Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL
Filip Buliński

/ 7Trzeba uważać

Obraz
© WP.PL

Sprawny technicznie samochód, którym nie można legalnie jeździć? Tak, to możliwe. Oto kilka sytuacji, w których nie dopuszcza się do użytkowania samochodu, choć technicznie jest wszystko w porządku.

/ 7Brak przeglądu

Obraz
© WP.PL | Michał Zieliński

Jeśli w dowodzie nie ma pieczątki od pracownika SKP, auto uznaje się za niedopuszczone do ruchu. W razie kolizji pojazdem bez przeglądu ubezpieczyciel może uznać go za niesprawnego, co w konsekwencji może spowodować nawet odmową wypłacenia odszkodowania. Za brak przeglądu grozi nam też zatrzymanie dowodu i grzywna w wysokości od 20 do 500 zł.

/ 7Brak ważnej polisy OC

Obraz
© Fotolia | Syda Productions

Już za kilka dni braku ubezpieczenia OC możemy zapłacić do 4500 zł, a w przypadku samochodu ciężarowego – 6750 zł. O wiele gorzej będzie gdy spowodujemy wypadek. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystąpi wtedy do nas o zwrot wypłaconej poszkodowanemu kwoty.

/ 7Nieczytelny lub niewłaściwy nr nadwozia

Obraz
© Autokult.pl | Marcin Łobodziński

Mniejszym kłopotem jest jeśli nr VIN stanie się nieczytelny, ale poważne problemy mogą się zacząć, gdy nie zgadza się z tym wpisanym z dokumenty. W obu przypadkach diagnosta nie dopuści samochodu do ruchu, ale o ile nr jest nieczytelny, można wystąpić z opinią rzeczoznawcy o wydanie nowego nr VIN.

/ 7Zatrzymany dowód rejestracyjny

Obraz
© WP.PL

Choć nie ma obowiązku wożenia przy sobie dowodu rejestracyjnego, to policjant może sprawdzić w systemie, czy dokument nie został zatrzymany. Dowód może zostać zabrany np. po kolizji, w przypadku braku przeglądu technicznego lub gdy policjant stwierdzi, że pojazd zagraża bezpieczeństwu.

/ 7Niewpisanie instalacji gazowej lub haku do dowodu

Obraz
© Fotolia | © sima - Fotolia.com

Brak wpisu do dowodu o zamontowaniu instalacji LPG lub haka może się zakończyć zabraniem dokumentu przez policjanta. Hak można wpisać podczas przeglądu, lecz w przypadku instalacji gazowej sprawa jest bardziej złożona. Trzeba mieć dokumenty potwierdzające montaż i homologację, a także fakturę z zakładu który nam ją montował.

/ 7Zastaw skarbowy lub bankowy

Obraz
© WP.PL | Jacek Bereźnicki

Choć samochodem na którym ciąży zastaw można się poruszać, to problemy pojawiają się przy odsprzedaży, gdyż prawo nie pozwala na jego przerejestrowanie. Sprzedający może ukryć wady prawne auta, ale informację o statusie pojazdu można uzyskać w Centralnej Ewidencji o Zastawach Rejestrowych lub w urzędzie skarbowym. Kupując samochód z taką wadą, narażamy się na jego utratę na rzecz wierzyciela.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła