WAŻNE
TERAZ

Zabójstwo Ziętary. Jest wyrok sądu

Czy jest sposób na (auto) reklamy, blokujące miejsca parkingowe?

To już powszechne zjawisko w dużych miastach. "Mobilne" reklamy ustawione na miejscach parkingowych szpecą krajobraz, a niejednokrotnie długotrwale blokują, jakże cenne, miejsca postojowe w centrach aglomeracji. Czy można szybko rozwiązać ten problem?

Niestety nie jest to proste zadanie. Musi być spełniony szereg warunków, aby służby miejskie mogły zająć się tematem i np. odholować reklamowy samochód "zakorzeniony" na parkingu.

- Straż miejska może interweniować, ale tylko w uzasadnionych przypadkach - mówi Wirtualnej Polsce Miłosz Jurgielewicz, rzecznik SM w Gdańsku. - Zgodnie z ustawą o ruchu drogowym, możemy zająć się autem, które stwarza zagrożenie dla mieszkańców lub środowiska. Jeśli wyciekają z niego płyny eksploatacyjne, ma wybite szyby, urwane lusterka, koła bez powietrza, wówczas mamy prawo taki pojazd zgodnie z prawem usunąć. Również brak tablic rejestracyjnych daje podstawę do tego typu działań. Można wówczas domniemywać, że pojazd jest porzucony. Niestety kiedy samochód jest wizualnie w dobrym stanie technicznym, stoi prawidłowo zaparkowany, wówczas nie mamy możliwości interwencji. Nawet jeśli mieszkańcy będą nas informować o aucie od kilku tygodni nie opuszczającym miejsca parkingowego, to i tak będzie ciężko udowodnić przed sądem ten fakt. Właściciel może zakomunikować, że np. korzystał z niego nocą i jego pojazd wcale nie jest porzucony. Nasza interwencja zostanie wówczas uznana za bezzasadną - dodaje.

Przepisy naturalnie nie rozróżniają i nie ograniczają tego, co na aucie się znajduje (chyba, że są to treści niezgodne z prawem). A proceder rozwija się w najlepsze, bo jest opłacalny. Koszt kupienia samochodu czy przyczepy, wykonanie na nim reklamy i ustawienie go w odpowiednim miejscu, nie przekracza jednorazowo kilku tysięcy złotych. Wykupienie legalnej reklamy w miejskiej przestrzeni publicznej, to zbliżony koszt, ale w wymiarze miesięcznym. W wielu przypadkach firmom opłaca się nawet uiszczenie opłaty parkingowej za miejsce w centrum, bo i tak będzie to dużo mniejszy wydatek, niż w przypadku legalnej reklamy outdoorowej.

Pozostaje zatem liczyć na wprowadzenie stosownych przepisów, dotyczących uporządkowania przestrzeni publicznej pod względem reklam szpecących krajobraz. Jeśli kary za taki proceder uczynią go nieopłacalnym, to szybko pozbędziemy się zajmujących miejsce "potworków" z naszych parkingów.

X-News/BC

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟