Poziom ciśnienia powietrza w oponach to jeden z najważniejszych parametrów mających wpływ na ich bezpieczeństwo, komfort i sprawność techniczną. W artykule znajdziesz informacje na temat skutków jazdy ze zbyt wysokim lub niskim ciśnieniem oraz porady jak zadbać o jego właściwą wartość.
Informacje na temat prawidłowego poziomu ciśnienia kół w Twoim samochodzie znajdziesz w jego instrukcji obsługi, na klapce wlewu paliwa lub słupku drzwi kierowcy. Podane są tam dwie wartości: przy zwykłym obciążeniu oraz nieco wyższe przy pełnym obciążeniu (z kompletem pasażerów i bagażem) i do jazdy na autostradzie. Po zakończeniu jazdy z większym obciążeniem zawsze przywróć zalecany poziom ciśnienia.
Za niskie ciśnienie w oponach
Zaniżony poziom ciśnienia powietrza powoduje wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni nawet o szerokość dwóch przejść dla pieszych. Jednocześnie samochód staje się bardziej podatny na utratę stabilności w wyniku wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Prowadzi się mniej przewidywalnie, trudniej nad nim zapanować. Może być też podsterowny lub nadsterowny. W autach bez wspomagania kierownicy trudniejsze staje się parkowanie. Te wszystkie zjawiska mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Jazda samochodem ze zbyt niskim ciśnieniem w kołach jest bardzo ryzykowna.
Niskie ciśnienie w kołach z pewnością odczujesz też w portfelu. Jazda na oponach z zaniżonym ciśnieniem może doprowadzić do ich wystrzału, przebicia czy innego uszkodzenia prowadzącego do całkowitego zniszczenia. Za małe ciśnienie to także większe opory toczenia opony, a w efekcie wzrost spalania paliwa. Jazda z niewłaściwym ciśnieniem prowadzi również do szybszego zużycia elementów układu kierowniczego, co z pewnością przyspieszy wizytę u mechanika i konieczność ich wymiany.
Jako ciekawostkę warto podać, że obniżone ciśnienie ma też pewne zalety. 0,5 bara mniej to około 10 proc. wyższy komfort jazdy w odczuciu profesjonalnych kierowców testowych. Pamiętaj przy tym, że jest to bardzo subiektywne badanie i każdy może mieć inne poczucie komfortu podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w kołach. Ciśnienie w oponach obniżają także miłośnicy off-roadu. Pokonywanie trudnych przeszkód terenowych w odpowiednim samochodzie wyposażonym w opony terenowe jest wówczas łatwiejsze.
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach
Problemem jest nie tylko za niski poziom ciśnienia w kołach, ale również za wysoki. Zawyżone ciśnienie to mniejsza powierzchnia styku opon z nawierzchnią, a więc gorsza przyczepność. Oprócz tego opony z zawyżonym ciśnienie gorzej tłumią wszelkie nierówności. Pogarsza się poziom komfortu i szybciej zużywa zawieszenie pojazdu. W niektórych samochodach słabsze tłumienie wstrząsów możne nawet doprowadzić do awarii systemów elektronicznych. Opony ze zbyt dużym ciśnieniem także łatwiej uszkodzić. Wystarczy mocniej uderzyć w krawężnik lub wpaść w dziurę z większą prędkością.
Jak i kiedy sprawdzać poziom ciśnienia w oponach?
Nie zawsze jest to możliwe, ale najlepiej sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach. Przejechanie kilku kilometrów już powoduje podniesienie temperatury opon i zawyżone wskazania manometru. Po jeździe warto odczekać około 30 minut i dopiero potem sprawdzić wartość ciśnienia. Ciśnienie w oponach naturalnie spada z biegiem czasu. Dlatego należy je regularnie kontrolować: raz na 2 tygodnie lub raz na miesiąc przy rzadszym używaniu samochodu oraz przed każdą dłuższą trasą.
W sezonie zimowym (szczególnie na mrozie) warto sprawdzać i regulować ciśnienie częściej, bo przy niższej temperaturze jego wartość będzie zawsze mniejsza niż zalecana przez producenta pojazdu. Przykładowo w temperaturze 20°C napompujesz swoje koła do wartości ciśnienia 2 bar. Przy 0°C spadnie ono do ok. 1,8 bar, przy -10°C wyniesie 1,7 bar, a przy -20°C zaledwie 1,59 bar. Utrzymywanie prawidłowego poziomu ciśnienia w kołach pozwoli Ci podróżować bezpiecznie, komfortowo i ekonomicznie. Warto o to zadbać!