7 rzeczy, których dawno nie robiłeś. Mechanik tylko na to czeka
Pewne czynności serwisowe wykonuje się rzadko nawet w ASO, ale kiedy auto trafia do drugiego czy trzeciego właściciela, ten może nawet o nich zapomnieć. Zaniedbania bywają ogromne. Mechanicy wtedy zarabiają.
7 rzeczy, których dawno nie robiłeś. Mechanik tylko na to czeka
Wymiana świec zapłonowych
Świecie zapłonowe wymienia się regularnie co kilkadziesiąt tys. km, choć są takie silniki, w których zakłada się przebiegi nawet ponad 100 tys. km. Fakt faktem, że realnie świece wymienia się okresowo tylko w dobrych serwisach lub kiedy auto jest w dobrych rękach. Najczęściej jednak wtedy, kiedy coś złego się dzieje. Nawet sprawna (czyt. jeszcze działająca) świeca może generować problemy tak nieduże, że system diagnostyczny tego nie komunikuje. Zaniedbania w tym zakresie mogą powodować np. odkładanie szkodliwego dla silnika nagaru.
Wymiana filtra paliwa
Filtr paliwa jest jednym z tych filtrów, którego dotyczą największe zaniedbania ze strony użytkowników aut benzynowych. O ile diesle mają filtry wymieniane regularnie z powodu niskich temperatur, to w benzyniakach niektórzy nie robią tego latami. Element ten warto wymieniać co ok. 40–60 tys. km. Jego koszt jest bardzo niski, a wymiana najczęściej dość łatwa. Szczególnie ważne jest to w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Wymiana płynu chłodzącego
Starzenie się płynu chłodniczego jest realne i powoduje tworzenie się osadów w układzie, a w efekcie przyczynia się to do obniżenia sprawności układu. W dłuższym okresie także potencjalnie zwiększa ryzyko awarii termostatu czy pompy wody. Płyn zaleca się wymieniać co ok. 5-7 lat i to niezależnie od przebiegu.
Wymiana płynu hamulcowego
To płyn, o którym rzadko się pamięta, nawet podczas kontroli. Im starszy, tym większa w nim zawartość wody, co przyczynia się do obniżenia skuteczności hamowania. Silnie zawodniony płyn hamulcowy może przyczyniać się do usterek w układzie hamulcowym, szczególnie drogiej pompy. Profilaktycznie powinno się to jednak robić co ok. 2 lata.
Wymiana oleju w skrzyni biegów
W każdej przekładni i skrzyni biegów należy wymieniać olej, nawet w tych, w których producent nie nakazuje takiej czynności. Szczególnie ważna jest wymiana oleju w skrzyni manualnej, bo świadomość tego w przypadku automatów jest stosunkowo duża. Tymczasem coraz częstsze awarie przekładni manualnych, poddanych dużym obciążeniom (wysoki moment obrotowy), to przede wszystkim pokłosie zaniedbań. Warto pamiętać też o dodatkowych przekładniach, jak mechanizmy różnicowe czy reduktory.
Wymiana paska osprzętu
Kiedy pasek osprzętu piszczy, wtedy dopiero zwracamy na niego uwagę. Niestety oznacza to, że już nie tylko pasek, ale i koła pasowe należałoby wymienić. Lepiej tego nie zaniedbywać i wymieniać pasek co ok. 5 lat. Guma się starzeje, twardnieje i pęka. Wpływa to na powierzchnię kół, na których pracuje. Lepiej wymienić pasek za kilkadziesiąt złotych niż cały komplet za kilkaset.
Regulacja zaworów
Regulowanie zaworów to wbrew pozorom nie historia, lecz jedna z najczęściej pomijanych czynności serwisowych. Faktem jest, że wiele aut ma regulację hydrauliczny (czyt. samoczynną), ale na drogach wciąż jest dużo samochodów z regulacją mechaniczną. Niewłaściwy luz zaworowy powoduje problemy z pracą silnika, a duże zaniedbania w tym zakresie mogą go nawet zniszczyć. Jest to częsta przyczyna poważnych usterek w autach na LPG. Jeśli samochód korzysta z tego paliwa, warto kontrolować luz co 20-40 tys. km. Jeśli jeździ na benzynie, to wystarczy co 60-100 tys. km.