Trwa ładowanie...
d2q5c54

80 lat temu skoda rapid przejechała dookoła świata

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
80 lat temu skoda rapid przejechała dookoła świata
(Materiały prasowe)
d2q5c54

Mija 80 lat od momentu, gdy Bretislav Jan Prochazka odbył skodą rapid podróż dookoła świata. Wcześniej Czech dopisał na swoje konto inny wyczyn - wjechał samochodem na szczyt Śnieżki.

Prochazka odbył swoją podróż autem seryjnym. Ciemnoniebieski rapid w wersji półkabriolet i z przebiegiem 60 000 km otrzymał pakiet drobnych modyfikacji, przystosowujących go do wymagań długotrwałego maratonu po drogach i bezdrożach całego świata. Zmiany polegały na montażu specjalnego ogumienia, dwóch zbiorników paliwa o łącznej pojemności 108 l, dwóch akumulatorów, dodatkowego oświetlenia i radioodbiornika. Zmieniono również instalację zapłonową oraz filtr powietrza.

Współtowarzyszem Prochazki był przedsiębiorca Jindrich Kubias. Start wyprawy nastąpił 25 kwietnia 1936 roku sprzed siedziby praskiego automobilklubu. Kierunek na wschód, z planowanym dłuższym postojem w Moskwie, skutkował przejazdem ekipy przez terytorium Polski w dniu 26 kwietnia. Wschodnia Rosja ze swymi bezdrożami oznaczała wielokrotne błądzenie i nerwową walkę z czasem. Trudy tego odcinka odczuł również, na szczęście w niewielkim stopniu, sam samochód, pokonujący przez tydzień dystans ponad 3 000 km. Z Baku do Pahlavi ekipa przedostała się na pokładzie parostatku. Dalej, to na kołach, to na pokładach łodzi – z Iranu przez Beludżystan, Indie, Cejlon, Malezję, Chiny i Japonię, zgodnie z napiętym harmonogramem, stawiając czoła nieprzetartym szlakom, burzom piaskowym, ulewom i zmęczeniu.

(fot. Materiały prasowe)

Ściśle określony w planie wyprawy jej czas wielokrotnie wydawał się już nieosiągalny. 8 lipca załoga rapida dotarła do przystani w San Francisco, skąd po dwudniowym przeglądzie serwisowym pojazdu wyruszyła w kierunku Atlantyku. Trasę liczącą 5 300 km pokonała w czasie niespełna 101 godzin, uwzględniającym wszelkie postoje. Do Europy, a konkretnie do Francji ekipa powróciła 29 lipca na pokładzie parostatku. Dwa dni później była ponownie w Czechosłowacji, owacyjnie witana najpierw w Pilznie, a 1 sierpnia w praskim miejscu rozpoczęcia wyprawy. Po 97 dniach ekspedycji na drogomierzu napędzanej 31-konnym silnikiem o pojemności 1,4 litra skody, przybyło 27 700 kilometrów. Samochód ambitnej ekipy stał się najbardziej bodaj obleganym eksponatem na jesiennych targach samochodowych, organizowanych w Pradze. Swoje wspomnienia z przypomnianej dziś wyprawy Bretislav Jan Prochazka opisał w książce wydanej w 1938 roku.

d2q5c54

Rapid II (Typ 901), wykorzystany do tej niecodziennej jazdy propagandowej, został wprowadzony na rynek w czerwcu 1935 roku. Stanowił istotną modernizację modelu 420 Rapid z lat 1934-35, przejawiającą się głównie zwiększeniem rozstawów osi i kół, wprowadzeniem silnika o objętości 1,4 litra w miejsce 1,2 litrowego, zaokrąglonego nadwozia oraz hydraulicznego układu hamulcowego. W chwili premiery model dostępny był z nadwoziami dwudrzwiowym typu tudor, czterodrzwiowym typu limuzyna oraz dwudrzwiowym typu półkabriolet. Boczne stopnie nadwozia zniknęły już w trakcie produkcji modelu, jeszcze w 1935 roku. Podstawowa odmiana tudor modelu Rapid wymagała w roku 1936 wyłożenia kwoty 31 400 koron, wobec 19 900 koron żądanych za analogiczną wersję nadwoziową małego Populara.

Źródło: Skoda

ll

d2q5c54

Podziel się opinią

Share

d2q5c54

d2q5c54