Biturbo, twin turbo, twin scroll turbo - czym się różnią turbiny w samochodach?
Wady i zalety turbodoładowania
Turbosprężarka to urządzenie, które wykorzystuje energię gazów opuszczających silnik, do wtłoczenia do jednostki napędowej większej ilości powietrza. Dzięki temu można spalić więcej paliwa w mniejszym silniku, uzyskując wzrost mocy. Kiedyś turbiny kojarzyły się głównie z samochodami sportowymi, ale teraz masowo stosowane są w popularnych modelach, gdyż przy spokojnym stylu jazdy pozwalają na spore oszczędności, pozostawiając zapas mocy po mocniejszym wciśnięciu gazu.
Gdy silnik pracuje na niskich obrotach, wytwarza niewielką ilość spalin, które nie są w stanie szybko rozpędzić turbiny. W związku z tym po dodaniu gazu obroty sprężarki narastają powoli, więc również ciśnienie oraz ilość powietrza dostarczana do cylindrów zwiększa się powoli – a zatem wyspętuje opóźnienie pomiędzy wciśnięciem pedału, a wygenerowaniem oczekiwanej mocy. Zjawisko to nazywa się turbodziurą i jest jedną z największych wad turbodoładowanych silników. Jest jednak kilka sposobów, jak z tym walczyć.