Volvo V40 Cross Country T3: kompakt na nierówne drogi

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Cross Country w przypadku szwedzkiego V40 oznacza pakiet umożliwiający bezpieczniejszą jazdę po nieutwardzonych szlakach. W zestawieniu z podstawowym silnikiem T3 i automatyczną przekładnią, Volvo zdecydowanie lepiej czuje się na asfalcie. Napęd na cztery koła jest w tym wariancie niedostępny, ale warto wiedzieć, że niewiele crossoverów i kompaktowych SUV-ów opuszcza mury salonów sprzedaży z 4x4. Volvo stworzyło niszę, w której może odnieść sukces.

V40 Cross Country nie ma bezpośredniego konkurenta na rynku. Żaden z producentów nie zdecydował się na wprowadzenie do oferty kompaktowego hatchbacka z podwyższonymi możliwościami terenowymi. Wzorem innych modeli z dopiskiem Cross, szwedzką karoserię ozdobiono nakładkami na progi, osłonami pod przednim i tylnym zderzakiem, a także funkcjonalnymi relingami utrzymanymi w srebrnej tonacji oraz dwiema końcówkami układu wydechowego. Względem V40, uterenowiona wersja ma prześwit zwiększony o 40 mm. W nadkola wpasowano 16-calowe felgi, ale katalog akcesoriów przewiduje 18, a nawet 19-calowy zestaw. Największy rozmiar z oponami 225/40 wyceniono na 6250 zł.

Wnętrze 437-centymetrowego auta przedstawia typowy dla Volvo wystrój z ostatnich kilku lat, który można dodatkowo wzbogacić o 8-calowy wyświetlacz TFT - wyceniony na 1650 zł. Nieco wyższa pozycja za kierownicą ułatwia dostęp do większości udogodnień pokładowych. Jest ich wiele, bo V40 aspiruje do miana godnego konkurenta Klasy A i BMW serii 1. Widoczny na zdjęciach egzemplarz wyposażono w pakiet Ocean Race. Za niecałe 11 tysięcy złotych otrzymujemy tapicerkę skórzaną z pomarańczowymi przeszyciami, aluminiowe elementy ozdobne, wspomniany wcześniej zestaw wskaźników, aluminiowe nakładki progów, czy też trójramienną kierownicę ze wstawkami z metalu. Całość robi dobre wrażenie, podobnie jak materiały wykończeniowe, porównywalne z BMW i Mercedesem. Nieciekawie przedstawia się jedynie tworzywo okalające środkowe nawiewy. W tej kwestii inżynierowie mogliby się poprawić.

Miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Dobrze wyprofilowane fotele zaopatrzono w manualną regulację i odpowiedniej długości siedzisko. Gorzej jest z tyłu, gdzie przestrzeni wystarczy dla osób o wzroście nieprzekraczającym 180-185 centymetrów. Wyżsi poczują dyskomfort z tytułu niedoboru miejsca nad głowami i przed kolanami. Skromnie też przedstawia się bagażnik, którego pojemność wynosi 335 litrów. Ma do tego dość wysoki próg załadunku. Z drugiej strony, jeszcze mniejszą kubaturę mają wnętrza konkurentów z metką premium. Ot, taki urok tego segmentu. Nie rozczarowuje za to mnogość pokładowych udogodnień. Auto można wzbogacić o bezkluczykowy system dostępu (3470 zł), panoramiczny dach (5240 zł), ogrzewanie parkingowe z możliwością programowania czasu (5370 zł), a także wydajny zestaw nagłośnieniowy sygnowany przez Harman&Kardon z 8-calowym ekranem – wyceniony na 7 440 zł.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Paleta jednostek napędowych obejmuje aż cztery silniki benzynowy i trzy wysokoprężne. Nowość w gamie stanowi wariant oznaczony symbolem T3, współpracujący z 6-stopniowym automatem. To 4-cylindrowy motor o pojemności 1,5 litra. Generuje on 152 KM, a dzięki turbodoładowaniu ma aż 250 Nm dostępnych w przedziale 1700-4000 obr./min. Do setki przyspiesza w 8,5 sekundy, rozpędzając się maksymalnie do 210 km/h. Automatyczna przekładnia funkcjonuje płynnie, choć do szybkości dwusprzęgłowych odpowiedników trochę jej brakuje. Mimo niewielkiej pojemności motoru, Volvo cechuje bardzo przyzwoita elastyczność, także z kompletem pasażerów na pokładzie.

Uwagę zwraca bardzo dobre wyciszenie kabiny. Podczas jazdy autostradą z wysokimi prędkościami, wewnątrz można prowadzić swobodne rozmowy bez konieczności podnoszenia głosu. Zachowanie auta na nierównościach też nie pozostawia wiele do życzenia. Ubytki w asfalcie pokonuje niewzruszone, choć z poprzecznymi przeszkodami ma niewielkie trudności. Napęd na przód nie pozwala jednak zapuszczać się w teren. O ile piaszczyste lub zaśnieżone podłoże nie generuje kłopotów, o tyle błoto może na stałe unieruchomić pojazd. Cross Country świetnie czuje się w mieście. Jest zwinne, żwawe i nieźle skręca. Dzięki zwiększonemu o cztery centymetry prześwitowi, pokona niemal każdy krawężnik. Zużywa przy tym akceptowalne ilości paliwa. 8,5 litra w mieście i około 6 w trasie, należy uznać za przyzwoite wyniki.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

107 700 złotych kosztuje bazowa specyfikacja z 1,5-litrowym motorem sprzęgniętym z automatem. Chcąc optymalnie skonfigurować pojazd, warto wybrać specyfikację Momentum i dołożyć 10-15 tysięcy na korzystne pakiety. Wówczas wydając około 140 tysięcy otrzymamy nieźle wyposażony kompakt zdolny bez zawahania pokonywać miejskie krawężniki i chronić pasażerów licznymi systemami elektronicznymi. V40 automatycznie zatrzyma się przed przeszkodą, wykryje zmęczenie kierowcy, w trybie ciągłym monitoruje martwe pole, a także rozpozna znaki drogowe i utrzyma stałą odległość względem poprzedzającego pojazdu w zakresie prędkości 30-200 km/h (aktywny tempomat). Kompaktowe Volvo stanowi ciekawą alternatywę dla miejskich crossoverów. Z mocniejszymi silnikami występuje z napędem na obie osie i zdecydowanie większymi możliwościami w terenie.

Piotr Mokwiński/ll

" Volvo V40 Cross Country T3" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbo, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1 498"
Moc KM / przy obr./min "152 / 5 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "250 / 1 700 – 4 000"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "210"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,4 / 4,6 / 5,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,6 / 6,1 / 7,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "335 / 1 032"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 370 / 1 783 / 1 458"
Cena wersji podstawowej w zł "107 700"
Cena testowanego modelu w zł "155 400"
Plusy null
Minusy null
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇