| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7738/bmw1-02.jpg',600,427) ) |
| --- | Kiedy Mercedes-Benz wprowadzał klasę A, szybko zyskała ona przydomek: Baby-Benz, czym przypieczętowała swój los, jako auta kobiecego. Tworząc swój całkiem nowy, najmniejszy model BMW ominęła to niebezpieczeństwo. Seria 1 komentowana jest rozmaicie, ale nikt nie sugeruje nawet, że to autko kobiece. By jeszcze dobitniej podkreślić drapieżny pazur „jedynki”, bawarski producent wyposażył ją w potężny trzylitrowy silnik.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7738/bmw1-03.jpg',600,461) ) |
| --- | Konkurencja dla serii 1, którą samo BMW wskazuje w swym komunikacie prasowym, to Alfa Romeo 147 GTA, Audi A3 3.2 V6 Sport Quattro Sportback i Mercedes C320 SE Sports Coupé. Zasadność umieszczenia BMW 1 w tym towarzystwie tłumaczą dostatecznie osiągi wersji 130i, która potrzebuje zaledwie 6,2 s, bu rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Dynamika ta jest zasługą silnika, który, co znamienne montowany był do tej pory w BMW 630i oraz BMW 330i. Moc maksymalna jednostki wynosi 258 KM, a jej maksymalny moment obrotowy to 300 Nm. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Producent podaje, że ów motor jest najlżejszym sześciocylindrowym silnikiem na świecie, co jest rezultatem zastosowania stopu aluminium i magnezu. Układ cylindrów jest charakterystyczny dla BMW, to jest, rzędowy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7738/bmw1-05.jpg',600,395) ) |
| --- | BMW 130i właściwie niczym nie będzie różnić się z zewnętrznie od słabszych wersji silnikowych tego modelu. Jedynie specjalnie zaprojektowane siedemnastocalowe felgi i podwójne zakończenie rury wydechowej może wyróżnić te wersję od innych. Różnice dotyczyć będzie raczej poziomu wyposażenia, które w tym modelu będzie zasługiwać ze wszech miar na określenie szeroko stosowane, zwłaszcza wśród młodocianych miłośników marki BMW, tzn. „full wypas”!
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7738/bmw1-07.jpg',600,418) ) |
| --- | Na koniec pytanie: czy montowanie tak potężnej jednostki w tak małym samochodzie ma sens? Absolutnie nie, jeśli BMW 130i potraktujemy po prostu jako mały samochód. …ale przecież byłoby to zbytnie uproszczenie. Wszak model ten posiada najbardziej charakterystyczne cechy aut BMW o sportowym zacięciu, jak choćby tylny napęd. Rozkład ciężaru w proporcjach 50:50 pomiędzy dwie osie zapowiada doskonałe zachowanie podczas pokonywania zakrętów. Niepozorne rozmiary i brak szczególnej sportowej stylizacji należy tu chyba poczytywać za zaletę.