261 koni na czterdziestkę Golfa GTi

W 1975 roku inżynierowie Volkswagena przedstawili na frankfurckiej wystawie miejskie autko ze sportowym zacięciem. Oznaczono je trzema literami, które teraz stanowią kanon w klasie powszechnie znanej jako "hot hatch". Rok później na ulice wyjechał Volkswagen Golf GTi MK I z benzynowym silnikiem o mocy 112 KM.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

W 1975 roku inżynierowie Volkswagena przedstawili na frankfurckiej wystawie miejskie autko ze sportowym zacięciem. Oznaczono je trzema literami, które teraz stanowią kanon w klasie powszechnie znanej jako "hot hatch". Rok później na ulice wyjechał Volkswagen Golf GTi MK I z benzynowym silnikiem 1,8 o mocy 112 KM. Z okazji jubileuszu firma przygotowała specjalną edycję - Golfa GTi Clubsport.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwszy Golf GTi nie był prekursorem segmentu sportowych, miejskich hatchbacków (ten tytuł przynależy do Autobianchi A112 Abarth), ale z pewnością stał się jego ikoną i siłą napędową. Jego śladem poszły takie auta jak Renault 5 Alpine, Ford Fiesta XR2, Opel Kadet GTE czy Peugeot 205 GTI. Kompaktowy GTi o masie 810 kg pozwalał na rozpędzenie się do 100 km/h w 9 sekund.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską lądowały silniki o poj. 1.6 lub 1.8 litra, wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa, co wówczas było dużą innowacją. Po 40 latach od swego debiutu GTi wciąż stanowi solidny punkt w palecie Golfa i nie zamierza składać broni.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Aby uczcić rocznicę modelu, Volkswagen przygotował jego specjalną edycję, którą zaprezentuje podczas nadchodzących targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Golf GTi Clubsport jest napędzany 2-litrowym silnikiem benzynowym, standardowo stosowanym w tej odmianie, ale jego moc podniesiono z 220 do 261 KM. Jest to zatem najmocniejsze GTi w swojej historii. Do tego dochodzi funkcja overboost, która pozwala na chwilowe podniesienie mocy do 286 KM. Dzięki niej Clubsport, wyposażony w sześcioprzełożeniową skrzynię DSG, pierwsze 100 km/h osiąga w czasie 5,9 sekundy. W przypadku standardowej skrzyni manualnej, czas ten jest dłuższy o 0,1 s. W obu wersjach prędkość maksymalną elektronicznie ograniczono do 250 km/h.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Specjalna edycja musi mieć również specjalny wygląd. VW przeprojektował nieco pakiet aerodynamiczny modelu, montując nowe zderzaki z przodu i z tyłu, nowe nakładki na progi, nakładki progów i dyfuzor. Standardem są 18" obręcze, także mające wzór przeznaczony wyłącznie dla Clubsporta, ale opcjonalnie można tez zamówić 19".

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Wnętrze GTi zachowuje swój styl, począwszy od sportowych foteli, poprzez czarną tapicerkę z czerwonymi przeszyciami, po drążek zmiany biegów, zakończony charakterystyczną gałką.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Fotele i kierownicę w tej wersji wykończono alcantarą, na boczkach drzwi i desce rozdzielczej pojawiły się elementy imitujące karbon.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Auto do sprzedaży ma trafić w przyszłym roku. Volkswagen nie podał na razie, czy będzie to wersja limitowana pod względem liczby sztuk, ale już wiadomo, że kupić ją będzie można jedynie w odmianie trzydrzwiowej.

/ 9Jubileuszowa edycja Golfa GTi na jego czterdziestolecie

Obraz
© zdjęcie producenta

Golf przygotowywał już podobne niespodzianki dla fanów modelu, wypuszczając na rynek specjalne wersje z okazji 20-tej, 25-tej, 30-tej i 35-tej rocznicy GTi.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła