Trwa ładowanie...
d3ju8of
d3ju8of

Już w roku 1928 Daimler-Benz, oferując pojazd specjalny, oparty na modelu Nürburg 460, stał się pierwszym producentem, fabrycznie wyposażającym produkowane przez siebie pojazdy w specjalne konstrukcyjne elementy, służące skutecznemu zabezpieczeniu użytkowników przed atakiem przy użyciu broni ręcznej i materiałów wybuchowych. Był to początek trwających osiem dekad, szeroko zakrojonych, ukierunkowanych badań materiałowych i badawczo-rozwojowych.

Następcami specjalnie zabezpieczonej wersji Mercedes-Benz „Nürburg” 460 były w latach trzydziestych i czterdziestych dwudziestego wieku opancerzone warianty modelu 770 „Grand Mercedes”, a także modeli 500 i 540 K. We wrześniu 1963 r. Mercedes-Benz zaprezentował wyjątkowy, prestiżowy pojazd – legendarny model 600, którego zadaniem było wyjście naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagającej klienteli.

Wkrótce po debiucie nowego samochodu rząd Niemiec wystąpił do Daimler- Benz z prośbą o przygotowanie wersji opancerzonej na potrzeby delegacji rządowych, przebywających z wizytą w kraju. Dla zespołu konstruktorów ze Stuttgartu był to początek ery, charakteryzującej się nowymi wyzwaniami, wśród których niepoślednie znaczenie miała próba pogodzenia wymagań stawianych wobec specjalnie chronionego samochodu z potrzebą zastosowania konstrukcji samonośnej nadwozia.

* GALERIA ZDJĘĆ * Ponieważ żaden inny niemiecki producent nie był wtedy w stanie zaoferować odbiorcy fabrycznie montowanego, opancerzonego samochodu osobowego, zaś limuzyny marki Mercedes-Benz cieszyły się uznaniem wielu światowych rządów, pomiędzy Daimler-Benz a niemieckimi władzami zostały zawarte bliskie relacje robocze. Efektem tej współpracy było opracowanie przez stuttgarckiego producenta wielu nowych rozwiązań i koncepcji technicznych. W istocie owa intensywna kooperacja stworzyła podstawy obowiązujących obecnie w Europie standardów, określających poszczególne poziomy wytrzymałości zabezpieczeń.

Najważniejsze, by z zewnątrz samochód opancerzony wyglądał zwyczajnie i na pierwszy rzut oka, niczym nie różnił się od wersji seryjnej. Przeróbka obejmuje m.in. wzmocnienie połączeń pomiędzy karoserią i zawieszeniem oraz wymianę szyb na zbrojone, wykonane z wielu warstw szkła i tworzyw sztucznych. Ponieważ wzrost masy w jednych tylko drzwiach wynosi nawet 100 kg, wymaga to zamontowania specjalnych podnośników okien oraz specjalnych systemów domykających drzwi, by pasażer nie siłował się z ich dużą masą.

d3ju8of

Wymieniany jest też zbiornik paliwa. Montuje się specjalne płyty, osłaniające zbiornik i nadkola, celem zabezpieczenia przed wybuchem ładunków wybuchowych i granatów. Dodatkowo w otworach drzwiowych umieszcza się specjalne rynienki, aby system labiryntowy zapobiegał wnikaniu pocisku przez szpary między drzwiami i karoserią. W niektórych wersjach wbudowane są też systemy gaśnicze i indywidualne systemy dostarczania powietrza z butli, co zabezpiecza przed atakiem gazowym.

W samochodach pancernych na bardziej sprawne wymienia się również układy hamulcowe, a także wzmacnia silniki i wymienia elementy zawieszenia, aby zapewnić poprawność ruchu ciężej limuzyny. Mercedes informuje również, że wersje Guard mają całkowicie zmienione układy ESP, które dostosowane są do innego, niż w wersjach seryjnych rozkładu mas na pojeździe. Na felgi zakłada się też opony z systemem PAX, opracowanym przez koncern Michelin. Nałożenie na obręcz polimerowej wkładki, zapobiega dotknięciu obręczy do nawierzchni w przypadku braku powietrza w kole. Umożliwia to jazdę po przestrzeleniu opony.

Współcześnie produkowane modele Mercedes-Benz Guard oferują różne poziomy wytrzymałości, zgodnie z obowiązującymi na kontynencie europejskim normami:

  1. Pojazdy wyprodukowane w standardzie wysokiej ochrony High- Protection spełniają europejską normę wytrzymałości B4, oznaczającą odporność na ostrzał z broni krótkiej dużego kalibru i zapewniają skuteczną ochronę przed rosnącym zagrożeniem ze strony przestępczości, związanej z obrotem substancjami zabronionymi i uliczną przemocą.
  1. Pojazdy oznaczone, jako Highest-Protection (najwyższa ochrona), zgodne z normą odporności B6/B7, oferują skuteczną obronę przed zagrożeniami, spowodowanymi atakiem terrorystycznym. Ich pancerz wytrzymuje uderzenie wojskowych ręcznych wyrzutni pocisków, których prędkość początkowa niemal dwukrotnie przewyższa prędkość kul wystrzelonych z broni krótkiej. Pojazd zabezpieczony zgodnie z tą normą zapewnia ochronę również przed odłamkiem granatu ręcznego i ładunkiem wybuchowym.
d3ju8of

* GALERIA ZDJĘĆ * W roku 1970, kiedy to, w wyniku ataków na dyplomatów w Ameryce Łacińskiej, gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na pojazdy oferujące specjalną ochronę użytkowników, koncern Daimler-Benz wyszedł naprzeciw oczekiwaniom, proponując pancerne wersje modelu 280 SEL 3.5. Popyt wzrósł ponownie na przestrzeni dekady lat siedemdziesiątych, wraz z nasileniem się działań ze strony grup terrorystycznych Frakcji Czerwonej Armii.

Mercedes stworzył wyposażone w specjalne zabezpieczenia warianty modeli 350 SE, 350 SEL, 450 SE i 450 SEL z silnikiem ośmiocylindrowym. Ofertę swoją kierował przy tym do wybranych grup odbiorców, obejmujących między innymi rządy i agendy rządowe państw europejskich i pozaeuropejskich.

Wszystkie kolejne generacje Klasy S były dostępne także w wersji ze specjalnym wyposażeniem zabezpieczającym. Tak było w przypadku serii modelowej 126, jak również 140, 220 i obecnej, oznaczonej jako modele serii 221. Oprócz palety modeli S-Guard, Mercedes-Benz oferuje dziś także pojazdy specjalne serii E-Guard i G-Guard.

Bogusław Korzeniowski

d3ju8of
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ju8of
Więcej tematów