Bruksela chce dokładniejszej kontroli technicznej pojazdów
Co najmniej pięć osób umiera codziennie na drogach Europy w wypadkach spowodowanych usterkami technicznymi aut. Dlatego też Komisja Europejska przyjęła nowe przepisy mające na celu zaostrzenie kontroli i rozszerzenie jej zakresu.
Usterki techniczne bardzo często prowadzą do wypadków. Stanowią one przyczynę 6 proc. wszystkich wypadków samochodowych, w których w ciągu roku śmierć ponosi 2 000 osób, a wiele więcej zostaje rannych. W przypadku zdarzeń z udziałem motocyklistów aż 8 proc. wszystkich wypadków spowodowanych jest usterkami technicznymi. Zdaniem urzędników Unii Europejskiej po drogach porusza się zbyt wiele pojazdów, którym daleko do pełnej sprawności. Przeprowadzone niedawno w Wielkiej Brytanii i w Niemczech badania wskazują, że do 10 proc. samochodów przez cały czas ma usterkę uniemożliwiającą osiągnięcie pozytywnego wyniku przeglądu. Jak jest w Polsce? Należy spodziewać się, że o wiele gorzej.
Obowiązujące przepisy UE określające minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów pochodzą z 1997 r. i były nowelizowane jedynie w niewielkim zakresie. Od tego czasu samochody, zachowania kierowców i technika uległy wielu zmianom. Ponadto na mocy obowiązujących obecnie przepisów wiele elementów o pierwszorzędnym dla bezpieczeństwa znaczeniu, takich jak ABS i elektroniczna kontrola trakcji, nie jest jeszcze objętych kontrolą.
Na czym będą polegać zmiany? Główne elementy nowych przepisów to:
• Wprowadzenie obowiązku badań przydatności do ruchu skuterów i motorowerów w całej UE. Kierowcy motocykli i skuterów, zwłaszcza ci najmłodsi, stanowią grupę najwyższego ryzyka wśród użytkowników dróg.
• Zwiększenie częstotliwości okresowych badań przydatności do ruchu drogowego w przypadku starszych pojazdów. Pomiędzy 5. a 6. rokiem użytkowania liczba poważnych wypadków spowodowanych usterką techniczną znacząco się zwiększa
• Zwiększenie częstotliwości badań w przypadku samochodów osobowych i samochodów dostawczych o szczególnie wysokim przebiegu. Badania tych samochodów zostaną ujednolicone z badaniami innych pojazdów o wysokim przebiegu, takich jak taksówki, karetki pogotowia itd.
• Poprawa jakości badań przydatności pojazdów do ruchu poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych standardów w odniesieniu do usterek, urządzeń i inspektorów.
• Wprowadzenie obowiązku kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa.
• Ograniczenie fałszowania przebiegu dzięki rejestracji odczytów liczników.
We wszystkich przypadkach w ramach proponowanych przepisów ustanawia się wspólne dla całej UE minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów, przy czym państwa członkowskie mają możliwość zaostrzenia przepisów, jeżeli uznają to za stosowne.
Źródło: Samar
tb/