7 mln samochodów z Bielska i Tychów

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9280/7mln-fap.jpeg',550,367) ) |
| --- | Wczoraj z taśmy montażowej zjechał siedmiomilionowy egzemplarz wyprodukowany przez Fiat Auto Poland w zakładach należących wcześniej do FabrykI Samochodów Małolitrażowych. Pierwsze 3 348 543 samochodów zbudowano w Bielsku i w Tychach pod szyldem Fabryki Samochodów Małolitrażowych, zaś pozostałe 3 651 457 egzemplarzy wyprodukowała już spółka Fiat Auto Poland. Jubileuszowym autem była duma i chwała Fiata i polski hit eksportowy: Fiat Panda.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9280/syrena-105-01.jpeg',550,352) ) |
| --- | W 1972 roku WSM Bielsko przekształcono w Fabrykę Samochodów Małolitrażowych. Przeniesiono tam z Żerania produkcję modelu Syrena 105. W 1975 roku dobudowano drugi zakład w Tychach - obie file, w Bielsku i w Tychach działały pod jednym szyldem: Fabryka Samochodów Małolitrażowych, oba też przejął w 1991 roku Fiat. W FSM wyprodukowano ponad 300 tys Syrenek. Następnym modelem, był już Fiat, model 126, czyli „maluszek”. To od tego „samochodu” zaczynała chyba większość wszystkich polskich kierowców. Ogółem wyprodukowano 3,3 miliona „maluszków”.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7764/seicento04-01.jpg',600,430) ) |
| --- | Pierwszym modelem budowanym po 1989 roku, było Cinquecento. Autko było bardzo nowoczesne, jak na te lata, co znajdowało odzwierciedlenie w cenie. Cinquecento kosztowało niemal tyle, co Polonez, czyli „topowy” model dostępny za PRL-u jedynie prominentom i badylarzom. Cinquecento wyprodukowano w liczbie 1 164 tys, a jego następcę Seicento w liczbie 1 212 tys.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8499/panda01.jpg',550,398) ) |
| --- | W Tychach i Bielsku produkowano krótkie, przeznaczone głównie na polski rynek serie modeli Uno, Punto , Bravo/Brava, Ducato, Marea, Siena i Palio. Wiązało się to z obowiązującymi przez długie lata cłami na samochody sprowadzane z Unii Europejskiej. Dzisiaj uruchamianie montażu tak małych serii nie jest uzasadnione, a zakłady w Tychach i Bielsku skupiły się głównie na produkcji modelu Panda.


Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury