Auto z instalacją LPG wymaga odpowiedniego przygotowania do zimy, czyli dokonania przeglądu technicznego. Nie warto jednak czekać z nim do ostatniej chwili, ponieważ jego wykonanie już teraz ograniczy zużycie gazu oraz zminimalizuje ryzyko uszkodzenia silnika przy ujemnych temperaturach. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas przeglądu takiego samochodu.
Przegląd instalacji *LPG *powinien być dokonywany zgodnie z terminami zalecanymi przez jej producenta. Pierwsza wizyta w warsztacie powinna mieć miejsce po przejechaniu 10 tys. km. Jeżeli jednak przebieg pojazdu jest niewielki, należy udać się do warsztatu raz w roku – najlepiej jesienią, zanim temperatura za oknem spadnie poniżej zera.
Zimowy przegląd instalacji LPG krok po kroku
Jedną z pierwszych czynności, którą należy wykonać podczas zimowego przeglądu instalacji gazowej jest sprawdzenie jej szczelności na połączeniach przewodów. W tym celu najlepiej udać się do wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego, w którym fachowcy zastosują przenośne urządzenie – tzw. detektor nieszczelności. Urządzenie to wykryje oraz zlokalizuje wszelkie wycieki, a następnie zasygnalizuje ich istnienie za pomocą dźwięku oraz diod. Kolejną, bardzo ważną czynnością przy zimowym przeglądzie jest wymiana filtrów.
– Filtry zabezpieczają silnik auta przed zanieczyszczeniami, które dostają się do zbiornika wraz z paliwem podczas tankowania. Należy pamiętać, że zanieczyszczenia oleiste mogą blokować wtryskiwacze gazu, uniemożliwiając tym samym przełączanie benzyny na gaz. Kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, zanieczyszczenia działają, jak klej i blokują tłoczki wtryskiwaczy, powodując w ten sposób gaśnięcie silnika podczas przełączania paliwa. Jestem przekonany, że żaden kierowca nie chciałby narażać się na wysokie *koszty *wynikające z zaniedbania i niewymienionych w terminie komponentów instalacji autogaz. Warto zająć się tym odpowiednio wcześniej – mówi Marcin Dziewiątkowski, specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A, producenta systemów LPG/CNG STAG.
Chociaż wymiana filtrów jest czynnością prostą i doświadczonemu kierowcy nie powinna przysporzyć trudności, także w tym przypadku lepiej zdać się na wiedzę i doświadczenie mechaników, którzy zadbają o to, aby w trakcie wymiany ustawienia instalacji autogaz nie uległy zmianie. Należy mieć na uwadze również fakt, że zbagatelizowanie wymiany filtrów w odpowiednim czasie, może przynieść kierowcy poważne szkody – np. większe spalanie gazu, spadek mocy przy przyspieszaniu, nierówną pracę silnika czy jego gaśnięcie podczas pracy na gazie. Pod maskami pojazdów z popularnymi instalacjami gazowymi tzw. VI generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu, znajdują się dwa rodzaje filtrów – fazy ciekłej oraz lotnej, które należy wymienić po przejechaniu 10 tys. km.
– Wśród elementów instalacji autogaz, o które należy szczególnie zadbać przed zimą, znajdują się również *świece *zapłonowe. Należy pamiętać, że silnik zasilany gazem pracuje w odmiennych warunkach niż w przypadku benzyny – przede wszystkim w dodatkowo obciążających układ zapłonowy. To z kolei skraca żywotność świec zapłonowych, a niesprawne świece uniemożliwią odpalenie auta przy niskich temperaturach – dodaje Marcin Dziewiątkowski.
Ostatnią czynnością, jaką należy wykonać w czasie zimowego przeglądu, jest regulacja instalacji LPG. Niedopełnienie tej czynności może skutkować nadmiernym zużywaniem paliwa. Zapobiec temu ma odpowiednio przeprowadzona kalibracja. Zabieg ten ponadto zapewni płynną jazdę i ograniczy ryzyko niekomfortowego "szarpania" podczas jazdy, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i wygodę.
Powyższe działania w zupełności wystarczą, aby instalacja gazowa działała poprawnie w czasie zimy. Przez kolejne 10 tys. kilometrów kierowca może cieszyć się bezawaryjną jazdą oraz liczyć oszczędności generowane przez jazdę na tańszym oraz bardziej ekologicznym, od benzyny, paliwie.
źródło AC S.A./oprac. WP/BC