Audi RS 5 TDI competition concept z najlepszym czasem na torze Sachsenring
Audi odnotowało na torze Sachsenring nowy rekord dla aut z silnikiem wysokoprężnym. Model RS 5 TDI competition concept pokonał 3,6-kilometrowe okrążenie w 1 min. 35,35 s.
Wynik został osiągnięty przez duńskiego kierowcę wyścigowego Nickiego Thiima w ramach dnia Rekordów. Najlepszy czas dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi był o 1,87 s lepszy od rekordu ustanowionego w lutym 2015 r.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Audi RS 5 TDI competition concept bazuje na prototypowym projekcie technicznym, zaprezentowanym latem 2014 r. z okazji jubileuszu 25-lecia silnika TDI. Od tego momentu samochód był poddawany dalszym pracom rozwojowym przystosowującym je do wykorzystania na torach wyścigowych. Montowana w nim jednostka 3,0 TDI biturbo ma moc podniesioną do 435 KM, a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 800 Nm. Dzięki temu pojazd przyspiesza do „setki” w 4 s, a do 200 km/h w mniej niż 16 s.
Główną innowacją wprowadzoną do silnika biturbo V6 TDI, oprócz dwóch konwencjonalnych turbosprężarek, jest sprężarka napędzana elektrycznie. W wyniku jej pracy szybciej wzrasta ciśnienie ładowania przy niskich obrotach, reakcja jednostki jest bardziej dynamiczna, a przyspieszenie szybsze i bardziej efektywne. Choć sprężarka napędzana jest niewielkim silnikiem elektrycznym o mocy 7 kW, w czasie 250 milisekund przyspiesza wirnik turbiny do 72 000 obr./min., wytwarzając w ten sposób ciśnienie doładowania niezależne od energii spalin. Konwencjonalna turbosprężarka potrzebuje około dwa, trzy razy więcej czasu do osiągnięcia porównywalnej liczby obrotów wirnika turbiny.
Dzięki technice EAV, w każdej sytuacji drogowej, RS 5 TDI competition concept ma do dyspozycji wysokie ciśnienie doładowania, istotne dla doskonałej, sportowej reakcji silnika. By zaopatrzyć elektryczną sprężarkę w niezbędną do jej pracy energię, wykorzystywany jest częściowy system pokładowej instalacji elektrycznej 48V. Dodatkowa instalacja elektryczna to ważny element strategii elektryfikacji Audi. Umożliwia ona szybkie przenoszenie większych ilości energii elektrycznej i dlatego idealnie nadaje się do napędzania elektrycznej sprężarki EAV. Oba rozwiązania już wkrótce znajdą się w produkcji seryjne
Audi RS 5 TDI competition concept jest 241 kilogramów lżejsze niż model podstawowy. Wiele rozwiązań z dziedziny lekkiej konstrukcji znacząco wpłynęło na redukcję jego masy. Maska silnika zrobiona jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK), drzwi z aluminium, układ wydechowy w znacznej mierze z tytanu. W środku zamontowano fotele sportowe z CFK, a tylny rząd siedzeń został usunięty, tak by też wnętrze pojazdu spełniało wymagania lekkiej konstrukcji. Poza tym, zastosowano tu szyby z cienkiego szkła i z tworzywa sztucznego.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl