ycipk-4gwt8f

Co dalej z przewozami osób?

Kwestia serwisów łączących kierowców z pasażerami zyskała już wymiar polityczny. W sprawę zaangażował się poseł Piotr Liroy-Marzec, który wywołał do odpowiedzi Jarosława Kaczyńskiego. Tymczasem gotowy jest już projekt ustawy dotyczący przewozu pasażerów, który może wszystko zmienić.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Co dalej z przewozami osób?
(Youtube.com, Fot: abovethecrowd.com)
ycipk-4gwt8f

Kością niezgody jest przede wszystkim serwis Uber, który cieszy się sporą popularnością wśród dotychczasowych klientów korporacji taksówkarskich. Od dawna taksówkarze walczą z jego użytkownikami, wykorzystując mniej lub bardziej legalne metody. Sprawą zainteresowali się również politycy, którzy spolaryzowali się względem działalności Ubera. Jednym z jej przeciwników jest poseł Kukiz'15 Piotr Liroy-Marzec.

W kwietniu popularny niegdyś muzyk wystosował list do Jarosława Kaczyńskiego. Powodem jego napisania była odpowiedź wiceministra finansów Mariana Banasia na interpelację Liroya-Marca. W piśmie poseł zarzucił Uberowi ułatwianie świadczenia usług przewozu osób ze złamaniem przepisów ustawy o transporcie drogowym oraz poddał w wątpliwość odprowadzanie podatków przez współpracujących z Uberem kierowców. Odpowiedź Mariana Banasia była, zdaniem muzyka, oburzająca, gdyż można było z niej wywnioskować, że zasadą działania taksówkarzy jest nieuczciwość.

W liście do Jarosława Kaczyńskiego poseł zarzucił osobom powiązanym z PiS-em związki z Uberem. Wspomniał o sponsorowanych przez amerykańską firmę wydarzeniach, w których brali oni udział i o wręczanych ekskluzywnych prezentach. Liroy-Marzec wezwał w liście do wspierania uczciwie działających taksówkarzy.

ycipk-4gwt8f

Tymczasem temperaturę sporu może obniżyć sam rząd. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, projekt ustawy, która będzie regulowała kwestię przewozu pasażerów, jest już wstępnie gotowy.

- Projekt jest po uzgodnieniach. (...) Przez nowelizację wprowadzamy mechanizm, który spowoduje, że każdy będzie miał równe szanse. Taksówkarz spełnia wiele obowiązków. On nie może konkurować z podmiotem, który tych rygorów nie musi przestrzegać - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, odpowiadając na pytanie dotyczące uregulowania przewozu pasażerów.

- Celem będzie zrównanie szans wszystkich podmiotów, które zajmują się przewozem pasażerów - dodał.

Minister, odpowiadając na pytanie, czy kierowca i pośrednik będą musieli mieć licencje, powiedział:
- Tak. Zasady działalności muszą być równe. Wolność gospodarcza nie znaczy nierówność konkurencji. Wolność gospodarcza to równa konkurencja. Wszyscy na rynku mają takie same prawa i obowiązki.

ycipk-4gwt8f

- To nie jest projekt przeciwko komuś, ale dedykowany całej sferze. (...) W tym wszystkim poszkodowany nie może być pasażer. Pasażer nie może być łupiony finansowo. Musimy zachować symetrię. Z jednej strony musi być zadowolenie z usługi, bezpieczeństwo i pewność, że usługa jest realizowana przez bezpieczne podmioty. Z drugiej strony musi być uczciwość konkurencji i uczciwa cena - powiedział Adamczyk.

Wygląda na to, że nowe przepisy mogą być początkiem końca popularności aplikacji, których zadaniem jest kojarzenie kierowców i pasażerów gotowych zapłacić za transport.

Źródło: PAP

Polub WP Moto
ycipk-4gwt8f
ycipk-4gwt8f