Alkolock: czy do badania technicznego potrzebna będzie nietrzeźwa osoba?

Blokady alkoholowe nie trafiły jeszcze do wyposażenia polskich samochodów, a już generują problemy. Największe wątpliwości mają diagności, którzy twierdzą, że nie będą mogli testować "alcolocków" w autach, bo do tego potrzeba kogoś będącego pod wpływem.

Zgodnie z obowiązującym od tego roku prawem, osoby skazane za prowadzenie pojazdu w stanie upojenia alkoholowego, mogą starać się o skrócenie zakazu jazdy samochodem pod warunkiem zainstalowania sprzężonej ze stacyjką blokady alkoholowej, czyli tzw. "alcolocku". Prowadzenie samochodu wyposażonego w takie urządzenie będzie możliwe co najmniej po upływie połowy orzeczonego zakazu jazdy, a w przypadku kary dożywotniej, najwcześniej po upływie 10 lat.

Jest to urządzenie uniemożliwiające uruchomienie pojazdu w sytuacji, gdy poziom alkoholu w wydychanym powietrzu przekroczy 0,2 promila. Kierowca przyłapany na jeździe pod wpływem, po tym jak odzyska prawo jazdy, będzie musiał na własny koszt wyposażyć samochód w blokadę kosztującą 5-6 tys. zł. To jeszcze nie koniec jego wydatków. Taka osoba będzie musiała po zamontowaniu "alcolocku" zlecić przewidzianą przez prawo kontrolę techniczną. I tu pojawia się problem.

Diagności zastanawiają się, w jaki sposób mają sprawdzać blokady. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jedyną możliwością jest napicie się alkoholu i przeprowadzenie próby uruchomienia samochodu. Okazuje się, że jednak nie. Jak wyjaśnia ekspert, do tego celu wystarczy sprawdzić, czy auto daje się uruchomić bez wcześniejszego dmuchnięcia w ustnik. Właściciel pojazdu będzie jednak musiał okazać diagnoście kopię świadectwa homologacji oraz świadectwo pierwszej kalibracji.

tb/sj

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła