Trwa ładowanie...

Będzie rewolucja w CEPiK-u i kary dla zmotoryzowanych

Będzie rewolucja w CEPiK-u i kary dla zmotoryzowanychŹródło: PAP/Grzegorz Michałowski
d4jdngl
d4jdngl

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, choć utrzymywana z podatków opłacanych przez społeczeństwo, obecnie służy raczej służbom mundurowym i ubezpieczycielom, niż zwykłym kierowcom. To ma się zmienić i CEPiK stanie się użytecznym narzędziem dla osób poszukujących używanego samochodu w rozsądnym stanie. By jednak mogło to nastąpić, potrzebne będą dane. Ich pozyskanie będzie bolesne dla kierowców. Przewidziano nowe obowiązki i kary.

Sprzedaż samochodu, albo jego kradzież lub złomowanie, sprawia, że w świetle prawa powinniśmy wyrejestrować samochód. W praktyce wiele osób ignoruje ten obowiązek. Tym, którzy tak postąpią, przykre konsekwencje grożą jedynie jeśli nowy właściciel sprzedanego auta użyje go do popełnienia przestępstwa. To jednak się zmieni. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, kierowcy, którzy nie wyrejestrują samochodu, będą karani finansowo. Grzywny mają zdyscyplinować zmotoryzowanych i sprawić, że z CEPiK-u znikną tzw. „martwe dusze” - setki tysięcy samochodów, które istnieją wciąż tylko na papierze.

Nowością będzie również nałożenie obowiązku przekazywania do CEPiK-u informacji na temat przeglądów, które zakończyły się negatywnie. Pracownik stacji diagnostycznej każdorazowo będzie musiał zgłosić taki fakt; dziś odnotowuje się tylko przeglądy zakończone pozytywnie. Ma to uszczelnić system i sprawić, że po odmowie podbicia pieczątki trudniej będzie o uzyskanie przeglądu dla niesprawnego samochodu w innej stacji diagnostycznej. Zmiany mają więc również zwiększyć stopień bezpieczeństwa na drogach, poprzez skuteczniejsze eliminowanie pojazdów, które nie nadają się do użytku.

Zmiany, które zajdą w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, mają wyjść kierowcom na dobre. Do 2016 roku Polacy mają zyskać dostęp do podstawowych danych na temat samochodu takich jak: liczba byłych właścicieli, dane techniczne, lista badań technicznych, zgłoszenia szkód do ubezpieczycieli, przebieg, a ponadto będzie można sprawdzić, czy pojazd nie został wycofany z użytku lub nie jest kradziony. Aby uzyskać te dane, trzeba będzie wprowadzić numer rejestracyjny samochodu, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Resort transportu obiecuje również, że z czasem dzięki CEPiK-owi każdy kierowca będzie mógł sprawdzić poprzez internet liczbę punktów karnych na swoim koncie. Czy to rzeczywiście się uda, okaże się w niedalekiej przyszłości.

d4jdngl

Za kilka lat CEPiK stanie się potężnym i ogólnie dostępnym narzędziem dla poszukujących samochodu na rynku wtórnym. Dziś sprzedający auta używane mają tak wiele do ukrycia, że aż 30 proc. z nich nie zgadza się na oględziny wykonane przez eksperta. Nim jednak powstanie ta przydatna baza, kierowców czekają nowe obowiązki i kary za ich zignorowanie.

Źródło: "Dziennik Gazeta Prawna"

tb/sj/tb, moto.wp.pl

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj