Będzie rewolucja w CEPiK-u i kary dla zmotoryzowanych

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Grzegorz Michałowski

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, choć utrzymywana z podatków opłacanych przez społeczeństwo, obecnie służy raczej służbom mundurowym i ubezpieczycielom, niż zwykłym kierowcom. To ma się zmienić i CEPiK stanie się użytecznym narzędziem dla osób poszukujących używanego samochodu w rozsądnym stanie. By jednak mogło to nastąpić, potrzebne będą dane. Ich pozyskanie będzie bolesne dla kierowców. Przewidziano nowe obowiązki i kary.

Sprzedaż samochodu, albo jego kradzież lub złomowanie, sprawia, że w świetle prawa powinniśmy wyrejestrować samochód. W praktyce wiele osób ignoruje ten obowiązek. Tym, którzy tak postąpią, przykre konsekwencje grożą jedynie jeśli nowy właściciel sprzedanego auta użyje go do popełnienia przestępstwa. To jednak się zmieni. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, kierowcy, którzy nie wyrejestrują samochodu, będą karani finansowo. Grzywny mają zdyscyplinować zmotoryzowanych i sprawić, że z CEPiK-u znikną tzw. „martwe dusze” - setki tysięcy samochodów, które istnieją wciąż tylko na papierze.

Nowością będzie również nałożenie obowiązku przekazywania do CEPiK-u informacji na temat przeglądów, które zakończyły się negatywnie. Pracownik stacji diagnostycznej każdorazowo będzie musiał zgłosić taki fakt; dziś odnotowuje się tylko przeglądy zakończone pozytywnie. Ma to uszczelnić system i sprawić, że po odmowie podbicia pieczątki trudniej będzie o uzyskanie przeglądu dla niesprawnego samochodu w innej stacji diagnostycznej. Zmiany mają więc również zwiększyć stopień bezpieczeństwa na drogach, poprzez skuteczniejsze eliminowanie pojazdów, które nie nadają się do użytku.

Zmiany, które zajdą w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, mają wyjść kierowcom na dobre. Do 2016 roku Polacy mają zyskać dostęp do podstawowych danych na temat samochodu takich jak: liczba byłych właścicieli, dane techniczne, lista badań technicznych, zgłoszenia szkód do ubezpieczycieli, przebieg, a ponadto będzie można sprawdzić, czy pojazd nie został wycofany z użytku lub nie jest kradziony. Aby uzyskać te dane, trzeba będzie wprowadzić numer rejestracyjny samochodu, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Resort transportu obiecuje również, że z czasem dzięki CEPiK-owi każdy kierowca będzie mógł sprawdzić poprzez internet liczbę punktów karnych na swoim koncie. Czy to rzeczywiście się uda, okaże się w niedalekiej przyszłości.

Za kilka lat CEPiK stanie się potężnym i ogólnie dostępnym narzędziem dla poszukujących samochodu na rynku wtórnym. Dziś sprzedający auta używane mają tak wiele do ukrycia, że aż 30 proc. z nich nie zgadza się na oględziny wykonane przez eksperta. Nim jednak powstanie ta przydatna baza, kierowców czekają nowe obowiązki i kary za ich zignorowanie.

Źródło: "Dziennik Gazeta Prawna"

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła