Trujący gaz - koniec mitu czystego paliwa

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP
Obraz

Gaz kosztuje na stacjach paliw prawie o połowę mniej od benzyny. Ale wcale nie dlatego, że wyprodukowanie go jest tak tanie. Powód jest inny - fiskus obciąża go znacznie niższą akcyzą. Dla zwolenników autogazu sprawa oczywista - LPG musi być promowany, bo to paliwo ekologiczne.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynikają zupełnie inne wnioski. Autogaz był paliwem ekologicznym, ale już nie jest. Starsze auta gaźnikowe po przerobieniu ich na zasilanie gazem emitowały znacznie mniej szkodliwych substancji. Według ekspertów z ITS stastystycznie bilans ekologiczny aut na gaz wypadał pozytywnie do ok. 2001 r. Mniej więcej od tego okresu samochody gaźnikowe zaczęły stanowić mniejszość wśród przerabianych pojazdów. Warsztaty zaczęły masowo dostosowywać auta niskoemisyjne wyposażone w katalizatory. W ciągu ostatnich kilku lat znacznie poprawiła się też jakość benzyny.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Kiedyś za stosowaniem LPG przemawiała niższa emisja związków ołowiu i siarki. Obecnie wszystkie paliwa są bezołowiowe, coraz więcej benzyn nie zawiera też siarki. Żeby sprostać coraz ostrzejszym normom emisyjnym, układ zasilania musi pracować niezwykle precyzyjnie. W nowoczesnych autach zmiana współczynnika nadmiaru powietrza o zaledwie 1 proc. może spowodować pogorszenie parametrów emisji o ponad 100 proc.! Żaden warsztat nie ma wyposażenia pozwalającego na tak dokładne dostrojenie instalacji do silnika. Trudno też oczekiwać, że mechanik przy pomocy uniwersalnych podzespołów osiągnie efekty porównywalne z tymi, nad którymi pracują sztaby konstruktów.

Według szacunków z 2004 r. auta na gaz emitują przeciętnie o 40 proc. więcej tlenku węgla i o 20 proc. więcej tlenków azotu. Większość użytkowników aut na gaz może to sprawdzić samemu - wystarczy użyć zwykłego analizatora spalin dostępnego w każdym warsztacie diagnostycznym. Nowe auto przy zasilaniu benzyną mają spaliny czystsze niż na LPG. Koniec autogazu? Jeszcze nie! Mimo silnych argumentów przeciwników.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Usuwamy instalację LPG

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła