Trwa ładowanie...
08-11-2012 11:12

25 urodziny Skody Favorit

25 urodziny Skody FavoritŹródło: zdjęcie producenta
d1wuq1e
d1wuq1e

Jeden z najważniejszych modeli w historii czeskiej marki - Skoda Favorit, obchodzi w tym roku swoje ćwierćwiecze. Samochód zadebiutował podczas Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 r.

"Faworytka" zrywała ze stosowaną przez Skodę od 1964 r. koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego. Była ona w swoim czasie samochodem oryginalnym i prezentowała wysoki poziom ergonomii. Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.

Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nadwozia poproszono najlepsze pracownie, m. in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując również wersje sedan i coupe. Jego prace kosztowały Skodę 28 mln czeskich koron.

Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.

d1wuq1e

Próby nowego modelu ukończono w pierwszym półroczu 1985 r., zaś 3 lata później rozpoczęto produkcję seryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnego silnika Favorit stała się poważnym konkurentem dla aut z Europy Zachodniej. Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

Początkowo samochód miał nosić nazwę Laura. Została ona wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu, w którym imię Favorit nie weszło nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak inną decyzję i ostatecznie tak nazwano nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 r. Produkcja seryjna nabrała tempa rok później, gdy powstało 21 000 sztuk. Początkowo samochód był produkowany tylko w fabryce w Kvasinach, zaś później również w zakładach w Mlada Boleslav. Łącznie przez 7 lat produkcji powstało 783 167 sztuk Favorit i 219 254 egzemplarzy Forman (wersja kombi).

Źródło: Skoda

ll/moto.wp.pl

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj