Trwa ładowanie...
BMW
24-06-2010 16:24

BMW E36 318iS: Osiemnastka na starcie

BMW E36 318iS: Osiemnastka na starcieŹródło: Mikołaj Urbański
d4jdngl
d4jdngl

*Starsze modele BMW sprawdzają się nie tylko w profesjonalnych zawodach driftingowych, ale i w bardziej popularnej KJS, czyli Konkursowej Jeździe Samochodem. Dowodem jest E36 Bartka, którym wystartował w ubiegłorocznej Barbórce. *

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Wszystko zaczęło się kilka lat temu. Już wówczas dla Bartka było oczywiste, że zrobi wszystko, by rywalizować w BMW Challenge. Próby sprawnościowe polegające na jak najszybszym pokonaniu konkretnego odcinka okazały się na tyle wciągające, że postanowił bardziej się zaangażować. W kolejnych eliminacjach zaczął odnosić pierwsze sukcesy, ale jego 318iS nieco odstawało od aut najgroźniejszych rywali. Ponadto prędkości przekraczające 100 km/h stawały się niebezpieczne, wobec czego trzeba było podjąć odpowiednie środki zapobiegawcze. Po wizycie u kolegi z firmy Dakar Rally zdecydował się na wstawienie profesjonalnej klatki bezpieczeństwa i wprowadzenie licznych zmian.

d4jdngl

Moc 140 KM uzyskiwanych z 1.8 l pojemności i komfortowe nastawy zawieszenia nie pozwalały na zbyt wiele, w związku z czym rozpoczęto modernizację układu jezdnego. Zestaw Bilstein B16 o sztywniejszej i zdecydowanie twardszej charakterystyce w stosunku do fabrycznej wraz z poliuretanowymi elementami Powerflex znacznie poprawił sposób prowadzenia BMW. Do tego dołożono przebudowany układ wydechowy z kolektorem Supersprint i zakładane w zależności od toru 16- lub 15-calowe obręcze ze stopów lekkich z oponami dostarczanymi przez firmę Margum. Malowane na biało felgi Braid wpłynęły również istotnie na wygląd samochodu, ładnie kontrastując z jasnoniebieskim lakierem nadwozia, które dodatkowo odchudzono montując maskę i klapę bagażnika z tworzyw sztucznych.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Dalsze zabiegi dotyczyły wnętrza. Aby ułatwić kierowanie samochodem i zwiększyć bezpieczeństwo na wymagającym torze, zdecydowano się na kubełkowe fotele wraz z homologowanymi pasami OMP, atestowany wyłącznik prądu oraz gaśnicę sygnowaną przez producenta akcesoriów tuningowych - Sparco. Akumulator przeniesiono do bagażnika. Nieco ogołocone, a zarazem usportowione wnętrze wreszcie zaczęło nabierać wyczynowego charakteru. W ostatnim etapie skupiono się na usprawnieniu silnika i poprawieniu jego parametrów fabrycznych. 140 KM osiąganych przy 6000 obr./min i 175 Nm przy 4500 obr./min na pewno nie wystarcza, by włączyć się do walki o najwyższe laury. Choćby nie wiem jak utalentowany i zdolny był kierowca, to bez odpowiednio przygotowanego pod względem mechanicznym auta nie podejmie
rywalizacji z czołówką. W tej materii z prośbą o pomoc zwrócono się do Leszka Jamińskiego z Torunia, mającego bogate doświadczenie w konstruowaniu jednostek napędowych.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Dzięki jego fachowemu podejściu i kilku nowym elementom udało się znacznie podnieść wartości katalogowe i wykrzesać z silnika dodatkowe pokłady energii. Lepsze wałki rozrządu, szklanki i sprężyny zaworowe renomowanej firmy Cat Cams, tłoki przeszczepione z 325i oraz układ dolotowo-wtryskowy dbilas dynamics pozwoliły uzyskać 180 KM i 200 Nm, potwierdzone profesjonalnym badaniem na hamowni. Gdyby jeszcze udało się w tym sezonie nabyć wtryskiwacze o większej wydajności, wówczas moc powinna przekroczyć granicę 200 koni mechanicznych. Jak na brak doładowania to bardzo dobry rezultat.

d4jdngl

* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ RAJDOWEGO BMW * Bartek udowodnił, że przebudowana popularna „trójka” może z powodzeniem rywalizować nie tylko w drifcie, ale i w KJS. Ponadto być może dzięki zawodom BMW Challenge, skupiającym coraz większą uwagę nie tylko zawodników, ale i mediów, wkrótce dojdzie do takiego wysypu wyścigowych projektów, jak nowych driftowozów wyrastających niczym grzyby po deszczu.

Piotr Mokwiński

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj