5 najczęściej popełnianych błędów podczas wymiany opon
O czym należy pamiętać, gdy samodzielnie zmieniamy opony?
Kalendarz przypomina, że astronomiczna wiosna zbliża się wielkimi krokami, a pogoda tylko to potwierdza. Niebawem użytkownicy zimowego ogumienia tłumnie będą zmieniać opony na letnie. Wiele osób, by zaoszczędzić pieniądze, decyduje się na samodzielną wymianę. Sama operacja nie jest w końcu trudna, jednak często zapominamy o rzeczach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych.
Nieużywanie klucza dynamometrycznego
Choć wiele osób dokręca śruby (nierzadko wystają szpilki, a koło dokręcane jest nakrętką) w kołach "na oko", jest to poważny błąd. Samo użycie klucza ręcznego lub pneumatycznego nie wystarcza. Prawidłowy moment dokręcenia możemy osiągnąć tylko za pomocą klucza dynamometrycznego. Jeśli dociągniemy śruby na mocno, gwint może pęknąć. Poza tym niepotrzebnie zwiększone jest także naprężenie. Z kolei jeśli nie dokręcimy śrub wystarczająco mocno, mogą się okręcić w trakcie jazdy.
Nieprawidłowe umieszczenie podnośnika
Miejsca mocowania podnośnika mogą się różnić w zależności od pojazdu. Najczęściej są one oznaczone odpowiednim wcięciem na progu lub niewielkim symbolem np. trójkąta. Jeśli podstawimy podnośnik w złym miejscu, ryzykujemy przede wszystkim wgięciem w progu lub podłodze. Bardzo istotna jest także podłoże, na którym opiera się podnośnik. Musi być twarde, równe i stabilne, w przeciwnym razie musimy się liczyć nie tylko z uszkodzeniami samochodu, ale także z ciężkimi obrażeniami ciała.
Niewystarczająca wizualna ocena ogumienia
Ocena ogumienia przed założeniem nie powinna się ograniczać tylko do sprawdzenia głębokości bieżnika. Podczas kontroli opon musimy zwracać uwagę na wszelkie uszkodzenia, czy guma nie jest sparciała oraz czy zużycie bieżnika jest równomierne.
Niewłaściwe ciśnienie w oponie
Prawidłowe ciśnienie w oponie jest przez wielu kierowców bagatelizowane nie tylko podczas wymiany ogumienia, ale także przez cały rok. Niewłaściwe ciśnienie może spowodować, że opona będzie zachowywać się nieprzewidywalnie lub po prostu szybciej zużywać. Szczególnie po wielomiesięcznym okresie przechowywania, gdy z ogumienia mogło ujść nieco powietrza, należy dostosować ciśnienie do zaleceń producenta, które możemy najczęściej znaleźć na wewnętrznej stronie drzwi, słupku B lub pod pokrywą wlewu paliwa.
Niewłaściwy kierunek toczenia (rotacji)
Wiele opon - ze względu na kształt bieżnika - ma z góry określony kierunek toczenia, który musi być zachowany dla prawidłowej pracy ogumienia. Zazwyczaj jest on oznaczony napisem "Direction" lub "Rotation" wraz ze strzałką wskazującą kierunek toczenia. Źle zamontowana opona może nie tylko wykazywać gorsze właściwości jezdne, ale także w nieodpowiedni sposób odprowadzać wodę, czego skutkiem może być utrata przyczepności.