50 lat Berlinette Alpine A110

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W 2012 roku Renault świętuje 50-lecie modelu A110. Lekki sportowy model to dzisiaj pożądany klasyk, ale też legenda rajdowa. Pokazał on, że odpowiednia konstrukcja może pozwolić na wykorzystanie mniejszego silnika.

Narodziny gwiazdy
Historia sukcesu silnika z modelu Renault 8 pod maską Alpine rozpoczęła się w 1962 roku na Salonie Paryskim, podczas którego Jean Rédélé przedstawił model Berlinette A110. Następca modelu Alpine A108 zyskał na klasie i agresywności dzięki spłaszczonej masce silnika, większej powierzchni szyb i tylnym światłom z modelu Renault 8. Nowy blok silnika wymusił odmienne zaprojektowanie wlotów powietrza. Ponieważ chłodnica nowego bloku została umieszczona z tyłu, wloty powietrza, przesłonięte czterema chromowanymi listwami, umieszczono w tylnych błotnikach z wykonanych żywicy.

Silniki
W modelu Berlinette wykorzystywano silniki z innych modeli Renault. Wybrano drogę ewolucji ich pojemności, a marka Renault widząc rozmach przedsięwzięcia zleciła modyfikacje firmie Alpine. Po jednostkach napędowych modeli Dauphine i Renault 8, bloki silników pochodzące z modeli Renault 12 i Renault 16 były wykorzystywane i modyfikowane przez różnych techników.

Najsłynniejszy spośród nich - Marc Mignotet - zmodyfikował różne wersje silnika Renault 8 i stworzył silniki o pojemności: 956 cm3, 1108 cm3, 1255 cm3 oraz 1296 cm3. Pochodzący z Renault 8 blok silnika o pojemności 1108 cm3, zmodyfikowany przez Amédée Gordiniego, zyskał moc 95 KM dzięki zastosowaniu podwójnego gaźnika. W dalszej kolejności pod maskę trafiły silniki o pojemności: 1289 cm3 (Renault 12TS), 1470 cm3, 1565 cm3 oraz 1647 cm3 (Renault 16) i 1605 cm3 (Renault 17)
.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Przyczepność
Kierowcy, którzy jeździli Berlinette mówią, że samochód ten lepiej zachowuje się na łukach niż na odcinkach prostych. Jego silnymi punktami są zwrotność i napęd, a to dzięki umieszczeniu silnika w tylnym zwisie. Dzięki temu samochód daje się wprowadzić w poślizg, który można łatwo kontrolować kierownicą i pedałem przyspieszenia. Jazda po prostej nie jest tak imponująca jak pokonywanie zakrętów korzystając z technik rajdowych.

W lipcu 1977 r. ostatni wyprodukowany we Francji model Berlinette, o numerze produkcyjnym 6 892, zjechał z linii montażowej fabryki Alpine w Dieppe. Co dziwne, nie był on w kolorze niebieskim - podstawowym kolorze modelu A110 - ale metalizowanym zielonym.

Model ten był również produkowany na większą lub mniejszą skalę w Brazylii, Meksyku (około 300 sztuk), Bułgarii (około 200 sztuk) i w Hiszpanii w zakładzie FASA (około 1 500 sztuk). W sumie uszczęśliwił prawie 7 500 właścicieli - pasjonatów.

Berlinette i udział w zawodach
Lekkość i zwrotność Berlinette doskonale sprawdzały się na zawodach. Od samego początku A110 był tworzony z myślą o sporcie. Już w 1963 r. José Rosinski odniósł pierwsze zwycięstwo za kierownicą modelu A110 podczas Rajdu Lwów (Rallye des Lions). W 1967 roku powstał zespół, który zamiast Alpine nazywał się Alpine Renault.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

W 1970 roku model Berlinette 1600 S otrzymał homologację w Grupie 4. Dzięki temu prawie na równi walczył z innymi zawodnikami prowadzącymi znacznie mocniejsze samochody. Jean-Claude Andruet, po ujarzmieniu tego modelu, na zakończenie sezonu zdobył tytuły Mistrza Francji i Mistrza Europy.

Sezon 1973 rozpoczął się zwycięstwem Jean-Claude Andrueta w Rajdzie Monte Carlo, a kolejne cztery miejsca zajęły inne Berlinette. W dalszej części sezonu zespół wygrał takie imprezy jak Rajd Portugalii i Rajdu Maroka. Dalszy ciąg sezonu będzie wyglądał podobnie. Dzięki temu Alpine Renault zdobyło tytuł Mistrza Świata, a Jean-Luc Thérier został Mistrzem Francji.

sj

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła