Trwa ładowanie...

30 lat wielkiej ikony światowej motoryzacji

30 lat wielkiej ikony światowej motoryzacji
dysagwu
dysagwu

Zaprojektowany w 1934 roku przez Ferdynanda Porsche na polecenie Adolfa Hitlera pojazd, miał być "niemieckim samochodem ludowym" mieszczącym 2 dorosłe osoby i trójkę dzieci plus bagaż. Silnik miał być chłodzonym powietrzem, zużywać do 8 l /100 km i rozpędzać Garbusa do 100 km/h, a wszystko to w cenie poniżej 1000 ówczesnych marek niemieckich. Było to nie lada wyzwaniem ponieważ w takich cenach można było wówczas nabyć niewielki motocykl.

Pierwszy jeżdżący protopyp Volkswagen Type 1 (oficjalna nazwa) powstał w 1935 roku i od tego właśnie czasu firma VW liczy historię Garbusa.

dysagwu

Po zaakceptowaniu przez władze rozpoczęła się produkcja seryjna, przerwana wkrótce przez II wojnę światową. Wówczas w pierwszej kolejności zaczęto produkować pojazdy wojskowe na podwoziu Garbusa, takie jak terenowy Kubelwagen i amfibię Schwimmwagen. Cywilne Garbusy, powstające w niewielkich ilościach, były przydzielane w pierwszej kolejności dla nazistowskich dygnitarzy.

Po wojnie, dzięki staraniom Brytyjczyków, w niemieckim Wolfsburgu rozpoczęto montaż Garbusa. W sumie do stycznia 1978 roku wyprodukowano ponad 19 mln samochodów. Następnie główną produkcję przeniesiono do Brazylii i Meksyku.

Ostatni Garbus zjechał z taśm montażowych w Meksyku w połowie 2003 roku. Był to model w kolorze niebieskim, o numerze fabrycznym 21 529 464, który znajduje się obecnie w zakładowym muzeum w Wolfsburgu.

Garbusy, na licencji Volkswagena były również produkowane w Tajladnii, Indoniezji, RPA, Nigerii i Australii.

dysagwu

Ciekawostki:

- Pomysł na wygląd Garbusa, Ferdynand Porsche zaczerpnął z samochodu Tatra T97.

- W trakcie II wojny światowej, z powodu częstych braków benzyny część Garbusów została przystosowana do zasilania gazem generatorowym (drzewnym).

- 17 lutego 1972 roku został wyprodukowany 15 007 034 Garbus i tym samym pobił on rekord ilości wyprodukowanych egzemplarzy jednego modelu, należący do tej pory do Forda Model T.

dysagwu

- Type 1 miał na całym świecie różne przezwiska. Na Kubie mówiono na niego "jajeczko" ("el huevito") we Francji "biedronka" ("coccinele").

- Samochód Volkswagen Garbus jest jednym z najliczniej produkowanych samochodów na świecie. Przez cały okres jego produkcji wytworzono prawie 22 mln egzemplarzy. To właśnie do Garbusa należy pierwszy rekord ilości wyprodukowanych samochodów jednego modelu.

dysagwu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dysagwu
Więcej tematów