Czasowo podwyższono limity emisji spalin
*Europarlament nie zawetował zaproponowanych przez Komisję Europejską nowych limitów emisji spalin dla samochodów z silnikami Diesla. Posłów przekonała argumentacja komisarz Elżbiety Bieńkowskiej, że zbyt wygórowane wymagania przyniosłyby efekt odwrotny do zamierzanego. *
Przed głosowaniem apelowała ona o niesprzeciwianie się propozycjom Komisji. KE, w reakcji na ujawnioną aferę koncernu Volkswagena, przedstawiła projekt przepisów zmieniających system homologacji pojazdów z silnikami Diesla. Przewidywał on podniesienie do 110 procent dopuszczalnych limitów emisji. Komisja ochrony środowiska Parlamentu Europejskiego sprzeciwiła się tej propozycji uznając, że byłaby to próba osłabienia obowiązujących przepisów.
Przedstawiony przez komisarz Elżbietę Bieńkowską harmonogram systematycznego i rozłożonego w czasie obniżania emisji zanieczyszczeń przekonał posłów. Przyjęli oni też argumentację, że trudności w sprostaniu zbyt wygórowanym normom mogą skłonić do kolejnych prób omijania prawa. Przeważyło przekonanie, że propozycja Komisji, choć dopuszcza nieco wyższe pułapy zanieczyszczeń, jest realistyczna i korzystna. Umożliwia szybkie wprowadzenie nowych, rygorystycznych zasad homologacji i realne obniżenie zanieczyszczeń.
Jak podkreślają eksperci, emisje z samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi są średnio o 400 proc.wyższe w warunkach drogowych niż w testach laboratoryjnych.
Źródło: IAR
ll