Audi włącza do oferty odświeżony model Q5 z pięcioma silnikami oraz wersję hybrydową. Zastosowano w nim wiele nowych rozwiązań; stylistycznych, w systemie infotainment oraz związanych z budową nadwozia i silników. Audi Q5 hybrid quattro, pierwszy seryjny model hybrydowy tej marki, łączy moc silnika V6 z zużyciem paliwa jednostki czterocylindrowej.
Stylistyka, jak zawsze w rodzinie Audi, nie zmieniła się znacząco i nadal jest spokojna i konserwatywna. Oczywiście styliści musieli się wykazać, więc wprawny obserwator znajdzie wiele drobnych szczegółów wyróżniających wersję po liftingu, ale zwolennicy klasycznego wyglądu Audi nie mają się czego obawiać.
Pod maską może znaleźć się jedna z trzech jednostek TDI lub dwóch TFSI. Wszystkie łączą bezpośredni wtrysk z doładowaniem i wszystkie posiadają system start-stop w standardzie. Chociaż większość silników zwiększyła osiągi, zużycie paliwa spadło o 15 proc.
Najbardziej efektywny napęd w rodzinie Q5 ma model 2.0 TDI. Audi dostarcza go w dwóch wersjach. Wersja z czterocylindrowym silnikiem o mocy 143 KM i z momentem obrotowym 320 Nm oraz z manualną skrzynią biegów i przednim napędem zużywa średnio 5,3 l oleju napędowego na 100 km (zbiornik paliwa o pojemności 75 l zapewnia zasięg do 1400km). W przypadku Audi Q5 z silnikiem o mocy 130 kW (177 KM) i momencie obrotowym 380 Nm zużycie paliwa wynosi 6,0 litrów na 100 km (z automatyczną skrzynią S tronic i napędem na cztery koła quattro).
Model 3.0 TDI oferuje 245 KM i moment obrotowy 580 Nm. Wysokoprężna jednostka V6 współpracuje z siedmiostopniową automatyczną skrzynią S tronic i z napędem quattro. Samochód z takim silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 225 km/h.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?
Nowy silnik 2.0 TFSI ma moc 225 KM i moment obrotowy 350 Nm. Zużycie paliwa wynosi (w wersji z manualną skrzynią biegów) 7,6 litra na 100 km. Jeszcze więcej mocy oferuje nowy silnik 3.0 TFSI - trzylitrowa jednostka V6 z doładowaniem, która jest następcą silnika 3,2-litrowego. Osiąga moc 272 KM i moment obrotowy 400 Nm. Pozostałe dane: przyspieszenie od zera do 100 km/h w 5,9 sekundy, maksymalna prędkość 234 km/h.
Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany jako hybryda równoległa. Pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM i momencie obrotowym 350 Nm oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 54 KM i momencie obrotowym 210 Nm. Oba silniki razem, dają w krótkim czasie 245 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego.
Odmiana hybrydowa przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jej maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h, pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym. Przy tym napędzie osiąga maksymalną prędkość 100 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 6,9 l na 100km.
Stały napęd na wszystkie koła quattro jest seryjnie montowany dla prawie wszystkich silników Audi Q5. Jedynie silnik 2.0 TDI o mocy 143 KM napędza wyłącznie koła przednie. W normalnym trybie jazdy, centralny mechanizm różnicowy przekazuje moc na oś tylną i przednią w stosunku 60:40. W razie potrzeby może ten podział błyskawicznie zmienić.
System multimedialny MMI Navigation plus obsługiwany jest teraz tylko czterema przyciskami, a regulator głośności zawiera dodatkowo funkcję skip. Dalsze zmiany poczyniono w obsłudze podgrzewanych siedzeń, nowej klimatyzacji, systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i w kierownicy wielofunkcyjnej. Wśród luksusowych nowości na uwagę zasługują komfortowy klucz, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja i klimatyzowane fotele z funkcją wentylacji. O dobre samopoczucie na pokładzie dba także panoramiczny szklany dach.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?