Trwa ładowanie...
d1rwal3

115 lat obecności Skody w sporcie motorowym

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
115 lat obecności Skody w sporcie motorowym
(Materiały prasowe)
d1rwal3

115 lat temu rozpoczęła się przygoda Skody ze sportem motorowym. 30 czerwca 1901 r. Narcis Podsednicek na motocyklu Laurin & Klement wygrał rajd z Paryża do Berlina.

Jako najbardziej doświadczony zawodnik Narcis Podsednicek (1866-1932) został wybrany na pierwszego reprezentanta czeskiego zespołu z Mlada Boleslav w największym wówczas wydarzeniu wyścigowym na świecie, Rajdzie Paryż-Berlin. Dosiadając motocykl Laurin & Klement z silnikiem jednocylindrowym, Podsednícek był jednym z dziesięciu zawodników startujących w kategorii motocykli i zmotoryzowanych trójkołowców. Gdy na mecie pojawił się na długo przed przewidywaniami organizatorów, 30 czerwca o godzinie trzeciej rano, jedynym świadkiem jego zwycięstwa był miejscowy policjant. Jako, że jego przybycia nie mogli udokumentować nieobecni w tym momencie sędziowie, reprezentant czechosłowackiego konstruktora musiał się zadowolić tytułem "moralnego zwycięzcy", podczas gdy na podium stanęli francuscy zawodnicy, jadący na trójkołowcach marki De Dion-Bouton. Występ Podsednicka położył jednak fundament pod zaangażowanie w motorsport - najpierw marki Laurin & Klement, a później Skody.

Od roku 1905 sukces jednośladów Laurin & Klement w sporcie kontynuowały automobile czechosłowackiej marki. Obok wielu zwycięstw w wyścigach górskich i wytrzymałościowych, czterocylindrowy Laurin & Klement FCS o mocy 95 KM ustanowił w 1908 roku na torze Brooklands w Wielkiej Brytanii rekord prędkości wynoszący 118,72 km/h. W okresie międzywojennym ton nadawała nowa generacja samochodów Skody wspartych na ramie centralnej. W styczniu 1936 roku start w słynnym już wtedy Rajdzie Monte Carlo zaliczyła Skoda Popular Roadster. Rok później jej sukces powtórzyła Skoda Rapid coupe.

 (fot. Materiały prasowe)
((fot. Materiały prasowe))

Po drugiej wojnie światowej podstawowy model marki - 1101 - dominował na torze Spa-Francorchamps. Prosty samochód wielokrotnie udowadniał swoją wartość podczas startów w rajdach Monte Carlo czy Tour d`Europe. Podobną formę wykazywało wiele kolejnych samochodów z Czech, w tym zaprezentowana w 1959 roku pierwsza Octavia. Sukcesy odnosiły również Skoda 1000 MB (1964 r.), wyposażona w nadwozie samonośne i zespół napędowy zamontowany za tylną osią, czy 130 RS, która wygrała swoją klasę między innymi w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Akropolu. Równolegle model ten startował w wyścigach płaskich.

d1rwal3

Kolejna era Skody w motorsporcie przyszła wraz z debiutem modelu Favorit. Popularny hatchback z załogą Pavel Sibera/Petr Gross cztery razy pod rząd wygrał Rajd Monte Carlo (klasa F2 w latach 1991–1994). Następcą "Faworytki" była Felicia Kit-Car. Za jej sterami Stig Blomqvist wywalczył trzecie miejsce w RAC Rally w 1996 roku. Wraz z debiutem rajdowej wersji modelu Octavia Kit-Car czeski producent zdecydował się na zaangażowanie w topowych rozgrywkach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W roku 2001 model Octavia WRC wywalczył m. in. trzecie miejsce w znanym z morderczych warunków Rajdzie Safari. Następca Octavii, Fabia WRC, także odnosiła znaczące sukcesy w tej najwyższej rajdowej lidze świata.

Zdecydowanie najbardziej udanym modelem w całej 115-letniej historii Skody w sporcie motorowym była jednak Fabia Super 2000. Jeżdżący tą czteronapędową rajdówką duet Jan Kopecky/Pavel Dresler zdobył tytuły Rajdowego Mistrza Europy (FIA ERC) i Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (FIA APRC) w dwóch kolejnych latach. Między rokiem 2009 a 2014 zawodnicy jeżdżący Fabią Super 2000 zdobyli w sumie ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów.

Źródło: Skoda

ll

d1rwal3

Podziel się opinią

Share
d1rwal3
d1rwal3