Nowe przepisy: rowerzyści mają więcej praw (film)

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Paweł Supernak

Od 21 maja 2011 roku wchodzą w życie nowe zasady ruchu rowerowego. Wprowadzone w Prawie o ruchu drogowym (Dz.U. nr 92, poz. 530) zmiany mają zapewnić rowerzystom większe bezpieczeństwo, a dla kierowców będą oznaczać nowe obowiązki.

Nowe przepisy likwidują niektóre rozbieżności pomiędzy polskim prawem a sformułowaną w Wiedniu międzynarodową konwencją o ruchu drogowym. Od 21 maja rowerzyści jadący ulicą mogą wyprzedzać stojące w korku samochody z prawej strony. Dla kierowców i pasażerów samochodów oznacza to zmiany. Kierowcy, o ile to możliwe, powinni zachowywać odstęp od krawężnika, który umożliwi rowerzystom wyprzedzenie. Pasażerowie, którzy wysiadają z samochodu stojącego w ulicznym korku muszą zaś pamiętać, by przed otwarciem drzwi sprawdzić, czy auto nie jest wyprzedzane przez rowerzystę.

Co ważne, rowerzyści poruszający się wzdłuż ścieżek rowerowych nie będą musieli ustępować pierwszeństwa przejazdu samochodom, które przecinają drogę dla jednośladów skręcając z poprzecznej ulicy. Obecnie kierowca auta w takiej sytuacji jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa rowerowi jedynie w przypadku, gdy ten znajduje się już na przejeździe lub gdy ścieżka rowerowa nie jest wyznaczona w obrębie jezdni.

Obraz
© (fot. KBRD)

Zmiany dotyczą też poruszania się rowerem po chodnikach. Rowerzyści będą mogli z nich korzystać jeśli ich szerokość przekracza dwa metry, a w razie złej pogody bez względu na jego szerokość. Lepiej, żeby rowerzysta jadąc po lodzie wywrócił się na chodnik, niż na jezdnię pod nadjeżdżający pojazd. Ulewny deszcz zmniejsza widoczność, więc kierujący samochodami mogą po prostu nie zauważyć rowerzysty, zwłaszcza jeśli pojawia się z boku. Po chodniku będą mogli jeździć również rowerzyści jadący z dzieckiem w wieku do 10 lat, jeśli na przyległej do niego drodze ograniczenia pozwalają na poruszanie się z prędkością wyższą niż 50 km/h.

Zmiany dotyczą także sposobu poruszania się po rondach. W świetle nowych uregulowań rowerzyści będą mogli na nich korzystać nie tylko z prawej części pasa, ale też z jego środka. Zmniejszy to zjawisko wymuszania pierwszeństwa przez samochody zjeżdżające z ronda. Nowe prawo zakazuje również postoju samochodów na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej.

Nowe przepisy otwierają zarządcom dróg możliwość wyznaczania na skrzyżowaniach specjalnych pasów ruchu dla rowerów i śluz rowerowych. Dzięki śluzie rowerzysta będzie mógł wyprzedzić (lub ominąć) samochody przed skrzyżowaniem i zatrzymać się na specjalnej, wysuniętej rowerowej linii zatrzymań przed samochodami. W ten sposób rowerzyści staną się widoczni dla kierowców; nie stoją w martwym polu widzenia i opuszczają skrzyżowanie jako pierwsi.

Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

tb/

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła