Dlatego właśnie opony stanowią istotny element wyposażenia samochodu. Tylko kierowca, który ma pełne zaufanie do opon, może w pełni polegać na swoim pojeździe podczas ruszania, hamowania, czy skręcania. Polscy kierowcy są coraz bardziej świadomi tego, jak stan bieżnika wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Wciąż jednak zbyt mało uwagi zwracają na prawidłowe ciśnienie w oponach. Tymczasem ryzyko utraty kontroli nad pojazdem z oponami o zbyt niskim poziomie ciśnienia znacznie wzrasta.
Wyniki drugiej edycji akcji prowadzonej pod auspicjami Bridgestone i Fundacji FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą” pokazują, że w ciągu ostatniego roku stan naszej wiedzy niewiele się zmienił.
Przebadano ciśnienie w oponach aut w 11 polskich miastach. Prawie 70% kierowców, którzy skorzystali z bezpłatnej kontroli ogumienia porusza się autami z prawidłowym stanem bieżnika. Natomiast za niskie ciśnienie w oponach wykazała niemal połowa przebadanych aut (44%). Podobne wyniki zanotowano po akcji ubiegłorocznej.
Wyniki w liczbach:
Ciśnienie w oponach
Za niskie – 44%
Za wysokie – 18%
Prawidłowe – 37%
Głębokość bieżnika
Prawidłowa – 69%
Blisko limitu – 23%
Poniżej limitu – 8%
Ogólny stan opon
Stan zadowalający - 48%
Rekomendowano wizytę w serwisie – 43%
Rekomendowano natychmiastową wizytę w serwisie – 9%
Bezpłatne kontrole opon przeprowadzano w centrach handlowych od maja do października 2007 roku. „Twarzą” kampanii jest manekin testowy - „Dummy” - pełniący rolę „eksperta od bezpieczeństwa drogowego” i przekazujący zasady bezpiecznej jazdy:
• zawsze używaj fotelika do przewożenia dzieci
• zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa
• wyreguluj zagłówki
• regularnie sprawdzaj stan opon
Kampania promuje proste zalecenia, które mogą znacząco wpłynąć nie tylko na ograniczenie ilości wypadków z poważnymi obrażeniami, ale i ograniczyć ilość samych wypadków. Kampania wskazuje też wyraźnie na zagrożenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość czy jazda pod wpływem alkoholu.
Znaczne zmniejszenie wytrzymałości opony Wpływ niskiego ciśnienia na wytrzymałość opony jest bardzo widoczny: zużycie opony w samochodzie osobowym jest o połowę szybsze, jeśli ciśnienie wynosi w granicach 2,2 barów do 1,0 bara. W oparciu o badanie przeprowadzone w 2006 roku, Europejskie Centrum Techniczne Bridgestone szacuje, że w przypadku prawie 40% pojazdów wytrzymałość opony jest mniejsza o 19,3%, czyli średnio o około 9 700 km lub 9 miesięcy użytkowania (w oparciu o założenie, że wytrzymałość opony wynosi 50 000 km przy rocznym przebiegu wynoszącym 13 600 km). Wytrzymałość opon w przypadku 54% pojazdów jest mniejsza o 5,2%, czyli o około 2 500 km lub 2 miesiące użytkowania. Po zsumowaniu powyższych wyników stwierdzono, że w Europie żywotność opon jest mniejsza o 24,5% tylko z powodu zbyt niskiego ciśnienia. Większe zagrożenie środowiska spowodowane dodatkową emisją dwutlenku węgla Ciśnienie w oponach ma również duży wpływ na opór toczenia, który jest decydującym czynnikiem przy określaniu zużycia
paliwa. W zależności od rodzaju nawierzchni oraz stylu prowadzenia samochodu, opór toczenia wynosi od 18% do 26%. Biorąc pod uwagę fakt, że niskie ciśnienie zwiększa opór toczenia, czynnik ten wpływa bezpośrednio na poziom zużycia paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. W oparciu o dane z 2006 r. Europejskie Centrum Techniczne szacuje, że 40% pojazdów notuje zwiększone zużycie paliwa o 2,8% ze względu na zbyt niskie ciśnienie w oponach, co oznacza marnotrawstwo 8,1 miliarda litrów paliwa o wartości 9,5 miliarda €. Ostateczną cenę takiego niepotrzebnego spalania paliwa ponosi środowisko – dodatkowe 18,4 milionów ton C0² jest emitowane do atmosfery co rok. Oznacza to, że każdy samochód na europejskich drogach emituje dodatkowe 6,9 g C0² na km!
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )