Trwa ładowanie...

30 lat wielkiej ikony światowej motoryzacji

30 lat wielkiej ikony światowej motoryzacji
d2xqs7l
d2xqs7l

Zaprojektowany w 1934 roku przez Ferdynanda Porsche na polecenie Adolfa Hitlera pojazd, miał być "niemieckim samochodem ludowym" mieszczącym 2 dorosłe osoby i trójkę dzieci plus bagaż. Silnik miał być chłodzonym powietrzem, zużywać do 8 l /100 km i rozpędzać Garbusa do 100 km/h, a wszystko to w cenie poniżej 1000 ówczesnych marek niemieckich. Było to nie lada wyzwaniem ponieważ w takich cenach można było wówczas nabyć niewielki motocykl.

Pierwszy jeżdżący protopyp Volkswagen Type 1 (oficjalna nazwa) powstał w 1935 roku i od tego właśnie czasu firma VW liczy historię Garbusa.

d2xqs7l

Po zaakceptowaniu przez władze rozpoczęła się produkcja seryjna, przerwana wkrótce przez II wojnę światową. Wówczas w pierwszej kolejności zaczęto produkować pojazdy wojskowe na podwoziu Garbusa, takie jak terenowy Kubelwagen i amfibię Schwimmwagen. Cywilne Garbusy, powstające w niewielkich ilościach, były przydzielane w pierwszej kolejności dla nazistowskich dygnitarzy.

Po wojnie, dzięki staraniom Brytyjczyków, w niemieckim Wolfsburgu rozpoczęto montaż Garbusa. W sumie do stycznia 1978 roku wyprodukowano ponad 19 mln samochodów. Następnie główną produkcję przeniesiono do Brazylii i Meksyku.

Ostatni Garbus zjechał z taśm montażowych w Meksyku w połowie 2003 roku. Był to model w kolorze niebieskim, o numerze fabrycznym 21 529 464, który znajduje się obecnie w zakładowym muzeum w Wolfsburgu.

Garbusy, na licencji Volkswagena były również produkowane w Tajladnii, Indoniezji, RPA, Nigerii i Australii.

d2xqs7l

Ciekawostki:

- Pomysł na wygląd Garbusa, Ferdynand Porsche zaczerpnął z samochodu Tatra T97.

- W trakcie II wojny światowej, z powodu częstych braków benzyny część Garbusów została przystosowana do zasilania gazem generatorowym (drzewnym).

- 17 lutego 1972 roku został wyprodukowany 15 007 034 Garbus i tym samym pobił on rekord ilości wyprodukowanych egzemplarzy jednego modelu, należący do tej pory do Forda Model T.

d2xqs7l

- Type 1 miał na całym świecie różne przezwiska. Na Kubie mówiono na niego "jajeczko" ("el huevito") we Francji "biedronka" ("coccinele").

- Samochód Volkswagen Garbus jest jednym z najliczniej produkowanych samochodów na świecie. Przez cały okres jego produkcji wytworzono prawie 22 mln egzemplarzy. To właśnie do Garbusa należy pierwszy rekord ilości wyprodukowanych samochodów jednego modelu.

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj