Czarne chmury nad niezależnymi warsztatami samochodowymi

Obraz
Źródło zdjęć: © East News/Darek Redos/reporter

Zasłaniając się dobrem klientów, producenci samochodów chcą zapewnić sobie monopol w naprawach samochodów. To oznaczałoby koniec tysięcy niezależnych warsztatów, z których korzystają miliony polskich kierowców – informuje Polskie Radio.

Chodzi o telematykę, czyli zdalne pobieranie informacji z samochodowego komputera. Taka operacja pozwala na bieżąco śledzić stan samochodu i np. w razie wypadku wysłać do służb ratunków informację o potrzebie interwencji. Jednak oprócz tego umożliwia również natychmiastowe zdiagnozowanie usterki. Krótko mówiąc – gdy tylko coś się zepsuje w naszym samochodzie, warsztat od razu będzie o tym wiedział i mógł skontaktować się z właścicielem proponując naprawę. W teorii brzmi to bardzo dobrze, jednak przedstawiciele branży motoryzacyjnej zauważają, że może to prowadzić do monopolu autoryzowanych serwisów.

Zgodnie z założeniem producentów samochodów, system telematyczny służący do zdalnego monitorowania stanu technicznego auta miałby być zamknięty. To znaczy dostęp do danych miałyby jedynie autoryzowane serwisy. Jak informuje Polskie Radio, przedstawiciele niezależnych firm zauważają, że prowadziłoby to do przewagi ASO nad niezależnymi warsztatami, a w efekcie do monopolizacji ogromnej części rynku. Dodatkowo zarówno części jak i praca mechaników w autoryzowanych serwisach jest zdecydowanie droższa, a to odbiłoby się na kieszeniach kierowców.

Z tego powodu środowiska związane z rynkiem motoryzacyjnym apelują do premier Ewy Kopacz, aby ta lobbowała w Unii Europejskiej na rzecz otwartych systemów telemetrycznych. Zgodnie z tym założeniem to kierowca mógłby wybrać operatora, który by kontrolował stan jego samochodu, a następnie kierował do niezależnego warsztatu zgodnie z wymaganiami klienta.

Alternatywą, nad którą pracuje się aktualnie w UE, jest system półotwarty, w którym dostęp do telematyki otrzymywałoby jedynie warsztaty, które spełnią wyznaczone przepisami wymagania.

źródło: Polskie Radio

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła