Auta klasy B, którym nie szkodzi jazda na gazie

Prosta budowa silnika nie zawsze oznacza, że można go zasilać gazem. Jednak w autach klasy B nie brakuje jednostek dobrze pracujących na LPG

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Tomasz Wojtasik

/ 10Gazem przez miasto

Obraz
© PAP/Tomasz Wojtasik

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | W małych autach cechujących się niskim zużyciem paliwa zyski z jazdy na LPG nie są tak spektakularne, jak np. w paliwożernych limuzynach klasy wyższej. Biorąc pod uwagę minusy zamontowania „gazu” w samochodzie klasy B, powinniśmy się zastanowić nad tym, czy oszczędności rzędu 12-14 zł na 100 km są tego warte.

Po pierwsze, musimy liczyć się z wyraźnym spadkiem mocy silnika – podczas jazdy trzeba mocniej wciskać gaz, rośnie więc zużycie LPG. Po drugie, montując butlę gazową, ograniczamy i tak niedużą pojemność bagażnika. W przypadku niektórych modeli będzie problem z zamontowaniem zbiornika gazu w miejscu koła zapasowego (malutka butla zapewni bardzo krótki zasięg). Po trzecie, silniki o małej pojemności są bardziej wrażliwe na wysoką temperaturę spalania w cylindrach, co jest typowe podczas pracy na LPG. Teoretycznie przy prawidłowo ustawionej instalacji nic złego nie powinno się zdarzyć, ale w praktyce bywa różnie. Na podstawie doświadczeń firm instalujących LPG powstała lista silników, którym szkodzi praca na gazie. M.in. właśnie dlatego nie polecamy popularnego Opla Corsy D.

/ 10Instalacja LPG to również obowiązki

Obraz
© PAP/Tomasz Wojtasik

Pamiętaj!

- O kontroli szczelności instalacji gazowej, a także dodatkowych przewodów układu chłodzenia, gdyż mają one na ogół niższą trwałość niż fabryczne oraz tendencję do szybkiego pękania.

- O ilości paliwa w zbiorniku. Jazda na rezerwie szkodzi pompie paliwowej (wstępnej) – dochodzi do jej zatarcia.

- O serwisie. Samochód z LPG musi być pod stałą kontrolą serwisową. Regularnie trzeba sprawdzać m.in. skład spalin i stan filtrów oraz luz zaworowy.

- O tym, że długie przestoje szkodzą elementom instalacji LPG.

- Jeśli zamontujesz instalację gazową w aucie, możesz mieć zakaz wjazdu na niektóre parkingi podziemne.

- Gdy wybierasz instalację LPG, zwróć uwagę nie tylko na jej cenę i producenta sterownika, lecz także na jakość takich elementów jak wtryskiwacze i parownik.

/ 10Citroën C3 1.6

Obraz
© zdjęcie producenta

Silniki benzynowe stosowane w Citroënie C3 dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Do „zagazowania” polecamy wersję 1.6/109 KM, chociaż w przypadku silników 1.4 8V/75 KM czy 1.4 16/88 KM też nie mamy przeciwwskazań do montażu LPG. Jedynie montowanie go w wersji 1.1/60 KM jest złym pomysłem, gdyż pogorszymy i tak fatalne osiągi.

Polecana instalacja LPG - BRC Sequent 24.11: instalacja wtrysku gazu w stanie lotnym. Polecamy zestaw z zastosowaniem listwy wtryskowej Rail BRC.

/ 10Dacia Logan 1.6

Obraz
© zdjęcie producenta

Niestety, doświadczeni gazownicy odradzają montaż instalacji LPG w przypadku 8-zaworowych benzyniaków 1.4 i 1.8 – zauważono, że po przejechaniu 100 tys. km gniazda zaworowe są już mocno zużyte. Takich zastrzeżeń nie ma w stosunku do silnika 1.6 16V/105 KM. Jego dość prosta konstrukcja pozwala na dobrą współpracę z instalacjami różnych producentów.

Polecana instalacja LPG - Stag 300: instalacja do silników 4-cylindrowych, może współpracować z podzespołami różnych producentów (polecamy wtryski Hana).

/ 10Fiat Grande Punto 1.4

Obraz
© zdjęcie producenta

W Fiacie Punto spotkamy benzyniaki wolnossące 1.2 i 1.4 oraz turbodoładowane 1.4 T-Jet. Z technicznego punktu widzenia każdy współpracuje z LPG, jednak w praktyce odradzamy montaż do T-Jetów. Optymalny do „gazu” wydaje się popularny motor 1.4/77 KM. W jego przypadku spadek mocy nie będzie tak zauważalny jak w mniejszej jednostce 1.2/65 KM.

Polecana instalacja LPG - KME Diego: zestaw do sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej ze sterownikiem DIEGO G3 i reduktorami SILVER/GOLD.

/ 10Peugeot 207 1.4

Obraz
© zdjęcie producenta

W Peugeocie 207 najbezpieczniej będzie założyć „gaz” w wersjach ze sprawdzonymi już we wcześniejszych modelach silnikami 1.4/75 KM lub 1.6 16V/109 KM. Znacznie popularniejszy na rynku wtórnym jest ten pierwszy. Według relacji użytkowników może on pokonać na LPG nawet ponad 200 tys. km bez uszkodzenia gniazd zaworowych.

Polecana instalacja LPG - Elpigaz Stella: instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu w stanie lotnym, w niektórych wersjach objęta jest nawet 5-letnią gwarancją.

/ 10Renault Clio 1.4

Obraz
© zdjęcie producenta

W Renault Clio III najmniej problemów podczas eksploatacji na gazie sprawi jednostka 1.4/98 KM. Niestety, użytkownicy podkreślają, że w silnikach pracujących na gazie częściej zawodzą cewki zapłonowe (wzrasta napięcie potrzebne do wytworzenia iskry). Ze względu na wrażliwą głowicę lepiej unikać montażu gazu w benzyniaku 1.2 o kodzie D4F7G722.

Polecana instalacja LPG - Stag 4 Plus: zestaw sekwencyjnego wtrysku gazu w stanie lotnym, np. z reduktorem AC-R01 (do 150 KM) i listwą wtryskową RAIL IG1.

/ 10Seat Ibiza 1.4

Obraz
© zdjęcie producenta

Do „zagazowania” polecamy Seata Ibizę III z silnikiem 1.4 16V, który występuje w trzech wariantach mocy: 75, 85 i 101 KM. Oczywiście, dobry do tego celu jest również silnik 1.6 16V/105 KM, tyle tylko, że nie jest on zbyt popularny. W kwestii zakładania instalacji LPG do motoru 1.2 jesteśmy sceptyczni – gazownicy odradzają to zwłaszcza w serii BXV.

Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: komputer umożliwiający autoadaptację do mapy w sterowniku benzynowym, zalecane podzespoły Landi Renzo.

/ 10Skoda Fabia 1.4

Obraz
© zdjęcie producenta

W Skodzie Fabii właściwie tylko benzyniaki z wtryskiem pośrednim nadają się do zainstalowania LPG. Naszym faworytem w tym przypadku jest motor 1.4 o mocy 85 KM. Mniejszy, 3-cylindrowy silnik 1.2 HTP, mimo że bardzo popularny, nawet bez „gazu” nie jest mistrzem trwałości. Wiele do życzenia pozostawia też jego kultura pracy.

Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: zestaw z wtryskiwaczami MED i reduktorem LIO2, można zastosować tańsze podzespoły (jednak nie polecamy tego).

10 / 10Volkswagen Polo IV 1.4

Obraz
© zdjęcie producenta

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | W ofercie VW Polo IV występowały benzyniaki z wtryskami pośrednim i bezpośrednim. Tych drugich nie polecamy do zasilania gazem – jak na razie nie spotkaliśmy się z instalacją LPG, która gwarantowałaby duże oszczędności i nie sprawiałaby problemów eksploatacyjnych. Tak jak w przypadku Seata Ibizy i Skody Fabii, do „gazu” polecamy motor 1.4/80 KM.

Polecana instalacja LPG - Zenit Pro: proponujemy montaż instalacji firmy Auto Gas Centrum – w praktyce dobrze sprawdza się listwa wtryskowa Hana i parownik Gurtner.

PODSUMOWANIE - W autach z małymi silnikami popularność instalacji gazowych nie jest zbyt duża. Trzeba jednak przyznać, że prosty technicznie samochód klasy B wyposażony w instalację LPG może być naprawdę tanim środkiem transportu. Oczywiście, po 100-150 tys. km w niektórych przypadkach mogą wystąpić negatywne skutki pracy na gazie, np. uszkodzenie zaworów czy uszczelki pod głowicą.

W międzyczasie trzeba będzie prawdopodobnie wymienić parownik i przynajmniej dwa razy wtryskiwacze LPG oraz częściej jeździć na przeglądy. Wszystko to podniesie koszty przejechania 100 tys. km o blisko 3 tys. zł, a trzeba jeszcze doliczyć cenę instalacji LPG. Jednak oszczędności na paliwie po takim przebiegu to około 14 tys. zł – w sumie będziemy więc do przodu o mniej więcej 9 tys. zł. Niestety, trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia dodatkowych problemów z napędem.

tb/

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy