Trwa ładowanie...
d1up8er
d1up8er

Volkswagen Golf - ta nazwa wielu kojarzy się z niemiecką jakością i solidnością. Model czwartej generacji zdobył rzesze fanów dzięki ponadczasowej, stonowanej stylistyce i funkcjonalności. Producent nie zrobił wielkiej rewolucji w wyglądzie samochodu, aby "czwórka" była tak samo rozpoznawalna i kojarzona z marką, jak jej poprzednicy.

Produkcję Golfa IV rozpoczęto w 1997 roku, a zakończono w 2003, jednakże sprzedaż tego modelu przez importera w Polsce została zakończona dopiero w maju 2004. "Czwórkę" sprzedawano w wersji 3 i 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi pod nazwą Variant, który zadebiutował w 1999 roku. Nowością było pojawienie się w 1998 roku sedana o nazwie Bora. W latach 1998 - 2001 pojawiła się wersja kabriolet.

Golf IV może poszczycić się bogatą ofertą silników benzynowych: 1.4 litra (o mocy 75 KM), 1.6 (101 KM i 105 KM), 1.8 i 1.8 turbo (125 i 150 KM), 2.0 (115 KM), 2.3 (150 i 170 KM), 2.8 V6 (204 KM). Podobnie jest z silnikami wysokoprężnymi. Do wyboru mamy: 1.9 TDI (90 i 110 KM), 1.9 SDI (68 KM), 1.9 TDI (101 KM - od X 2000 r.), 1.9 TDI PD (115 KM - od IX 1999 r.), 1.9 TDI PD (130 KM - od XI 2000 r.) i 1.9 TDI PD (150 KM - od IX 2000 r.).

d1up8er

Jednak spalanie nie zachwyca. Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim przy pojemności 1.4 (75 KM) wynosi 8,5 l/100 km, a przy motorze 1.6 (105 KM) - to 9,3 l/100 km. Lepiej wygląda sytuacja w przypadku diesla. Poruszając się w mieście z jednostką 1.9 (90 KM) możemy liczyć na zużycie w granicach 6,5 l/100 km. Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że oferta silników, jaką prezentuje Golf IV usatysfakcjonuje kierowców o najróżniejszych oczekiwaniach.

Poszczególne modele wyposażone są w mechaniczne skrzynie pięcio- lub sześciobiegowe. W Golfie IV generacji montowano również skrzynie automatyczne: cztero- i pięciobiegowe. Gabarytom Golfa IV - w porównaniu do poprzedniej wersji - dodano centymetrów (w zależności od wersji, rozstaw osi: 2511-2518 mm), co poprawiło jego właściwości jezdne. W "czwórce" po raz pierwszy zastosowano też czerwone strzałki i niebieskie podświetlenie zegarów.

Jeśli chodzi o pojemność bagażnika - w hatchbacku wynosi ona 330 litrów, co trzeba uznać za wynik przeciętny. Po złożeniu oparć kanapy ładowność zwiększa się do 1184 litrów. Natomiast w wersji kombi pojemność przestrzeni bagażowej to 460 litrów.

d1up8er

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * Golf IV jest dość dobrze chroniony przed korozją, o czym może świadczyć 12-letnia gwarancja. Niestety, na rynku jest mnóstwo egzemplarzy po większych lub mniejszych przygodach blacharskich. Nasi sąsiedzi z zachodu niechętnie pozbywali się swoich "czwórek". Najczęściej czynili to wtedy, gdy zaliczyli solidną kolizję lub pojawiły się poważne usterki. Układ kierowniczy nie sprawia kłopotów i jest uważany przez użytkowników za dużą zaletę tego modelu. Pod względem prowadzenia Golf niewiele ustępuje wiodącemu na rynku Focusowi.

Jeżeli zdecydujemy się na zakup Golfa IV musimy jednak pamiętać, że częstym problemem są nietrwałe paski zębate w dieslach, dlatego należy przestrzegać zalecanych terminów ich wymiany. Również żywotność hamulców i amortyzatorów pozostawia wiele do życzenia. Użytkownicy zwracają też uwagę na problemy z elektroniką dotyczące immobilizera, jednostki sterującej oraz czujników. Należy przygotować się także na awarie sondy lambda oraz defekty synchronizatorów skrzyń biegów.

Dość często psują się także alternatory, niedomaga instalacja elektryczna. W eksploatowanym na naszych drogach zawieszeniu stosunkowo szybko poddają się elementy gumowe. Poważne awarie najczęściej przytrafiają się silnikom 1.4. Uważać też powinniśmy na kondycję diesli TDI.

d1up8er

W "czwórce" można również natrafić na nietypową usterkę, polegającą na... zalewaniu bagażnika przez nieszczelny przewód, doprowadzający płyn do spryskiwacza tylnej szyby. Niestety, podobnie jak u jego poprzednika - wśród głównych wad Golfa IV należy wymienić: relatywnie wysoki poziom cen oraz znaczne ryzyko kradzieży.

Oto przykładowe ceny oferowanych na naszym rynku egzemplarzy Golfa IV generacji:
Rocznik 1998, Hatchback, 1600 cm3 / 101 KM (74kW), przebieg 138 000 km, cena 21 000 PLN
Rocznik 1999, Kombi, 1900 cm3 / 110 KM (81 kW), przebieg 230 000 km, cena 15 500 PLN
Rocznik 2000, Hatchback, 1400 cm3 / 75KM (55kW), przebieg 121 100 km, cena 18 900 PLN
Rocznik 2001, Hatchback, 1600 cm3 / 105 KM (77kW), przebieg 72 000 km, cena 27 000 PLN
Rocznik 2002, Hatchback, 1400 cm3 / 75KM (55kW), przebieg 103 000 km, cena 17 900 PLN
Rocznik 2003, Hatchback, 1900 cm3 / 101 KM (74kW), przebieg 120 000 km, cena 25 500 PLN

d1up8er

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * W podsumowaniu o Golfie IV można powiedzieć, że zużywa się powoli, a zastosowanie dobrej jakości materiałów wykończeniowych powoduje, że nawet starsze wersje prezentują się nieźle. Ponadczasowy design, dobre właściwości jezdne, niemal wzorcowa ergonomia i wysoki komfort podróżowania to główne atuty tego auta. Golf IV ma jedne z najlepszych silników diesla, poza tym auto charakteryzuje się niskim spadkiem wartości. Przy zakupie powinniśmy jednak uważać na egzemplarze po poważnych i źle wykonanych naprawach blacharskich. Wątpliwości często budzi też stan licznika.

AG

d1up8er
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1up8er
Więcej tematów