Auto na gaz? To żadna oszczędność!

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Niski kurs złotego sprawia, że kierowcy odwiedzają stacje paliw z coraz większym niepokojem. Ceny oleju napędowego i benzyny niebezpiecznie zbliżają się do granicy 5 zł/litr i nic nie wskazuje na to, by przed zbliżającym się sezonem wakacyjnym ten trend mógł ulec zmianie.

Obraz
© (fot. PAP/Rene Fluger)

Niekorzystna sytuacja na rynku finansowym powoduje jednak, że coraz większą popularnością znów cieszą się instalacje gazowe. Średnia cena litra gazu nie przekracza bowiem 2,2 zł. Ten rodzaj paliwa jest więc już dwukrotnie tańszy nie tylko od benzyny PB 95, ale i od oleju napędowego. Z tego względu warsztaty montujące w samochodach instalacje gazowe znów oblegane są przez klientów.

Czy jednak instalacja LPG to dobra inwestycja? Jak wynika z analiz rynku przeprowadzanych przez platformę doradczą chcekupicauto.pl, średni deklarowany przez kupujących czas eksploatacji pojazdu wynosi 35 miesięcy, czyli niespełna trzy lata. Zdecydowana większość Polaków (aż 76 proc.) zamierza wydać na swój przyszły samochód kwotę nie większą niż 20 tys. złotych.

Obraz
© (fot. PAP/Armin Weigel)

Inwestycja w średniej klasy instalację gazową (wtrysk gazu) to koszt od 3 do 6 tys. zł w zależności od jakości instalacji i rodzaju jednostki napędowej (ilość cylindrów). Ile czasu upłynie zanim taki wydatek się zwróci?

Większość szukających samochodu używanego internautów deklarowała, że ich miesięczne przebiegi nie przekraczają 1200 km. Oznacza to, że przeciętnie przejeżdżamy rocznie niecałe 15 tysięcy km. Przy obecnych cenach paliw roczne utrzymanie (ograniczając się jedynie do ceny paliwa) samochodu z silnikiem benzynowym zużywającego średnio 8,5 l. benzyny na 100 km kosztować nas będzie około 5 700 zł.

Ten sam samochód wyposażony w instalację gazową zużywać będzie około 10 l. lpg na 100 km. Roczny koszt utrzymania wyniesie więc około 3 200 zł. Po odjęciu kosztów związanych z przeglądami rejestracyjnymi okaże się, że w ciągu pierwszego roku "zaoszczędzimy" na paliwie 2,5 tys. zł.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Można więc przyjąć, że koszt zamontowania w samochodzie instalacji LPG zwróci się po drugim roku eksploatacji. Na realne oszczędności liczyć możemy jednak dopiero w trzecim roku, czyli wówczas, gdy zaczynamy się już rozglądać za kolejnym autem. Trzeci rok eksploatacji przyniesie pierwsze wymierne oszczędności w wysokości około 3 tys. zł.

Pamiętajmy jednak, że wbrew zapewnieniom producentów instalacja LPG wymaga od właściciela troskliwej opieki. Bardzo dbać trzeba nie tylko o filtr gazu, ale również o filtr powietrza, a także o kondycję układu zapłonowego (przewody, świece). Niedbalstwo i niewiedza kierowców często skutkuje również awariami układu paliwowego (zatarcie pompy paliwa).

* JAZDA NA GAZIE SIĘ OPŁACA - POZNAJ INNY PUNKT WIDZENIA * Po odjęciu kosztów związanych z częstszymi wymianami przewodów, świec, filtrów i olejów okaże się więc, że w trzyletnim rozrachunku instalacja gazowa przyniesie realne oszczędności w wysokości około 2 500 zł. Biorąc pod uwagę zakładany okres 36 miesięcy eksploatacji okaże się, że dokładając sobie obowiązków (częstsze przeglądy) miesięcznie oszczędzamy... 55 złotych.

Źródło: ChceKupicAuto.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3