Trwa ładowanie...
ycipk-3jpcs1

50 lat Toyoty Corolli

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
50 lat Toyoty Corolli
(ToyotaNewsPL)
ycipk-3jpcs1

Pół wieku temu japoński koncern motoryzacyjny rozpoczął produkcję swojego "samochodu dla ludu". Prawdopodobnie wówczas nikt nie spodziewał się, że niewielki, tylnonapędowy kompakt stworzy taką historię. Do dzisiaj nabywców znalazło już ponad 44 mln tych aut, a co 40 sekund na świecie sprzedaje się kolejny egzemplarz modelu. Corolla jest najpopularniejszym samochodem wszech czasów.

W połowie lat 60. szefowie Toyoty doszli do wniosku, że rynek potrzebuje nowoczesnego auta kompaktowego, a oferowany od początku dekady model Publica nie spełnia tych oczekiwań. Potrzebny był zatem większy model, który plasowałby się pomiędzy Publicą a bardziej prestiżową i większą Coroną. Najlepiej napędzany silnikiem o pojemności 1,5 litra, w odróżnieniu od 0,8 l. napędzającego Publicę. Cena musiała być na tyle niska, by mogły sobie na nie pozwolić rodziny, a konstrukcja i wyposażenie - atrakcyjne.

Ostatecznie firma zdecydowała się na chłodzoną cieczą, 4-cylindrową, rzędową jednostkę nowej konstrukcji, oznaczonej symbolem K, o pojemności 1100 cm3, o 0,1 litra większej od konkurencji. Dodatkowa pojemność zapewniała wyższą moc (równe 60 KM). Wykorzystano także nowoczesne zawieszenie McPhersona i 4-biegową skrzynię manualną z lewarkiem ulokowanym pomiędzy fotelami. Standardem wówczas były skrzynie 3-biegowe z drążkiem zmiany przełożeń przy kole kierownicy. W październiku 1966 roku, przed otwarciem Salonu Samochodowego w Tokio, oficjalnie zadebiutowała Toyota Corolla, otwierając nową kartę w historii motoryzacji.

ycipk-3jpcs1

Specjalnie na potrzeby nowego modelu koncern wybudował nowy zakład produkcyjny w Takaoka, a silniki wytwarzała równie nowa fabryka w Kamigo. Zakład w Takaoka do tej pory zajmuje się produkcją tego modelu, ale robią to także fabryki m.in. w Brazylii, Kanadzie, Chinach, Indiach, Południowej Afryce, na Tajwanie, w Turcji i Wenezueli.

Toyota Corolla to najpopularniejszy samochód świata. Już w po premierze pierwszej generacji miesięczna sprzedaż przekroczyła 10 tys. sztuk. Po prezentacji wersji kombi łączny wynik w ciągu pełnego roku 1968 przekroczył 167 tys. aut, a w kolejnym sprzedano 248 tys. sztuk. W 1974 r. japoński kompakt stał się światowym numerem jeden, utrzymując się w ścisłej czołówce najważniejszych i najlepiej sprzedających się aut w historii motoryzacji. W 1997 roku sięgnął po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, wyprzedzając legendarnego, obecnego na drogach od 1938 roku, Volkswagena Garbusa.

Do dzisiaj powstało 11 generacji modelu, najpierw tylno-, a później przednionapędowego. Auto jest oferowane niemal na wszystkich rynkach samochodowych świata. Było i jest produkowane w kilku wersjach nadwoziowych i odmianach. Na swoim koncie ma też szereg sukcesów sportowych, łącznie z Rajdowymi Mistrzostwami Świata. W Polsce i Europie Corolla serii E140, zaprezentowana w 2013 r. oferowana jest obecnie wyłącznie jako sedan. W tym roku firma przeprowadziła jego modernizację i w cenniku są auta wykorzystujące trzy sprawdzone silniki - 1,33 (99 KM), 1,6 (132 KM) oraz 1,4 diesel (90 KM). Standardowo montowana jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, a w opcji dla silnika 1,6 występuje bezstopniowy automat.

Pół wieku światowego bestsellera

ycipk-3jpcs1

BC

Przygotuj klimatyzację na lato! >>

Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-3jpcs1

ycipk-3jpcs1
ycipk-3jpcs1