Autobus elektryczny i wodorowy od Ursusa

Na Międzynarodowych Targach Transportu Publicznego w podwarszawskim Nadarzynie firma Ursus Bus przedstawiła swój najnowszy autobus elektryczny. Pojazd dostępny jest w wersji 12-metrowej albo 10-metrowej. Na pokładzie zmieszczą się maksymalnie 72 osoby. Natomiast w Lublinie pokazano model zasilany wodorem.

Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Elektryczny autobus Ursus City Smile oferuje zasięg 140-150 km i posiada opcję szybkiego ładowania. Producent z Lublina ma już pierwsze zamówienie na ten model. Autobusy na prąd trafią na ulice Warszawy. Pierwsze egzemplarze zostaną przekazane 15 lipca 2017 r.

To niejedyna nowość Ursusa. W Lublinie w obecności Jarosława Gowina, ministra nauki i szkolnictwa wyższego, zaprezentowano autobus elektryczno-wodorowy City Smile Fuel Cell Electric Bus. Model ten jest konstrukcją własną stworzoną we współpracy z podmiotami zagranicznymi i będzie produkowany w Lublinie.

Autobus napędzany jest elektrycznie, a prąd uzyskuje się w ogniwach paliwowych zasilanych wodorem składowanym w 8 butlach. Ich masa to 35 kg, a pojazd na jednym tankowaniu może pokonać ok. 450 km. Autobus pomieści minimum 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących.

– Pojazdy zasilane paliwem wodorowym to przyszłość w transporcie drogowym. Liczymy na spore zainteresowanie naszym autobusem elektryczno-wodorowym na rynkach zachodnioeuropejskich, na których tego typu środki transportu ze względów ekologicznych są coraz popularniejsze i kosztowo bardziej konkurencyjne w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami – powiedział podczas prezentacji Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus.

W zakładach w Lublinie firma jest w stanie wyprodukować obecnie ok. 100 autobusów rocznie. Ursus chce kontynuować rozwój w segmencie elektromobilności. Władze spółki chcą, by za 3-4 lata Ursus produkował kilkaset elektrycznych autobusów i trolejbusów rocznie.

źródło: TVN Turbo, Ursus

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę