Auta z importu zasilane LPG - formalności po przywozie
| [
]( http://autogaz-journal.pl/ ) |
| --- | Legalizacja zbiornika LPG to jedna z najważniejszych formalności, jaką należy dopełnić po sprowadzeniu do Polski samochodu z instalacją gazową. Jest ona niezbędna do przeprowadzenia badania technicznego pojazdu i rejestracji auta w kraju.
Z roku na rok, w obliczu rosnących cen paliw, coraz więcej osób zastanawia się nad zamontowaniem w swoim samochodzie instalacji LPG. Warte rozważenia jest też sprowadzenie auta zasilanego gazem z zagranicy. Biorąc pod uwagę dużą popularność jaką samochody z LPG cieszą się w niektórych krajach Europy, po takie auto najlepiej wybrać się do Holandii, Francji, Belgii lub Włoch. W tym ostatnim państwie produkowanych jest wiele modeli instalacji LPG montowanych również w Polsce. Z kolei w Holandii, większość samochodów na gaz posiada instalacje zamontowane fabrycznie.
Przy zakupie auta z instalacją gazową, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na dokumenty pojazdu. W zagranicznym dowodzie rejestracyjnym powinien znajdować się wpis o zasilaniu samochodu gazem. Jest to bardzo istotne, gdyż bez tej adnotacji będziemy mieć kłopot z zarejestrowaniem auta w Polsce.
Po przywiezieniu samochodu do kraju czeka nas jeszcze szereg ważnych formalności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każde auto sprowadzone z zagranicy i wyposażone w instalację gazową musi być poddane legalizacji zbiornika gazu, który niezależnie od unijnej homologacji podlega polskim badaniom dozorowym. Trzeba ich dokonać w wyspecjalizowanym punkcie obsługi. Wiąże się to m.in. koniecznością sprawdzenia szczelności zbiornika.
W przypadku legalizacji zbiornika LPG mamy do czynienia z dwoma rodzajami badań: doraźnym i okresowym. To pierwsze dotyczy zbiorników, których okres użytkowania liczony od daty produkcji nie przekracza 10 lat. Polega ono na zbadaniu zewnętrznej powłoki zbiornika oraz sprawdzeniu szczelności zaworów. Każdy zbiornik LPG, którego czas użytkowania przekracza okres 10 lat musi zostać poddany badaniu okresowemu. Taki przegląd wiąże się z koniecznością wymontowania zbiornika z samochodu i dostarczenia go do punktu mającego stosowne uprawnienia Transportowego Dozoru Technicznego. Przed oddaniem zbiornika do badań należy zużyć cały znajdujący się w nim gaz. Przegląd okresowy polega na sprawdzeniu zewnętrznej powłoki zbiornika oraz jego rewizji wewnętrznej. Zbiornik poddawany jest także próbie ciśnieniowej.
Maksymalny okres użytkowania zbiorników LPG liczony od daty ich produkcji wynosi 20 lat, chyba że dokument homologacyjny dla danego typu zbiornika stanowi inaczej. Uwaga! Jeśli okaże się, że zbiornik zamontowany w aucie nie posiada znaku europejskiej homologacji, to w takiej sytuacji nie pozostanie nam nic innego jak wymiana zbiornika na nowy. Oznacza to wydatek rzędu 700-900 zł.
Cena legalizacji zbiornika LPG waha się w granicach 250-400 zł. Uzależniona jest ona od rodzaju zbiornika (walcowy, kołowy, produkcji polskiej, zagraniczny) oraz sposobu jego dostarczenia (w pojeździe lub wymontowany). W przypadku gdy zbiornik zamontowany jest nietypowo, w trudno dostępnym miejscu np. pod autem, z osłonami, warsztaty pobierają dodatkową opłatę za demontaż i montaż zbiornika – kosztuje to 50-100 zł.
Ze świadectwem legalizacji zbiornika i dokumentem poświadczającym jego homologację udajemy się na stację diagnostyczną na rozszerzony przegląd techniczny pojazdu. Całkowity koszt badania technicznego auta wyposażonego w instalację gazową LPG to 162 zł. W sytuacji gdy mamy do czynienia z autem uszkodzonym lub powypadkowym trzeba doliczyć to tej kwoty jeszcze 94 zł.
Okręgowa stacja kontroli pojazdów wydaje zaświadczenie, na podstawie którego wydział komunikacji wpisuje do dowodu rejestracyjnego informację o wyposażeniu samochodu w instalacje LPG. Oczywiście tylko pod warunkiem, że jest ona sprawna i auto spełnia obowiązujące normy czystości spalin. Przegląd samochodu z instalacją gazową można wykonać tylko na Stacji Kontroli Pojazdów uprawnionej do tego rodzaju badań.
Decydując się na sprowadzenie auta z instalacją gazową trzeba mieć świadomość, że w wielu krajach Europy obowiązuje inny niż w Polsce system tankowania gazu. Instalacje LPG popularne w Holandii, Wielkiej Brytanii czy Belgii, a nawet częściowo w Niemczech i Francji różnią się od tych montowanych w Polsce. Zwykle da się je rozpoznać po sposobie zamontowania wlewu. Bardzo często jest on wkomponowany w otwór wykonany w błotniku. Holenderski wlew nie pasuje do typowego polskiego pistoletu do tankowania. Zachodzi więc konieczność użycia specjalnej przejściówki – adaptera. Nie stanowi to jednak dużego problemu, gdyż wiele krajowych stacji udostępnia klientom odpowiednie adaptery.
Przed zakupem sprowadzonego auta warto sprawdzić w jaką konkretnie instalację LPG jest wyposażony, bo może się okazać, że mamy do czynienia z mało popularnym na naszym rynku systemem zasilania gazem. Niesie to za sobą problemy z serwisem i dostępnością części zamiennych. Przykładem takich instalacji są montowane na rynku holenderskim systemy Koltec i Vialle.
Przy sprowadzaniu samochodu na gaz trzeba się też liczyć z dużymi przebiegami. Podobnie jak u nas, również i za granicą auta z instalacją LPG kupują często osoby, które jeżdżą na co dzień w długie trasy. Trudno więc liczyć na jakąś super okazję nabycia samochodu z niskim, czy średnim przebiegiem, chyba że mamy do czynienia ze stosunkowo nowym autem.
sibi, autogaz-journal.pl
sj