Trwa ładowanie...
mazda
10-02-2009 16:34

40 lat wirujących tłoków w Mazdach

40 lat wirujących tłoków w Mazdach
d1j1hbm
d1j1hbm

Gdy Felix Wankel ogłosił, że stworzy silnik z tłokiem nie poruszającym się ruchem posuwisto-zwrotnym, wielu kręciło nosem. Konstruktor spędził jednak wiele lat nad dopracowaniem kształtu komory spalania oraz jej uszczelnieniem. Postawił na swoim – stworzył silnik z wirującym tłokiem...

Licencję wykupiło kilka firm, jednak do dnia dzisiejszego z powodzeniem korzysta z niej tylko Mazda. Gdy 40 lat temu do sprzedaży wszedł model Cosmo Sport wszyscy byli pod wrażeniem. Z dwucylindrowego silnika o pojemności zaledwie jednego litra udało się wydobyć aż 110 KM przy niemal niewiarygodnych 7000 obr./min. Wraz z momentem obrotowym sięgającym 130 Nm przy 3500 obr./min czyniło to z coupe Mazdy całkiem sprawnie jeżdżące auto.

d1j1hbm

W późniejszych latach Japończycy sięgnęli po turbodoładowanie, zwiększyli pojemność do 1,3 litra, a moc seryjnych Mazd RX-7 zaczęła sięgać 280 KM. Inżynierowie dzielnie zmagali się też z wysokim zużyciem paliwa, problemami ze uszczelnieniem, niecałkowitym spalaniem mieszanki oraz dość wysoką emisją toksycznych substancji.

Mazdy napędzane silnikami Wankla odniosły wiele sukcesów w sporcie motorowym. Najcenniejszym trofeum firmy jest puchar za pierwsze miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

W dniu dzisiejszym jedynie Mazda proponuje klientom samochód z silnikiem Wankla. Model RX8 produkuje 238 KM z pojemności 1,3 litra. Warto zaznaczyć, że nie potrzebuje do tego turbodoładowania! Niewielkie auto z małym silnikiem zapewnia osiągi, jakich nie trzeba się wstydzić nawet na torze wyścigowym. Możliwość rozpędzenia się do „setki” w czasie 5,9 sekundy mówi sama przez siebie. Niedawno na drogi trafiła Mazda RX-8 Hydrogen RE, której silnik potrafi spalać nie tylko benzynę, ale i... wodór! Pozostaje tylko liczyć, że Mazda nie zrezygnuje z nietypowego źródła napędu i będzie je sukcesywnie udoskonalać...

Łukasz Szewczyk

d1j1hbm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1j1hbm
Więcej tematów