BMW E36 318iS: Osiemnastka na starcie

Obraz
Źródło zdjęć: © Mikołaj Urbański
Obraz

*Starsze modele BMW sprawdzają się nie tylko w profesjonalnych zawodach driftingowych, ale i w bardziej popularnej KJS, czyli Konkursowej Jeździe Samochodem. Dowodem jest E36 Bartka, którym wystartował w ubiegłorocznej Barbórce. *

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Wszystko zaczęło się kilka lat temu. Już wówczas dla Bartka było oczywiste, że zrobi wszystko, by rywalizować w BMW Challenge. Próby sprawnościowe polegające na jak najszybszym pokonaniu konkretnego odcinka okazały się na tyle wciągające, że postanowił bardziej się zaangażować. W kolejnych eliminacjach zaczął odnosić pierwsze sukcesy, ale jego 318iS nieco odstawało od aut najgroźniejszych rywali. Ponadto prędkości przekraczające 100 km/h stawały się niebezpieczne, wobec czego trzeba było podjąć odpowiednie środki zapobiegawcze. Po wizycie u kolegi z firmy Dakar Rally zdecydował się na wstawienie profesjonalnej klatki bezpieczeństwa i wprowadzenie licznych zmian.

Moc 140 KM uzyskiwanych z 1.8 l pojemności i komfortowe nastawy zawieszenia nie pozwalały na zbyt wiele, w związku z czym rozpoczęto modernizację układu jezdnego. Zestaw Bilstein B16 o sztywniejszej i zdecydowanie twardszej charakterystyce w stosunku do fabrycznej wraz z poliuretanowymi elementami Powerflex znacznie poprawił sposób prowadzenia BMW. Do tego dołożono przebudowany układ wydechowy z kolektorem Supersprint i zakładane w zależności od toru 16- lub 15-calowe obręcze ze stopów lekkich z oponami dostarczanymi przez firmę Margum. Malowane na biało felgi Braid wpłynęły również istotnie na wygląd samochodu, ładnie kontrastując z jasnoniebieskim lakierem nadwozia, które dodatkowo odchudzono montując maskę i klapę bagażnika z tworzyw sztucznych.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Dalsze zabiegi dotyczyły wnętrza. Aby ułatwić kierowanie samochodem i zwiększyć bezpieczeństwo na wymagającym torze, zdecydowano się na kubełkowe fotele wraz z homologowanymi pasami OMP, atestowany wyłącznik prądu oraz gaśnicę sygnowaną przez producenta akcesoriów tuningowych - Sparco. Akumulator przeniesiono do bagażnika. Nieco ogołocone, a zarazem usportowione wnętrze wreszcie zaczęło nabierać wyczynowego charakteru. W ostatnim etapie skupiono się na usprawnieniu silnika i poprawieniu jego parametrów fabrycznych. 140 KM osiąganych przy 6000 obr./min i 175 Nm przy 4500 obr./min na pewno nie wystarcza, by włączyć się do walki o najwyższe laury. Choćby nie wiem jak utalentowany i zdolny był kierowca, to bez odpowiednio przygotowanego pod względem mechanicznym auta nie podejmie
rywalizacji z czołówką. W tej materii z prośbą o pomoc zwrócono się do Leszka Jamińskiego z Torunia, mającego bogate doświadczenie w konstruowaniu jednostek napędowych.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Dzięki jego fachowemu podejściu i kilku nowym elementom udało się znacznie podnieść wartości katalogowe i wykrzesać z silnika dodatkowe pokłady energii. Lepsze wałki rozrządu, szklanki i sprężyny zaworowe renomowanej firmy Cat Cams, tłoki przeszczepione z 325i oraz układ dolotowo-wtryskowy dbilas dynamics pozwoliły uzyskać 180 KM i 200 Nm, potwierdzone profesjonalnym badaniem na hamowni. Gdyby jeszcze udało się w tym sezonie nabyć wtryskiwacze o większej wydajności, wówczas moc powinna przekroczyć granicę 200 koni mechanicznych. Jak na brak doładowania to bardzo dobry rezultat.

* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ RAJDOWEGO BMW * Bartek udowodnił, że przebudowana popularna „trójka” może z powodzeniem rywalizować nie tylko w drifcie, ale i w KJS. Ponadto być może dzięki zawodom BMW Challenge, skupiającym coraz większą uwagę nie tylko zawodników, ale i mediów, wkrótce dojdzie do takiego wysypu wyścigowych projektów, jak nowych driftowozów wyrastających niczym grzyby po deszczu.

Piotr Mokwiński

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła