Będzie więcej i drożej. Nowy taryfikator mandatów

Obraz
Źródło zdjęć: © Reporter | Tomasz Rytych/REPORTER

Od 4 stycznia ma zacząć obowiązywać w naszym kraju nowy taryfikator mandatów. Kierowcy popełniający wykroczenia zapłacą więcej i będą surowiej karani.

Według projektowanych jeszcze zmian, zaktualizowany taryfikator ma wpłynąć na jeszcze większe zdyscyplinowanie kierowców. Projekt nowych przepisów na razie trafił do uzgodnień międzyresortowych. Urzędnicy chcą, by zaczęły one obowiązywać od 4 stycznia 2016 r.

W znowelizowanym taryfikatorze pojawią się nowe wykroczenia, zwiększona zostanie także liczba punktów przyznawanych za łamanie niektórych przepisów. Wzrośnie np. liczba punktów za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Ponadto ma to kosztować 300 zł, a nie jak obecnie 100 zł. Zaostrzenie sankcji miałoby dotyczyć zarówno kierowców, jak i pasażerów samochodu. Oznacza to, że im więcej osób w aucie będzie jechało bez pasów, tym większy mandat wystawi policja.

Obraz

Kary nie unikną kierowcy powodujący zagrożenie w ruchu poza drogami publicznymi - na uliczkach osiedlowych czy parkingach. Za takie postępowanie będzie można dostać nawet 6 pkt. karnych. 5 punktów dostanie się za jazdę po chodniku lub przejściu dla pieszych oraz karę finansową od 200 do 500 zł. Tyle samo będzie punktowo „warte” niezatrzymanie się przed przystankiem autobusowym lub tramwajowym, jeśli piesi muszą wejść na jezdnię, żeby wsiąść do pojazdu komunikacji miejskiej. 500 zł i 7 pkt. karnych przewiduje złożony projekt, za nieuprawnione parkowanie na miejscu przeznaczonym dla niepełnosprawnych.

Również najpopularniejsze wykroczenie, czyli złamanie ograniczenia prędkości, będzie karane dotkliwiej. Za jazdę szybciej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym policja (oprócz zatrzymania prawa jazdy) przyzna 10 pkt. karnych, a dane sprawcy zostaną wprowadzone do systemu ewidencji. Ma to pomóc w analizowaniu skuteczności nałożonych kar na piratów drogowych.

Od stycznia skończy się także możliwość redukowania punktów karnych poprzez udział w specjalnych kursach. Obecnie można dwa razy w roku można uczestniczyć w szkoleniu zmniejszającym stan posiadanych punktów karnych o 6. Według wniesionego projektu kierowca, który przekroczy limit, zostanie skierowany na kurs, a uczestnicząc w nim zlikwiduje wszystkie punkty karne na swoim koncie. Nastepnie przez pięć kolejnych lat będzie podlegał specjalnemu nadzorowi. W tym okresie rocznie będzie mógł otrzymać najwyżej 24 pkt. karne. Jeśli przekroczy ten pułap, straci prawo jazdy. Po ponownym zdaniu egzaminu uprawniającego do prowadzenia pojazdów, będzie traktowany jak młody kierowca i będzie objęty dwuletnim okresem próbnym.

Według projektodawców wszystko to ma na celu podniesienie bezpieczeństwa na naszych drogach. Ale warto także wspomnieć o tym, że według szacunkowych obliczeń, wpływy do budżetu państwa wzrosną w ciągu pierwszych 5 lat od wprowadzenia zmian, o ok. 500 mln. zł.

bc/tb/tb

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła