40 lat Citroena CX
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1974 r. miał miejsce debiut Citroena CX. Pozostawił on po sobie wspomnienie nowatorskiego i stylowego samochodu.
Zaprojektowany przez Roberta Oprona dwubryłowy Citroen miał 4,63 m długości i był pierwszym sedanem w historii marki wyposażonym w silnik wysokoprężny. Model umożliwił Citroenowi podbój europejskiego rynku samochodów na dalekie trasy, proponując alternatywę dla motorów benzynowych. Rok po kryzysie naftowym w 1973 r. francuski producent wprowadził innowacje uwzględniające koszty użytkowania oraz przyjemność z jazdy. Duży wpływ na to miały parametry aerodynamiczne, o czym świadczy sama nazwa CX.
W następnych latach wprowadzono wersje kombi (1975 r.), sportową 2400 GTi z elektronicznym wtryskiem (1977 r.) oraz wydłużoną o 28 cm Prestige (1978 r.). Warto zaznaczyć, że druga wspomniana odmiana w roku debiutu została uznana za najszybszy francuski samochód drogowy. Co ciekawe, w 1985 r. CX był pierwszym samochodem z tego kraju, który oferował system hamowania ABS.
Auto po modelu DS odziedziczyło hydropneumatyczne zawieszenie o stałym prześwicie oraz układ wspomagania kierownicy sprzężony z prędkością, posiadający system automatycznego powrotu do linii prostej, stosowany w modelu SM od 1970 r. Komfortowi sprzyjała też eliminująca pedał sprzęgła skrzynia biegów C-matic oraz wnętrze z futurystycznym stanowiskiem kierowcy, umożliwiające dostęp do wszystkich funkcji bez zdejmowania rąk z kierownicy.
CX odniósł duży sukces handlowy - jego sprzedaż trwała aż do 1991 r. i osiągnęła poziom przeszło 1,2 mln egzemplarzy. Pojazd został nagrodzony m. in. tytułem Samochodu Roku 1974 czy nagrodą Award Auto Style. Obecnie historia kultowego Citroena ma swój dalszy ciąg poprzez imprezy i zjazdy członków klubów CX Club de France i l`Amicale de France. Również w Polsce nie brakuje miłośników tego modelu.
Źródło: Citroen
ll/moto.wp.pl