80 lat pancernych Mercedesów

Obraz

Już w roku 1928 Daimler-Benz, oferując pojazd specjalny, oparty na modelu Nürburg 460, stał się pierwszym producentem, fabrycznie wyposażającym produkowane przez siebie pojazdy w specjalne konstrukcyjne elementy, służące skutecznemu zabezpieczeniu użytkowników przed atakiem przy użyciu broni ręcznej i materiałów wybuchowych. Był to początek trwających osiem dekad, szeroko zakrojonych, ukierunkowanych badań materiałowych i badawczo-rozwojowych.

Obraz

Następcami specjalnie zabezpieczonej wersji Mercedes-Benz „Nürburg” 460 były w latach trzydziestych i czterdziestych dwudziestego wieku opancerzone warianty modelu 770 „Grand Mercedes”, a także modeli 500 i 540 K. We wrześniu 1963 r. Mercedes-Benz zaprezentował wyjątkowy, prestiżowy pojazd – legendarny model 600, którego zadaniem było wyjście naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagającej klienteli.

Wkrótce po debiucie nowego samochodu rząd Niemiec wystąpił do Daimler- Benz z prośbą o przygotowanie wersji opancerzonej na potrzeby delegacji rządowych, przebywających z wizytą w kraju. Dla zespołu konstruktorów ze Stuttgartu był to początek ery, charakteryzującej się nowymi wyzwaniami, wśród których niepoślednie znaczenie miała próba pogodzenia wymagań stawianych wobec specjalnie chronionego samochodu z potrzebą zastosowania konstrukcji samonośnej nadwozia.

* GALERIA ZDJĘĆ * Ponieważ żaden inny niemiecki producent nie był wtedy w stanie zaoferować odbiorcy fabrycznie montowanego, opancerzonego samochodu osobowego, zaś limuzyny marki Mercedes-Benz cieszyły się uznaniem wielu światowych rządów, pomiędzy Daimler-Benz a niemieckimi władzami zostały zawarte bliskie relacje robocze. Efektem tej współpracy było opracowanie przez stuttgarckiego producenta wielu nowych rozwiązań i koncepcji technicznych. W istocie owa intensywna kooperacja stworzyła podstawy obowiązujących obecnie w Europie standardów, określających poszczególne poziomy wytrzymałości zabezpieczeń.

Obraz

Najważniejsze, by z zewnątrz samochód opancerzony wyglądał zwyczajnie i na pierwszy rzut oka, niczym nie różnił się od wersji seryjnej. Przeróbka obejmuje m.in. wzmocnienie połączeń pomiędzy karoserią i zawieszeniem oraz wymianę szyb na zbrojone, wykonane z wielu warstw szkła i tworzyw sztucznych. Ponieważ wzrost masy w jednych tylko drzwiach wynosi nawet 100 kg, wymaga to zamontowania specjalnych podnośników okien oraz specjalnych systemów domykających drzwi, by pasażer nie siłował się z ich dużą masą.

Wymieniany jest też zbiornik paliwa. Montuje się specjalne płyty, osłaniające zbiornik i nadkola, celem zabezpieczenia przed wybuchem ładunków wybuchowych i granatów. Dodatkowo w otworach drzwiowych umieszcza się specjalne rynienki, aby system labiryntowy zapobiegał wnikaniu pocisku przez szpary między drzwiami i karoserią. W niektórych wersjach wbudowane są też systemy gaśnicze i indywidualne systemy dostarczania powietrza z butli, co zabezpiecza przed atakiem gazowym.

W samochodach pancernych na bardziej sprawne wymienia się również układy hamulcowe, a także wzmacnia silniki i wymienia elementy zawieszenia, aby zapewnić poprawność ruchu ciężej limuzyny. Mercedes informuje również, że wersje Guard mają całkowicie zmienione układy ESP, które dostosowane są do innego, niż w wersjach seryjnych rozkładu mas na pojeździe. Na felgi zakłada się też opony z systemem PAX, opracowanym przez koncern Michelin. Nałożenie na obręcz polimerowej wkładki, zapobiega dotknięciu obręczy do nawierzchni w przypadku braku powietrza w kole. Umożliwia to jazdę po przestrzeleniu opony.

Obraz

Współcześnie produkowane modele Mercedes-Benz Guard oferują różne poziomy wytrzymałości, zgodnie z obowiązującymi na kontynencie europejskim normami:

  1. Pojazdy wyprodukowane w standardzie wysokiej ochrony High- Protection spełniają europejską normę wytrzymałości B4, oznaczającą odporność na ostrzał z broni krótkiej dużego kalibru i zapewniają skuteczną ochronę przed rosnącym zagrożeniem ze strony przestępczości, związanej z obrotem substancjami zabronionymi i uliczną przemocą.
  1. Pojazdy oznaczone, jako Highest-Protection (najwyższa ochrona), zgodne z normą odporności B6/B7, oferują skuteczną obronę przed zagrożeniami, spowodowanymi atakiem terrorystycznym. Ich pancerz wytrzymuje uderzenie wojskowych ręcznych wyrzutni pocisków, których prędkość początkowa niemal dwukrotnie przewyższa prędkość kul wystrzelonych z broni krótkiej. Pojazd zabezpieczony zgodnie z tą normą zapewnia ochronę również przed odłamkiem granatu ręcznego i ładunkiem wybuchowym.

* GALERIA ZDJĘĆ * W roku 1970, kiedy to, w wyniku ataków na dyplomatów w Ameryce Łacińskiej, gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na pojazdy oferujące specjalną ochronę użytkowników, koncern Daimler-Benz wyszedł naprzeciw oczekiwaniom, proponując pancerne wersje modelu 280 SEL 3.5. Popyt wzrósł ponownie na przestrzeni dekady lat siedemdziesiątych, wraz z nasileniem się działań ze strony grup terrorystycznych Frakcji Czerwonej Armii.

Obraz

Mercedes stworzył wyposażone w specjalne zabezpieczenia warianty modeli 350 SE, 350 SEL, 450 SE i 450 SEL z silnikiem ośmiocylindrowym. Ofertę swoją kierował przy tym do wybranych grup odbiorców, obejmujących między innymi rządy i agendy rządowe państw europejskich i pozaeuropejskich.

Wszystkie kolejne generacje Klasy S były dostępne także w wersji ze specjalnym wyposażeniem zabezpieczającym. Tak było w przypadku serii modelowej 126, jak również 140, 220 i obecnej, oznaczonej jako modele serii 221. Oprócz palety modeli S-Guard, Mercedes-Benz oferuje dziś także pojazdy specjalne serii E-Guard i G-Guard.

Bogusław Korzeniowski

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła