| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9280/7mln-fap.jpeg',550,367) ) |
| --- | Wczoraj z taśmy montażowej zjechał siedmiomilionowy egzemplarz wyprodukowany przez Fiat Auto Poland w zakładach należących wcześniej do FabrykI Samochodów Małolitrażowych. Pierwsze 3 348 543 samochodów zbudowano w Bielsku i w Tychach pod szyldem Fabryki Samochodów Małolitrażowych, zaś pozostałe 3 651 457 egzemplarzy wyprodukowała już spółka Fiat Auto Poland. Jubileuszowym autem była duma i chwała Fiata i polski hit eksportowy: Fiat Panda.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9280/syrena-105-01.jpeg',550,352) ) |
| --- | W 1972 roku WSM Bielsko przekształcono w Fabrykę Samochodów Małolitrażowych. Przeniesiono tam z Żerania produkcję modelu Syrena 105. W 1975 roku dobudowano drugi zakład w Tychach - obie file, w Bielsku i w Tychach działały pod jednym szyldem: Fabryka Samochodów Małolitrażowych, oba też przejął w 1991 roku Fiat. W FSM wyprodukowano ponad 300 tys Syrenek. Następnym modelem, był już Fiat, model 126, czyli „maluszek”. To od tego „samochodu” zaczynała chyba większość wszystkich polskich kierowców. Ogółem wyprodukowano 3,3 miliona „maluszków”.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7764/seicento04-01.jpg',600,430) ) |
| --- | Pierwszym modelem budowanym po 1989 roku, było Cinquecento. Autko było bardzo nowoczesne, jak na te lata, co znajdowało odzwierciedlenie w cenie. Cinquecento kosztowało niemal tyle, co Polonez, czyli „topowy” model dostępny za PRL-u jedynie prominentom i badylarzom. Cinquecento wyprodukowano w liczbie 1 164 tys, a jego następcę Seicento w liczbie 1 212 tys.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8499/panda01.jpg',550,398) ) |
| --- | W Tychach i Bielsku produkowano krótkie, przeznaczone głównie na polski rynek serie modeli Uno, Punto , Bravo/Brava, Ducato, Marea, Siena i Palio. Wiązało się to z obowiązującymi przez długie lata cłami na samochody sprowadzane z Unii Europejskiej. Dzisiaj uruchamianie montażu tak małych serii nie jest uzasadnione, a zakłady w Tychach i Bielsku skupiły się głównie na produkcji modelu Panda.