30 lat wielkiej ikony światowej motoryzacji

Obraz
Obraz

Zaprojektowany w 1934 roku przez Ferdynanda Porsche na polecenie Adolfa Hitlera pojazd, miał być "niemieckim samochodem ludowym" mieszczącym 2 dorosłe osoby i trójkę dzieci plus bagaż. Silnik miał być chłodzonym powietrzem, zużywać do 8 l /100 km i rozpędzać Garbusa do 100 km/h, a wszystko to w cenie poniżej 1000 ówczesnych marek niemieckich. Było to nie lada wyzwaniem ponieważ w takich cenach można było wówczas nabyć niewielki motocykl.

Obraz

Pierwszy jeżdżący protopyp Volkswagen Type 1 (oficjalna nazwa) powstał w 1935 roku i od tego właśnie czasu firma VW liczy historię Garbusa.

Po zaakceptowaniu przez władze rozpoczęła się produkcja seryjna, przerwana wkrótce przez II wojnę światową. Wówczas w pierwszej kolejności zaczęto produkować pojazdy wojskowe na podwoziu Garbusa, takie jak terenowy Kubelwagen i amfibię Schwimmwagen. Cywilne Garbusy, powstające w niewielkich ilościach, były przydzielane w pierwszej kolejności dla nazistowskich dygnitarzy.

Obraz

Po wojnie, dzięki staraniom Brytyjczyków, w niemieckim Wolfsburgu rozpoczęto montaż Garbusa. W sumie do stycznia 1978 roku wyprodukowano ponad 19 mln samochodów. Następnie główną produkcję przeniesiono do Brazylii i Meksyku.

Ostatni Garbus zjechał z taśm montażowych w Meksyku w połowie 2003 roku. Był to model w kolorze niebieskim, o numerze fabrycznym 21 529 464, który znajduje się obecnie w zakładowym muzeum w Wolfsburgu.

Obraz

Garbusy, na licencji Volkswagena były również produkowane w Tajladnii, Indoniezji, RPA, Nigerii i Australii.

Ciekawostki:

- Pomysł na wygląd Garbusa, Ferdynand Porsche zaczerpnął z samochodu Tatra T97.

- W trakcie II wojny światowej, z powodu częstych braków benzyny część Garbusów została przystosowana do zasilania gazem generatorowym (drzewnym).

Obraz

- 17 lutego 1972 roku został wyprodukowany 15 007 034 Garbus i tym samym pobił on rekord ilości wyprodukowanych egzemplarzy jednego modelu, należący do tej pory do Forda Model T.

- Type 1 miał na całym świecie różne przezwiska. Na Kubie mówiono na niego "jajeczko" ("el huevito") we Francji "biedronka" ("coccinele").

- Samochód Volkswagen Garbus jest jednym z najliczniej produkowanych samochodów na świecie. Przez cały okres jego produkcji wytworzono prawie 22 mln egzemplarzy. To właśnie do Garbusa należy pierwszy rekord ilości wyprodukowanych samochodów jednego modelu.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥