Akcyza na auta może pośrednio uwzględniać "czynnik środowiskowy"

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Lech Muszyński

Nowa akcyza na samochody mogłaby zależeć od pojemności silnika i wieku auta, pośrednio uwzględniony zostałby także "czynnik środowiskowy" - poinformowało biuro prasowe Ministerstwa Finansów.

"Znowelizowany system opodatkowania pojazdów mógłby być uzależniony od dwóch czynników - pojemności silnika pojazdu oraz jego wieku (roku produkcji). Równocześnie pośrednio uwzględniony zostałby czynnik środowiskowy, gdyż przedziały przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu wynikają z okresu stosowania poszczególnych norm dopuszczalnych emisji spalin zgodnie z europejskim standardem emisji (tzw. normy euro)" - poinformowało biuro prasowe MF.

Zaznaczono jednocześnie, że nie przewiduje się zmian w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku akcyzowego. Tak jak obecnie podatek ten nakładany byłby na samochody rejestrowane po raz pierwszy w naszym kraju. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i np. sprowadzanych z zagranicy. "Przedstawienie szczegółowych założeń i rozwiązań legislacyjnych będzie możliwe po opracowaniu projektu aktu prawnego" - dodano.

- Pracujemy nad zmianami zasad płatności akcyzy w ministerstwie finansów w zależności od pojemności silnika, w zależności od wieku samochodu - powiedział na konferencji prasowej wicepremier Morawiecki. Jak podkreślił, - nie pracujemy oczywiście nad żadnymi zakazami - to jest ważny element naszej gospodarki.

- Rzeczywiście w ciągu paru miesięcy ujrzy światło dzienne - jeżeli Rada Ministrów to zaakceptuje i przejdzie wszystkie szczeble legislacyjne dana propozycja - to ujrzy światło dzienne nowe podejście do opodatkowania, poprzez akcyzę w szczególności samochodów w zależności od wieku i od pojemności silnika - powiedział Morawiecki.

Wiele wskazuje na to, że nowe przepisy sprawią, że nieopłacalne stanie się sprowadzanie z zagranicy starszych samochodów. Rok 2016 odwrócił tendencję w tym względzie. W 2015 roku wśród sprowadzonych do Polski z zagranicy samochodów 6,5 proc. stanowiły auta liczące sobie do 4 lat, 37,9 proc. od 4 do 10 lat i 55,6 proc. mające 10 lub więcej lat. W roku 2016 te proporcje to odpowiednio: 5,0 proc., 31,7 proc. i 63,3 proc. Starsze auta to nie tylko większa uciążliwość dla środowiska, ale też mniejszy poziom bezpieczeństwa. Wiek polskiego parku maszyn nie pozostaje bez wpływu na fakt, że w krajach Unii Europejskiej przodujemy pod względem liczby zabitych i rannych w wypadkach samochodowych.

Źródło: PAP

Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯