Peugeot 3008: zmiana kierunku

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Pierwsza generacja Peugeota 3008 bardziej przypominała podniesionego minivana niż SUV-a. Zamiast rozwijać wcześniejszą koncepcję, Francuzi postanowili zadomowić się w segmencie kompaktowych crossoverów. 3008 jest niewiele mniejszy od VW Tiguana i to właśnie w nim koncern PSA Group upatruje głównego rywala. Jeździliśmy wersją ze 180-konnym dieslem. Auto w Polsce pojawi się w najbliższych tygodniach.

Nowe szaty

Odważne rysy 3008 sugerują kierunek zmian w całej gamie sukcesywnie wprowadzanych modeli. Kompaktowy crossover wnosi tym samym sporo świeżości w segmencie dość konserwatywnie wyglądających konkurentów. Na celowniku Francuzów znalazł się Nissan Qashqai, VW Tiguan, Mazda CX-5, Renault Kadjar i Honda CR-V. Nowoczesnym designem Peugeot wybija się przed szereg. Auto poznamy po delikatnie cofniętych i w pełni LED-owych reflektorach (opcja), a także grillu przypominającym plaster miodu. Tył zdominowały wydatne lampy z diodowym oświetleniem i osłona zderzaka z tworzywa. Podobne znajdziemy na progach i w przedniej części pojazdu. Całość wygląda rasowo i sugeruje niezłe możliwości off-roadowe. Co ciekawe, mimo 22-centymetrowego prześwitu i mocnych, turbodoładowanych silników, producent nie przewiduje napędu na cztery koła. Widocznie klienci podążający za modą na wszechstronne samochody nie potrzebują systemu 4x4.

Wszystkie silniki z turbo

Oferta składająca się z czterech silników powinna zadowolić większość klientów. Dla fanów downsizingu i jazdy miejskiej producent przewidział 1.2 PureTech o mocy 130 KM i 230 Nm. Wbrew pozorom w aucie ważącym ponad 1,3 tony niewielki, 4-cylindrowy motor sprawuje się przyzwoicie. Peugeot do setki przyspiesza w 10,5 sekundy (z 6-biegowym automatem) i rozpędza się maksymalnie do 188 km/h. Odczuwalny spadek dynamiki następuje powyżej 120 km/h. Wzrasta też wówczas zużycie, które przy 150 km/h wynosi około 9-10 litrów na 100 km. Drugi z benzyniaków to konstrukcja opracowana wspólnie z BMW. 1.6 THP generuje 165 KM i 240 Nm. Współpracuje tylko z automatyczną skrzynią i gwarantuje niezłe osiągi. 0-100 km/h w 8,9 sekundy i 206 km/h prędkości maksymalnej. Zdecydowanie mniej korzystnie przedstawia się zużycie paliwa, które w cyklu miejskim przekroczy 11 litrów na 100 km. W trasie trudno zejść poniżej 7.

Niskoemisyjne diesle

Dopisek BlueHDi przed każdym z silników wysokoprężnych oznacza niską emisję CO2, która w zależności od wersji wynosi od 104 do 124 g/km. Ofertę wypełniły znane już od kilku lat jednostki. Najtańszy i jednocześnie najsłabszy jest 1.6 HDi. Ma 120 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego. W podstawowej specyfikacji występuje z 6-biegową, manualną skrzynią. Za dopłatą można go wyposażyć w 6-stopniowy automat. 3008 w tej wersji do setki przyspiesza w 11,2 sekundy (11,6 z automatem) i osiąga maksymalnie 186 km/h. Według producenta w cyklu pozamiejskim zużywa 3,9 litra na 100 km. Nam udało się zejść do 5 litrów, co w segmencie kompaktowych crossoverów należy uznać za niezły wynik. Poszukujący lepszej dynamiki powinni zwrócić uwagę na jedną z dwóch wersji 2.0 HDi. Pierwsza z nich ma 150 KM i 370 Nm (9,6 do setki i 207 km/h). Druga jest obecnie najmocniejszą jednostką w gamie. W tym przypadku z dwóch litrów uzyskano 180 KM i 400 Nm.

2.0 HDi 180 – mocy pod dostatkiem

Ten czterocylindrowy diesel napędza także największe modele Citroena i DS-a. W 3008 w zupełności wystarczy do dynamicznej jazdy nie tylko w mieście, lecz również w trasie. 400 Nm trafia na przednią oś poprzez automatyczną, 6-biegową skrzynię. Moc rozwijana jest harmonijnie, a hydrokinetyczny automat dość sprawnie wrzuca kolejne przełożenia. Kłopot ma tylko z szybką redukcją, ale to typowa bolączka większości klasycznych mechanizmów. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 8,9 sekundy, a wskazówka prędkościomierza kończy pracę na 207 km/h. Niezłe parametry na papierze przekładają się na drogową rzeczywistość. Peugeot jest elastyczny, a mocy nie brakuje także przy czterech pasażerach na pokładzie. Do tego potrafi ciągnąć przyczepę o masie 1700 kg i wjechać w lekki teren. Brak napędu na cztery koła w niewielkim stopniu rekompensuje obecność systemu Grip Control. Za sprawą pokrętła pozwala regulować pracę elektronicznych układów wspomagających przyczepność. Auto wyposażono też w asystenta zjazdu. Radzimy
jednak uważać, bo sypki piasek i płytkie kałuże to szczyt możliwości off-roadowych francuskiego SUV-a.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Jego żywioł to asfalt

Takim hasłem kierowali się prawdopodobnie inżynierowie odpowiedzialni za układ jezdny. Pamiętacie pierwszą generację 3008? Miała miękkie i wyraźnie skierowane na komfort nastawy zawieszenia. Nie przekonywała też precyzja układu kierowniczego i lewarka manualnej skrzyni biegów. Konstruktorzy wyciągnęli wnioski, być może pojeździli niemieckimi konkurentami i tchnęli w tego Peugeota zdecydowanie więcej sportu. Mimo sporego prześwitu crossoverowi niestraszne ciasne łuki i dynamiczne zmiany kierunku. Auto prowadzi się pewnie, a w zakrętach zachowuje dość neutralnie. Po wciśnięciu przycisku Sport zmniejsza się siła wspomagania kierownicy i wyostrza reakcja na gaz. Nie brakuje również wzmocnionych doznań akustycznych. Za sprawą dźwięku płynącego z głośników można odnieść wrażenie, że pod maską pracuje 6-cylindrowy motor. To patent stosowany na coraz większą skalę, także w BMW, Mercedesie i Audi. Komfort jazdy po dziurawych nawierzchniach to kolejny mocny punkt 3008. Samochód całkiem nieźle radzi sobie z ubytkami w
asfalcie na 18-calowych kołach. Gorzej z poprzecznymi nierównościami, gdzie spod podłogi potrafi dotrzeć do kabiny nieprzyjemny dźwięk.

Wyświetlacze i gadżety

Rewolucja nastąpiła wewnątrz. Futurystyczny kokpit został zdominowany przez nietypowe kształty i dwa spore wyświetlacze. Pierwszy z nich wkomponowano w środek deski rozdzielczej. Ma 8 cali i zawiaduje większością systemów pokładowych. Steruje automatyczną klimatyzacją, systemami bezpieczeństwa, a także zaawansowanym nagłośnieniem zaprojektowanym przez firmę Focal. Drugi z ekranów to odpowiedź na Virtual Cokpit w Volkswagenie. Ma 12,3 cala i bardzo efektowny interfejs. Kierowca ma do dyspozycji 5 trybów wyświetlania. Samo przejście między nimi robi wrażenie dopieszczonymi animacjami. Tego w niemieckim rozwiązaniu nie znajdziemy. Niemniej, mimo fantazji projektantów, udało się znaleźć kompromis między efektownym wyglądem a przejrzystością.

Jakość materiałów wykończeniowych nie pozostawia wiele do życzenia. Klient może zażyczyć sobie dekory do złudzenia przypominające drewno, tapicerkę ze skóry i alcantary, a także jedną z kilku wersji kolorystycznych wnętrza. Całość wygląda świeżo, a poszczególne tworzywa są wysokiej klasy. Zastrzeżenia może budzić jedynie spasowanie niektórych elementów. Być może to problem egzemplarzy przedprodukcyjnych. Przekonamy się za kilka tygodni, gdy auto pojawi się w salonach sprzedaży.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Naszym zdaniem

3008 może mocno namieszać w segmencie kompaktowych SUV-ów. Przekonuje świeżym wyglądem, finezyjnym i praktycznym wnętrzem (520-litrowy bagażnik), dobrymi właściwościami jezdnymi, a także szeroką możliwością personalizacji. W katalogu znajdziemy wygodne fotele z 8-stopniowym masażem, a także aktywny tempomat i system automatycznego parkowania równolegle i prostopadle tyłem. Wiele zależy jednak od finalnej ceny Peugeota. Podstawowa wersja ze 130-konnym silnikiem 1.2 kosztuje 89 900 zł. Za 1.6 HDI (120 KM) trzeba zapłacić 110 600 zł. 2.0 HDI o mocy 180 KM to wydatek przynajmniej 155 tysięcy. Wersja 4x4 dołączy do oferty za trzy lata wraz odmianą hybrydową typu plug-in.

Konkurencja

Konkurencja w segmencie jest bardzo mocna, a wkrótce do stawki dołączy jeszcze Skoda Kodiaq wyceniona na 89 tysięcy z turbodoładowanym 1.4 TSI o mocy 125 KM. Niedawno zaprezentowany Seat Ateca to wydatek przynajmniej 77 tysięcy z 1.0 TSI 115 KM. Kia Sportage 1.6 GDI (132 KM) kosztuje 75 990 zł, a VW Tiguan 99 280 z 1.4 TSI (125 KM).

Piotr Mokwiński, Wirtualna Polska

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇