115 lat obecności Skody w sporcie motorowym
Jako najbardziej doświadczony zawodnik Narcis Podsednicek (1866-1932) został wybrany na pierwszego reprezentanta czeskiego zespołu z Mlada Boleslav w największym wówczas wydarzeniu wyścigowym na świecie, Rajdzie Paryż-Berlin. Dosiadając motocykl Laurin & Klement z silnikiem jednocylindrowym, Podsednícek był jednym z dziesięciu zawodników startujących w kategorii motocykli i zmotoryzowanych trójkołowców. Gdy na mecie pojawił się na długo przed przewidywaniami organizatorów, 30 czerwca o godzinie trzeciej rano, jedynym świadkiem jego zwycięstwa był miejscowy policjant. Jako, że jego przybycia nie mogli udokumentować nieobecni w tym momencie sędziowie, reprezentant czechosłowackiego konstruktora musiał się zadowolić tytułem "moralnego zwycięzcy", podczas gdy na podium stanęli francuscy zawodnicy, jadący na trójkołowcach marki De Dion-Bouton. Występ Podsednicka położył jednak fundament pod zaangażowanie w motorsport - najpierw marki Laurin & Klement, a później Skody.
Od roku 1905 sukces jednośladów Laurin & Klement w sporcie kontynuowały automobile czechosłowackiej marki. Obok wielu zwycięstw w wyścigach górskich i wytrzymałościowych, czterocylindrowy Laurin & Klement FCS o mocy 95 KM ustanowił w 1908 roku na torze Brooklands w Wielkiej Brytanii rekord prędkości wynoszący 118,72 km/h. W okresie międzywojennym ton nadawała nowa generacja samochodów Skody wspartych na ramie centralnej. W styczniu 1936 roku start w słynnym już wtedy Rajdzie Monte Carlo zaliczyła Skoda Popular Roadster. Rok później jej sukces powtórzyła Skoda Rapid coupe.
Po drugiej wojnie światowej podstawowy model marki - 1101 - dominował na torze Spa-Francorchamps. Prosty samochód wielokrotnie udowadniał swoją wartość podczas startów w rajdach Monte Carlo czy Tour d`Europe. Podobną formę wykazywało wiele kolejnych samochodów z Czech, w tym zaprezentowana w 1959 roku pierwsza Octavia. Sukcesy odnosiły również Skoda 1000 MB (1964 r.), wyposażona w nadwozie samonośne i zespół napędowy zamontowany za tylną osią, czy 130 RS, która wygrała swoją klasę między innymi w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Akropolu. Równolegle model ten startował w wyścigach płaskich.
Kolejna era Skody w motorsporcie przyszła wraz z debiutem modelu Favorit. Popularny hatchback z załogą Pavel Sibera/Petr Gross cztery razy pod rząd wygrał Rajd Monte Carlo (klasa F2 w latach 1991–1994). Następcą "Faworytki" była Felicia Kit-Car. Za jej sterami Stig Blomqvist wywalczył trzecie miejsce w RAC Rally w 1996 roku. Wraz z debiutem rajdowej wersji modelu Octavia Kit-Car czeski producent zdecydował się na zaangażowanie w topowych rozgrywkach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W roku 2001 model Octavia WRC wywalczył m. in. trzecie miejsce w znanym z morderczych warunków Rajdzie Safari. Następca Octavii, Fabia WRC, także odnosiła znaczące sukcesy w tej najwyższej rajdowej lidze świata.
Zdecydowanie najbardziej udanym modelem w całej 115-letniej historii Skody w sporcie motorowym była jednak Fabia Super 2000. Jeżdżący tą czteronapędową rajdówką duet Jan Kopecky/Pavel Dresler zdobył tytuły Rajdowego Mistrza Europy (FIA ERC) i Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (FIA APRC) w dwóch kolejnych latach. Między rokiem 2009 a 2014 zawodnicy jeżdżący Fabią Super 2000 zdobyli w sumie ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów.
Źródło: Skoda
ll