25 urodziny Skody Favorit

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Jeden z najważniejszych modeli w historii czeskiej marki - Skoda Favorit, obchodzi w tym roku swoje ćwierćwiecze. Samochód zadebiutował podczas Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 r.

"Faworytka" zrywała ze stosowaną przez Skodę od 1964 r. koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego. Była ona w swoim czasie samochodem oryginalnym i prezentowała wysoki poziom ergonomii. Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.

Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nadwozia poproszono najlepsze pracownie, m. in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując również wersje sedan i coupe. Jego prace kosztowały Skodę 28 mln czeskich koron.

Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche. Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.

Próby nowego modelu ukończono w pierwszym półroczu 1985 r., zaś 3 lata później rozpoczęto produkcję seryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnego silnika Favorit stała się poważnym konkurentem dla aut z Europy Zachodniej. Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

Początkowo samochód miał nosić nazwę Laura. Została ona wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu, w którym imię Favorit nie weszło nawet do pierwszej dziesiątki. Skoda podjęła jednak inną decyzję i ostatecznie tak nazwano nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 r. Produkcja seryjna nabrała tempa rok później, gdy powstało 21 000 sztuk. Początkowo samochód był produkowany tylko w fabryce w Kvasinach, zaś później również w zakładach w Mlada Boleslav. Łącznie przez 7 lat produkcji powstało 783 167 sztuk Favorit i 219 254 egzemplarzy Forman (wersja kombi).

Źródło: Skoda

ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀