7 rzeczy, których dawno nie robiłeś. Mechanik tylko na to czeka

Pewne czynności serwisowe wykonuje się rzadko nawet w ASO, ale kiedy auto trafia do drugiego czy trzeciego właściciela, ten może nawet o nich zapomnieć. Zaniedbania bywają ogromne. Mechanicy wtedy zarabiają.

SerwisSerwis
Źródło zdjęć: © Autokult.pl
Marcin Łobodziński

/ 87 rzeczy, których dawno nie robiłeś. Mechanik tylko na to czeka

Serwis
Serwis © Autokult.pl

/ 8Wymiana świec zapłonowych

Silnik Skyactiv-G
Silnik Skyactiv-G © Autokult.pl

Świecie zapłonowe wymienia się regularnie co kilkadziesiąt tys. km, choć są takie silniki, w których zakłada się przebiegi nawet ponad 100 tys. km. Fakt faktem, że realnie świece wymienia się okresowo tylko w dobrych serwisach lub kiedy auto jest w dobrych rękach. Najczęściej jednak wtedy, kiedy coś złego się dzieje. Nawet sprawna (czyt. jeszcze działająca) świeca może generować problemy tak nieduże, że system diagnostyczny tego nie komunikuje. Zaniedbania w tym zakresie mogą powodować np. odkładanie szkodliwego dla silnika nagaru.

/ 8Wymiana filtra paliwa

Filtr paliwa
Filtr paliwa © Autokult.pl

Filtr paliwa jest jednym z tych filtrów, którego dotyczą największe zaniedbania ze strony użytkowników aut benzynowych. O ile diesle mają filtry wymieniane regularnie z powodu niskich temperatur, to w benzyniakach niektórzy nie robią tego latami. Element ten warto wymieniać co ok. 40–60 tys. km. Jego koszt jest bardzo niski, a wymiana najczęściej dość łatwa. Szczególnie ważne jest to w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

/ 8Wymiana płynu chłodzącego

Płyn do chłodnic
Płyn do chłodnic © Autokult.pl

Starzenie się płynu chłodniczego jest realne i powoduje tworzenie się osadów w układzie, a w efekcie przyczynia się to do obniżenia sprawności układu. W dłuższym okresie także potencjalnie zwiększa ryzyko awarii termostatu czy pompy wody. Płyn zaleca się wymieniać co ok. 5-7 lat i to niezależnie od przebiegu.

/ 8Wymiana płynu hamulcowego

Kontrola płynu hamulcowego
Kontrola płynu hamulcowego © Autokult.pl

To płyn, o którym rzadko się pamięta, nawet podczas kontroli. Im starszy, tym większa w nim zawartość wody, co przyczynia się do obniżenia skuteczności hamowania. Silnie zawodniony płyn hamulcowy może przyczyniać się do usterek w układzie hamulcowym, szczególnie drogiej pompy. Profilaktycznie powinno się to jednak robić co ok. 2 lata.

/ 8Wymiana oleju w skrzyni biegów

Skrzynia biegów
Skrzynia biegów © mat. prasowe

W każdej przekładni i skrzyni biegów należy wymieniać olej, nawet w tych, w których producent nie nakazuje takiej czynności. Szczególnie ważna jest wymiana oleju w skrzyni manualnej, bo świadomość tego w przypadku automatów jest stosunkowo duża. Tymczasem coraz częstsze awarie przekładni manualnych, poddanych dużym obciążeniom (wysoki moment obrotowy), to przede wszystkim pokłosie zaniedbań. Warto pamiętać też o dodatkowych przekładniach, jak mechanizmy różnicowe czy reduktory.

/ 8Wymiana paska osprzętu

Pasek osprzętu silnika
Pasek osprzętu silnika © Autokult.pl

Kiedy pasek osprzętu piszczy, wtedy dopiero zwracamy na niego uwagę. Niestety oznacza to, że już nie tylko pasek, ale i koła pasowe należałoby wymienić. Lepiej tego nie zaniedbywać i wymieniać pasek co ok. 5 lat. Guma się starzeje, twardnieje i pęka. Wpływa to na powierzchnię kół, na których pracuje. Lepiej wymienić pasek za kilkadziesiąt złotych niż cały komplet za kilkaset.

/ 8Regulacja zaworów

Kontrola luzu zaworowego
Kontrola luzu zaworowego © Autokult.pl

Regulowanie zaworów to wbrew pozorom nie historia, lecz jedna z najczęściej pomijanych czynności serwisowych. Faktem jest, że wiele aut ma regulację hydrauliczny (czyt. samoczynną), ale na drogach wciąż jest dużo samochodów z regulacją mechaniczną. Niewłaściwy luz zaworowy powoduje problemy z pracą silnika, a duże zaniedbania w tym zakresie mogą go nawet zniszczyć. Jest to częsta przyczyna poważnych usterek w autach na LPG. Jeśli samochód korzysta z tego paliwa, warto kontrolować luz co 20-40 tys. km. Jeśli jeździ na benzynie, to wystarczy co 60-100 tys. km.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła