7 alternatyw dla zniechęconych do diesli

Diesel jest passe. Ale ekologia i oszczędzanie nie. Co zatem wybrać, jeśli afera Volkswagena nie pozwala ci już patrzeć na samochody z silnikiem wysokoprężnym?

Obraz
Źródło zdjęć: © Jakub Walasek/REPORTER

/ 87 propozycji dla tych, którzy znienawidzili diesla

Obraz
© Jakub Walasek/REPORTER

Diesel jest passe. Ale ekologia i oszczędzanie nie. Co zatem wybrać, jeśli afera Volkswagena nie pozwala ci już patrzeć na samochody z silnikiem wysokoprężnym? Oto kilka propozycji do rozważenia.

Samochody z silnikami Diesla są w Europie wszechobecne. Ich promocją zajęła się sama Unia Europejska, która rekomendowała ich zakup jako oszczędniejszych, tańszych i równie proekologicznych, co auta benzynowe. Niestety, nie wszystko ułożyło się po myśli urzędników. Zwiększony popyt na olej napędowy spowodował wzrost jego cen, eksploatacja nowoczesnych diesli wcale nie okazała się tania, a kwestię ich czystości dosyć skutecznie zobrazowała sytuacja Volkswagena.

Jednym z popularniejszych modeli w naszym kraju jest Skoda Octavia, która - będąc produktem koncernu VAG - także została obdarowana silnikiem wysokoprężnym serii EA 189. W wersji 1,6 TDI o mocy 110 KM ,z manualną skrzynią biegów i w bazowym wyposażeniu, w salonie kosztuje ok. 75 000 zł. Średnie spalanie w jej przypadku producent określił na 3,8 l/100 km, natomiast poziom emisji dwutlenku węgla na 100 g/km. Poziom emisji tlenków azotu nie jest podawany. 100 km/h zobaczymy na prędkościomierzu po 12,2 s.

Jeśli ta wersja odpada z racji dieslowskiej afery, to może uda się znaleźć dla niej alternatywę?

/ 8Skoda Octavia 1.4 TSI

Obraz
© mat. prasowy

W tym samym salonie Skody możemy się skierować do narożnika, w którym ustawiono Octavię w wersji benzynowej z fabryczną instalacją gazową.

Niestety już na samym wstępie czeka nas dopłata ok. 4000 zł, bo tyle różni te dwie wersje bazowe modelu. Jest to samochód z silnikiem o pojemności 1,4 l, wspomaganym turbiną i rozwijającym moc 110 KM, który osiąga "setkę" w 10,9 sek. Wyposażono go także w systemy Start-Stop i odzyskiwania energii podczas hamowania. Auto spełnia normę emisji spalin Euro6. Dane producenta informują, że średnie zużycie paliwa wynosi 5,3 l na 100 km, natomiast emisja CO2 to 124 g/km.

/ 8Abarth 500

Obraz
© mat. prasowy

Zwykłe auto z silnikiem benzynowym?

No, może nie do końca takie zwykłe, bo za 76 000 zł można zasiąść za kierownicą Abartha 500 ze stajni Fiata. Zdecydowanie inne wymiary i deficyt miejsca w porównaniu z Octavią. Ale 140 KM z silnika 1,4, 7,9 s do 100 km/h i maksymalna prędkość 205 km/h mogą przemawiać do wyobraźni. Średnie spalanie utrzymuje się na poziomie 6,5 l/100 km, emisja CO2 wynosi 155 g/km.

/ 8Toyota Auris

Obraz
© mat. prasowy

A może samochód hybrydowy?

W klasie kompaktowej Toyota proponuje Aurisa. Auto bazowo jest lepiej wyposażone niż wspomniana Octavia, a napędzane jest zespołem silników - benzynowym i elektrycznym. Łącznie oferują moc 136 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 10,9 sek. Skrzynia biegów to bezstopniowy automat CVT. Niestety, bazowa cena Aurisa Hybrid to wydatek 85 tys. złotych. Średnie spalanie producent określił na 3,8 l/100 km, natomiast emisja dwutlenku węgla nie przekracza 87 g/100 km.

/ 8Nissan Leaf

Obraz
© mat. prasowy

Elektryczny Nissan Leaf spełni warunek proekologiczności w 100 procentach. 109-konny kompakt japońskiego producenta, oferowany jest u nas w jednej tylko wersji. Zapłacić za nią trzeba ponad 126 tys. złotych. Zasięg przy pełnym naładowaniu baterii to niecałe 200 km. Prędkość maksymalna - 140 km/h, a 100 km/h auto osiąga po 11,5 sek. Zużycie paliwa - 0 l/100 km, emisja CO2 - 0 g/km.

/ 8BMW i3

Obraz
© mat. prasowy

BMW i3 to druga propozycja pojazdu o zerowej emisji spalin.

Poprzeczka cenowa w tym momencie sięga jednak 153 tys. złotych. 170 KM uzyskiwane tylko z silnika elektrycznego. Prędkość maksymalna to 150 km/h, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,2 sek. Karbonowe nadwozie osadzone zostało na aluminiowym podwoziu. Po dopłaceniu 20 tys. złotych, można wybrać wersję hybrydową, z benzynowym silnikiem 650 cm3, który działa jako generator prądu, gdy tego zabraknie w akumulatorach.

/ 8Vespa EA 946

Obraz
© mat. prasowy

Jeżeli priorytetem będzie poziom spalania, a 3,8 l/100 km oferowane przez Octavię TDI barierą nie do przekroczenia, to z pomocą przyjść może Vespa Emporio Armani. Model 946 z czterosuwowym silnikiem 125 cm3, zadowala się średnią dawką na poziomie 3,1 l/100 km. Prędkość maksymalna to 93 km/h, a emisja CO2 wynosi 46,6 g/km.

/ 8M55 Bike Terminus

Obraz
© mat. prasowy

To kolejna w zestawieniu hybryda.

Rower z napędem elektrycznym, wyprodukowany przez firmę M55 z Budapesztu. Rama z aluminium 7075, w pełni amortyzowana za pomocą podzespołów firmy Fox. Do tego elektryczny motor o mocy (w zależności od wyboru) od 250 do 2000 W i akumulator litowo-jonowy. Hamulce z pływającymi zaciskami Brembo. Maksymalna prędkość oscyluje (w zależności od możliwości kierowcy i wybranego zestawu zębatek) od 40 do 65 km/h. Brak zanieczyszczeń, poza dwutlenkiem węgla wydychanym przez kierującego. Cena rozpoczyna się od 113 tys. zł. Oczywiście na rynku można też znaleźć tańsze alternatywy, wspomaganych elektrycznie rowerów.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3