Mitsubishi ASX: klasyczny SUV

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Szymon Jasina

SUV-y to w teorii samochody bardzo uniwersalne. Z jednej strony modne, ale przy tym też rodzinne, uterenowione i przestronne. Niestety rzeczywistość nie jest tak idealna i wielu przedstawicielom tej klasy pozostaje jedynie ciekawa stylistyka. Mitsubishi ASX to klasyczny przedstawiciel gatunku i zarazem najciekawszy model w ofercie japońskiej marki.

Popularność SUV-ów wynika częściowo z przeświadczenia o ich zaletach praktycznych, te czasem są jednak dyskusyjne. Dla większości klientów to jednak wygląd ma kluczowe znaczenie. SUV-y są wyższe i wyglądają na większe od swoich klasycznych odpowiedników. Nie inaczej jest w przypadku ASX-a. Samochód ten mocno czerpie z wyglądu innych modeli Mitsubishi i obok Lancera jest najbardziej udaną implementacją stylistyki zawierającej charakterystyczny trapezoidalny grill. Jest jednak ciaśniejszy od tradycyjnego kompaktu.

We wnętrzu, podobnie jak w przypadku innych modeli japońskiej marki, napotkamy twarde plastiki, które ustępują jakością materiałom stosowanym przez konkurencję. Choć kabina ASX-a nie zachwyca, to wszystko zostało zaprojektowane bardzo ergonomicznie. Sterowanie klimatyzacją czy wielofunkcyjna kierownica są intuicyjne i wygodne w obsłudze. Jednak w przypadku SUV-ów mówi się o stronie praktycznej i przestronnej kabinie – w końcu zewnętrzna aparycja sugeruje, że mamy do czynienia z bardzo dużym samochodem.

Mimo wyglądu, nie o każdym kompaktowym SUV-ie można powiedzieć, że jest pojemny. ASX pozytywnie wyróżnia się na tle konkurentów. Zarówno na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie, jest wystarczająco dużo przestrzeni, aby czwórka dorosłych pasażerów wygodnie udała się w dłuższą podróż. Bagażnik jednak nie zachwyca swoją pojemnością – 419 l to w tej klasie niezbyt dobry wynik.

Za napęd Mitsubishi ASX może odpowiadać silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 117 KM lub jeden z dwóch diesli – nowszy 1,8 DID albo 2,2 l – oba o mocy 150 KM. Tylko większa z jednostek wysokoprężnych oferowana jest automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Model benzynowy sparowany jest z manualną przekładnią o zaledwie 5 biegach, co oznacza spory hałas przy wyższych prędkościach. Wersja ta jest dostępna tylko z napędem na przednią oś. Diesel 1,8 l to już 6-biegowy manual i opcjonalny system 4WD.

Obraz
© (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

To właśnie taki, najbardziej uniwersalny zestaw został zamontowany w testowanym egzemplarzu kompaktowego SUV-a Mitsubishi. Mniejsza jednostka diesla zapewnia nieco lepsze wyniki spalania niż starszy silnik 2,2 l, a przy tym, dzięki niższej grupie akcyzowej, jest zdecydowanie tańsza. Przy aktualnej promocji dopłata za napęd na cztery koła wynosi 5000 zł i to właśnie ta wersja prezentuje się najlepiej, a do tego najbliżej jej do klasycznego obrazu SUV-a, czyli samochodu, który równie dobrze czuje się na asfalcie, co poza nim.

Trudno nazwać ASX-a samochodem terenowym, ale prześwit 180 mm oznacza, że nie będzie miał problemu z pokonywaniem wyższych krawężników, a również poza utwardzonymi drogami kierowca może czuć się nieco pewniej niż w tradycyjnym kompakcie. Napęd na cztery koła sprawdzi się podczas jazdy po grząskim gruncie lub zimą na nieodśnieżonych parkingach i w czasie, gdy służby drogowe nie zdążą jeszcze zareagować. Warto też wspomnieć o zaletach związanych z bezpieczeństwem biernym. Japoński SUV otrzymał nie tylko maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale też bardzo dobrze wypadł w amerykańskich próbach obrysowych. Sprawdzają one bezpieczeństwo samochodu przy uderzeniu mniejszą częścią samochodu, co w wielu przypadkach ujawnia błędy w konstrukcji.

Najlepszym określeniem, jakie pasuje do Mitsubishi ASX-a, to „poprawny SUV” – w pozytywnym jego znaczeniu. Japońskie auto może nie zachwyca w żadnej kategorii, ale też pod każdym kątem jest poprawne i nie posiada większych wad. Kierowcy od lat pokazują, że cenią właśnie takie samochody. Klasyczny przepis na SUV-a został dokładnie zrealizowany, dzięki czemu osoby poszukujące samochodu z większym prześwitem na pewno zainteresują się tym modelem.

Obraz
© (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Największą zaletą kompaktowego SUV-a Mitsubishi jest jego cena. Jeśli skorzystamy z sięgającego nawet 14 400 zł rabatu na egzemplarze wyprodukowane w zeszłym roku, to pod tym względem ASX nie ma konkurencji. Przy cenie 60 900 za wersję podstawową z silnikiem benzynowym 1,6 l i manualną przekładnią lub 68 990 przy lepiej wyposażonym modelu, zapłacimy zdecydowanie mniej niż w salonach innych marek. Wystarczy wspomnieć, że standardowa cena dużo mniejszego Nissana Juke to 61 200 zł, a największego konkurenta, czyli Qashqaia – 75 500 zł

Testowany egzemplarz to wersja Fischer 1.8 DID 4WD AS&G Intense, która dodatkowo wyposażona jest w belki bagażnika i boks dachowy. Odmiana ta napędzana silnikiem Diesla, po doliczeniu lakieru metalizowanego i skórzanej tapicerki, uszczupli budżet właściciela o 98 790 zł. Pokazuje to, że Mitsubishi ASX to SUV przede wszystkim dla tych, którzy liczą się z kosztami i są w stanie zdecydować się na pewne kompromisy.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

"Mitsubishi ASX 1.8 DID 4WD" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "150 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "300 / 2000-3000"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "198"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,0"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,8 / 4,9 / 5,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,0 / 5,5 / 6,4"
Pojemność bagażnika min./max. / l "419 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4295 / 1770 / 1615"
Cena wersji podstawowej w zł "60 900 (w promocji)"
Cena testowanego modelu w zł "98 790"
Plusy null
Minusy null
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇