80 lat temu skoda rapid przejechała dookoła świata
Mija 80 lat od momentu, gdy Bretislav Jan Prochazka odbył skodą rapid podróż dookoła świata. Wcześniej Czech dopisał na swoje konto inny wyczyn - wjechał samochodem na szczyt Śnieżki.
Prochazka odbył swoją podróż autem seryjnym. Ciemnoniebieski rapid w wersji półkabriolet i z przebiegiem 60 000 km otrzymał pakiet drobnych modyfikacji, przystosowujących go do wymagań długotrwałego maratonu po drogach i bezdrożach całego świata. Zmiany polegały na montażu specjalnego ogumienia, dwóch zbiorników paliwa o łącznej pojemności 108 l, dwóch akumulatorów, dodatkowego oświetlenia i radioodbiornika. Zmieniono również instalację zapłonową oraz filtr powietrza.
Współtowarzyszem Prochazki był przedsiębiorca Jindrich Kubias. Start wyprawy nastąpił 25 kwietnia 1936 roku sprzed siedziby praskiego automobilklubu. Kierunek na wschód, z planowanym dłuższym postojem w Moskwie, skutkował przejazdem ekipy przez terytorium Polski w dniu 26 kwietnia. Wschodnia Rosja ze swymi bezdrożami oznaczała wielokrotne błądzenie i nerwową walkę z czasem. Trudy tego odcinka odczuł również, na szczęście w niewielkim stopniu, sam samochód, pokonujący przez tydzień dystans ponad 3 000 km. Z Baku do Pahlavi ekipa przedostała się na pokładzie parostatku. Dalej, to na kołach, to na pokładach łodzi – z Iranu przez Beludżystan, Indie, Cejlon, Malezję, Chiny i Japonię, zgodnie z napiętym harmonogramem, stawiając czoła nieprzetartym szlakom, burzom piaskowym, ulewom i zmęczeniu.
Ściśle określony w planie wyprawy jej czas wielokrotnie wydawał się już nieosiągalny. 8 lipca załoga rapida dotarła do przystani w San Francisco, skąd po dwudniowym przeglądzie serwisowym pojazdu wyruszyła w kierunku Atlantyku. Trasę liczącą 5 300 km pokonała w czasie niespełna 101 godzin, uwzględniającym wszelkie postoje. Do Europy, a konkretnie do Francji ekipa powróciła 29 lipca na pokładzie parostatku. Dwa dni później była ponownie w Czechosłowacji, owacyjnie witana najpierw w Pilznie, a 1 sierpnia w praskim miejscu rozpoczęcia wyprawy. Po 97 dniach ekspedycji na drogomierzu napędzanej 31-konnym silnikiem o pojemności 1,4 litra skody, przybyło 27 700 kilometrów. Samochód ambitnej ekipy stał się najbardziej bodaj obleganym eksponatem na jesiennych targach samochodowych, organizowanych w Pradze. Swoje wspomnienia z przypomnianej dziś wyprawy Bretislav Jan Prochazka opisał w książce wydanej w 1938 roku.
Rapid II (Typ 901), wykorzystany do tej niecodziennej jazdy propagandowej, został wprowadzony na rynek w czerwcu 1935 roku. Stanowił istotną modernizację modelu 420 Rapid z lat 1934-35, przejawiającą się głównie zwiększeniem rozstawów osi i kół, wprowadzeniem silnika o objętości 1,4 litra w miejsce 1,2 litrowego, zaokrąglonego nadwozia oraz hydraulicznego układu hamulcowego. W chwili premiery model dostępny był z nadwoziami dwudrzwiowym typu tudor, czterodrzwiowym typu limuzyna oraz dwudrzwiowym typu półkabriolet. Boczne stopnie nadwozia zniknęły już w trakcie produkcji modelu, jeszcze w 1935 roku. Podstawowa odmiana tudor modelu Rapid wymagała w roku 1936 wyłożenia kwoty 31 400 koron, wobec 19 900 koron żądanych za analogiczną wersję nadwoziową małego Populara.
Źródło: Skoda
ll