25 urodziny Skody Favorit
Jeden z najważniejszych modeli w historii czeskiej marki - Skoda Favorit, obchodzi w tym roku swoje ćwierćwiecze. Samochód zadebiutował podczas Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 r.
"Faworytka" zrywała ze stosowaną przez Skodę od 1964 r. koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego. Była ona w swoim czasie samochodem oryginalnym i prezentowała wysoki poziom ergonomii. Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.
Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nadwozia poproszono najlepsze pracownie, m. in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując również wersje sedan i coupe. Jego prace kosztowały Skodę 28 mln czeskich koron.
Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.
Próby nowego modelu ukończono w pierwszym półroczu 1985 r., zaś 3 lata później rozpoczęto produkcję seryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnego silnika Favorit stała się poważnym konkurentem dla aut z Europy Zachodniej. Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.
Początkowo samochód miał nosić nazwę Laura. Została ona wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu, w którym imię Favorit nie weszło nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak inną decyzję i ostatecznie tak nazwano nowy model.
Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 r. Produkcja seryjna nabrała tempa rok później, gdy powstało 21 000 sztuk. Początkowo samochód był produkowany tylko w fabryce w Kvasinach, zaś później również w zakładach w Mlada Boleslav. Łącznie przez 7 lat produkcji powstało 783 167 sztuk Favorit i 219 254 egzemplarzy Forman (wersja kombi).
Źródło: Skoda
ll/moto.wp.pl