Ciśnienie w oponach

Obraz
Źródło zdjęć: © Getty Images/Andreas Rentz

Poziom ciśnienia powietrza w oponach to jeden z najważniejszych parametrów mających wpływ na ich bezpieczeństwo, komfort i sprawność techniczną. W artykule znajdziesz informacje na temat skutków jazdy ze zbyt wysokim lub niskim ciśnieniem oraz porady jak zadbać o jego właściwą wartość.

Informacje na temat prawidłowego poziomu ciśnienia kół w Twoim samochodzie znajdziesz w jego instrukcji obsługi, na klapce wlewu paliwa lub słupku drzwi kierowcy. Podane są tam dwie wartości: przy zwykłym obciążeniu oraz nieco wyższe przy pełnym obciążeniu (z kompletem pasażerów i bagażem) i do jazdy na autostradzie. Po zakończeniu jazdy z większym obciążeniem zawsze przywróć zalecany poziom ciśnienia.

Za niskie ciśnienie w oponach

Zaniżony poziom ciśnienia powietrza powoduje wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni nawet o szerokość dwóch przejść dla pieszych. Jednocześnie samochód staje się bardziej podatny na utratę stabilności w wyniku wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Prowadzi się mniej przewidywalnie, trudniej nad nim zapanować. Może być też podsterowny lub nadsterowny. W autach bez wspomagania kierownicy trudniejsze staje się parkowanie. Te wszystkie zjawiska mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Jazda samochodem ze zbyt niskim ciśnieniem w kołach jest bardzo ryzykowna.

Niskie ciśnienie w kołach z pewnością odczujesz też w portfelu. Jazda na oponach z zaniżonym ciśnieniem może doprowadzić do ich wystrzału, przebicia czy innego uszkodzenia prowadzącego do całkowitego zniszczenia. Za małe ciśnienie to także większe opory toczenia opony, a w efekcie wzrost spalania paliwa. Jazda z niewłaściwym ciśnieniem prowadzi również do szybszego zużycia elementów układu kierowniczego, co z pewnością przyspieszy wizytę u mechanika i konieczność ich wymiany.

Jako ciekawostkę warto podać, że obniżone ciśnienie ma też pewne zalety. 0,5 bara mniej to około 10 proc. wyższy komfort jazdy w odczuciu profesjonalnych kierowców testowych. Pamiętaj przy tym, że jest to bardzo subiektywne badanie i każdy może mieć inne poczucie komfortu podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w kołach. Ciśnienie w oponach obniżają także miłośnicy off-roadu. Pokonywanie trudnych przeszkód terenowych w odpowiednim samochodzie wyposażonym w opony terenowe jest wówczas łatwiejsze.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach

Problemem jest nie tylko za niski poziom ciśnienia w kołach, ale również za wysoki. Zawyżone ciśnienie to mniejsza powierzchnia styku opon z nawierzchnią, a więc gorsza przyczepność. Oprócz tego opony z zawyżonym ciśnienie gorzej tłumią wszelkie nierówności. Pogarsza się poziom komfortu i szybciej zużywa zawieszenie pojazdu. W niektórych samochodach słabsze tłumienie wstrząsów możne nawet doprowadzić do awarii systemów elektronicznych. Opony ze zbyt dużym ciśnieniem także łatwiej uszkodzić. Wystarczy mocniej uderzyć w krawężnik lub wpaść w dziurę z większą prędkością.

Jak i kiedy sprawdzać poziom ciśnienia w oponach?

Nie zawsze jest to możliwe, ale najlepiej sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach. Przejechanie kilku kilometrów już powoduje podniesienie temperatury opon i zawyżone wskazania manometru. Po jeździe warto odczekać około 30 minut i dopiero potem sprawdzić wartość ciśnienia. Ciśnienie w oponach naturalnie spada z biegiem czasu. Dlatego należy je regularnie kontrolować: raz na 2 tygodnie lub raz na miesiąc przy rzadszym używaniu samochodu oraz przed każdą dłuższą trasą.

W sezonie zimowym (szczególnie na mrozie) warto sprawdzać i regulować ciśnienie częściej, bo przy niższej temperaturze jego wartość będzie zawsze mniejsza niż zalecana przez producenta pojazdu. Przykładowo w temperaturze 20°C napompujesz swoje koła do wartości ciśnienia 2 bar. Przy 0°C spadnie ono do ok. 1,8 bar, przy -10°C wyniesie 1,7 bar, a przy -20°C zaledwie 1,59 bar. Utrzymywanie prawidłowego poziomu ciśnienia w kołach pozwoli Ci podróżować bezpiecznie, komfortowo i ekonomicznie. Warto o to zadbać!

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025