Porsche dla ubogich - VW Karmann Ghia

None

Obraz

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Recepta na ten samochód była prosta: W atrakcyjnym sportowym nadwoziu zmieścić tak wiele elementów i podzespołów VW Garbusa jak tylko się da...

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

...I oto w 1955 roku rozpoczęto produkcje wspaniale wyglądającego coupe o nazwie VW Karmann Ghia (typ 14).

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Nadwozie opracowane zostało przez turyńską firmę stylistyczną Carrozzeria Ghia i należało do grupy tzw. „naddźwiękowych” (Supersonic). Nadwozia tego typu mają charakterystyczną kabinę pasażerską wyglądem przypominającą kokpit odrzutowca. Do grupy tej zaliczają się m.in. wspaniałe coupe Fiat 8V Ghia czy Volvo P1800 – samochód „Świętego”.

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Samochód wytwarzany był w Osnabrück przez znaną firmę karoseryjną Karmann, która wcześniej rozpoczęła produkcję VW Garbusa Cabrio, a od końca lat 70-tych także Golfa Cabrio.

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Warto tu wspomnieć także o innym coupe produkowanym przez Karamnna, wspaniałym BMW E 9 – protoplaście późniejszej serii „6”.

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Typ 14 początkowo wytwarzano z silnikiem 1200 cm3 o mocy 30 KM. Z czasem wprowadzono silnik 1300 oraz 1500 o mocach odpowiednio 40 i 44 KM. Największą mocą 50 KM dysponował silnik 1600, stosowany od początku lat 70-tych.

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

VW Karmann Ghia typ 14, produkowano w latach 1955 - 1974. Fabrykę opuściło w tym czasie około 360 tys. egzemplarzy coupe oraz ponad 80 tys. kabrioletów, wytwarzanych od roku 1957. Bez wątpienia to jeden z najpiękniejszych samochodów w historii VW. Auto trafiało do klientów na całym świecie, gdzie do dzisiaj stanowi nie lada atrakcję dla kolekcjonerów i fanów motoryzacji.

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Wobec dużego sukcesu coupe typ 14 wprowadzono w roku 1961 do produkcji nowe coupe VW Karmann Ghia 1500 (typ 34), oparte technicznie na nowym VW Typ 3.

/ 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Produkowano go do roku 1969, lecz nie był już tak wielkim sukcesem. Fabrykę opuściło nieco ponad 40 tys. sztuk tego modelu.

10 / 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

VW Karamnn Ghia typ 14 w kolekcjonerskim stanie kosztuje 30 - 40 tys. zł, ale to i tak znacznie mniej od kultowych Porsche 356 czy 911 z pierwszych serii. Typ 14 trochę przypomina stylistycznie klasyczne Porsche - coś pomiędzy wspomnianymi 356 a 911.

11 / 11VW Karmann Ghia

Obraz
© Tomek Bednarz

Niektórzy złośliwie nazywają go „Porsche dla ubogich”, choć prawdziwymi „Porsche dla ubogich” były czterocylindrowe 914 (Volks – Porsche) oraz 924. Oba tanie Porsche „garściami czerpały” podzespoły VW.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła