261 koni na czterdziestkę Golfa GTi
W 1975 roku inżynierowie Volkswagena przedstawili na frankfurckiej wystawie miejskie autko ze sportowym zacięciem. Oznaczono je trzema literami, które teraz stanowią kanon w klasie powszechnie znanej jako "hot hatch". Rok później na ulice wyjechał Volkswagen Golf GTi MK I z benzynowym silnikiem o mocy 112 KM.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
W 1975 roku inżynierowie Volkswagena przedstawili na frankfurckiej wystawie miejskie autko ze sportowym zacięciem. Oznaczono je trzema literami, które teraz stanowią kanon w klasie powszechnie znanej jako "hot hatch". Rok później na ulice wyjechał Volkswagen Golf GTi MK I z benzynowym silnikiem 1,8 o mocy 112 KM. Z okazji jubileuszu firma przygotowała specjalną edycję - Golfa GTi Clubsport.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Pierwszy Golf GTi nie był prekursorem segmentu sportowych, miejskich hatchbacków (ten tytuł przynależy do Autobianchi A112 Abarth), ale z pewnością stał się jego ikoną i siłą napędową. Jego śladem poszły takie auta jak Renault 5 Alpine, Ford Fiesta XR2, Opel Kadet GTE czy Peugeot 205 GTI. Kompaktowy GTi o masie 810 kg pozwalał na rozpędzenie się do 100 km/h w 9 sekund.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Pod maską lądowały silniki o poj. 1.6 lub 1.8 litra, wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa, co wówczas było dużą innowacją. Po 40 latach od swego debiutu GTi wciąż stanowi solidny punkt w palecie Golfa i nie zamierza składać broni.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Aby uczcić rocznicę modelu, Volkswagen przygotował jego specjalną edycję, którą zaprezentuje podczas nadchodzących targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Golf GTi Clubsport jest napędzany 2-litrowym silnikiem benzynowym, standardowo stosowanym w tej odmianie, ale jego moc podniesiono z 220 do 261 KM. Jest to zatem najmocniejsze GTi w swojej historii. Do tego dochodzi funkcja overboost, która pozwala na chwilowe podniesienie mocy do 286 KM. Dzięki niej Clubsport, wyposażony w sześcioprzełożeniową skrzynię DSG, pierwsze 100 km/h osiąga w czasie 5,9 sekundy. W przypadku standardowej skrzyni manualnej, czas ten jest dłuższy o 0,1 s. W obu wersjach prędkość maksymalną elektronicznie ograniczono do 250 km/h.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Specjalna edycja musi mieć również specjalny wygląd. VW przeprojektował nieco pakiet aerodynamiczny modelu, montując nowe zderzaki z przodu i z tyłu, nowe nakładki na progi, nakładki progów i dyfuzor. Standardem są 18" obręcze, także mające wzór przeznaczony wyłącznie dla Clubsporta, ale opcjonalnie można tez zamówić 19".
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Wnętrze GTi zachowuje swój styl, począwszy od sportowych foteli, poprzez czarną tapicerkę z czerwonymi przeszyciami, po drążek zmiany biegów, zakończony charakterystyczną gałką.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Fotele i kierownicę w tej wersji wykończono alcantarą, na boczkach drzwi i desce rozdzielczej pojawiły się elementy imitujące karbon.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Auto do sprzedaży ma trafić w przyszłym roku. Volkswagen nie podał na razie, czy będzie to wersja limitowana pod względem liczby sztuk, ale już wiadomo, że kupić ją będzie można jedynie w odmianie trzydrzwiowej.
Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie
Golf przygotowywał już podobne niespodzianki dla fanów modelu, wypuszczając na rynek specjalne wersje z okazji 20-tej, 25-tej, 30-tej i 35-tej rocznicy GTi.