Mercedes-AMG GT: prawdziwy sportowiec

Pierwszy pojazd Mercedesa był samochodem wyścigowym. Jego najnowszy potomek - Mercedes-AMG GT - kontynuuje to dziedzictwo.

Mercedes-AMG GT jest drugim pojazdem opracowanym w całości przez inżynierów z Affalterbach. Dwuosobowe coupe ma typowe dla tylnonapędowych aut proporcje - długą maskę z dodatkowymi wybrzuszeniami, przesuniętą do tyłu kabinę, duże koła oraz szeroki tylny pas. Duża klapa zapewnia dostęp do 350-litrowej przestrzeni bagażowej a poprzeczna, aluminiowa belka za fotelami chroni bagaż przed przesunięciem się podczas hamowania.

Z boku uwagę zwracają opadająca linia dachu, muskularne nadkola i boczne wloty powietrza przedzielone dwiema płatwami. W tylnej części karoserii uniknięto poziomych linii w celu zapewnienia lekkiego wyglądu. Inne ciekawe rozwiązania to tablica rejestracyjna we wgłębieniu zderzaka, wysuwany spojler oraz dyfuzor ze zintegrowanymi rurami wydechowymi i ozdobną listwą w kolorze matowego srebra. Patrząc z przodu zauważymy diamentową osłonę chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą Mercedesa, lampy z charakterystycznymi "brwiami", specjalne wloty powietrza i przedni spojler, który optycznie obniża i poszerza sylwetkę.

Po otwarciu drwi kierowcę wita komunikat na ekranie rozdzielającym dwa zatopione w tubach wskaźniki, w tym wyskalowany do 320 km/h prędkościomierz. Styliści zadbali o detale - okrągłe otwory wentylacyjne, szeroką konsolę środkową, deskę rozdzielczą w kształcie skrzydła, wgłębione panele drzwi oraz trójramienna kierownica z pierścieniem na godzinie 12 i aluminiowymi łopatkami zmiany biegów. Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się 7- lub 8,4-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Wersja GT S wyróżnia się jeszcze bogatszym wyposażeniem, w tym wskaźnikami z prędkościomierzem kończącym się na 360 km/h i czerwonymi akcentami, skórzaną kierownicą oraz podłokietnikami z wytłoczonym logo AMG.

Pod maską modelu GT pracuje 4-litrowy motor V8 biturbo. Prowadzący ma do wyboru różne tryby jazdy, w tym M i Race. Motor jest konstrukcyjnie zbliżony do 2-litrowej jednostki turbo AMG, znanej z aut A 45 AMG, CLA 45 AMG oraz GLA 45 AMG. Oba silniki mają ten sam stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka. Za zasilanie odpowiada trzecia generacja bezpośredniego wtrysku benzyny z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Jednostka generuje 462 (GT) lub 510 KM (GT S) oraz odpowiednio 600 lub 650 Nm momentu obrotowego. Średnie spalanie ustalono na 9,3 i 9,4 l/100 km, emisję CO2 - 216 i 219 g/km, przyspieszenie do "setki" - 4,0 i 3,8 s a prędkość maksymalną na 304 i 310 km/h. Co ciekawe - dwie wspomagające silnik turbosprężarki nie są montowane na zewnątrz, ale pomiędzy rozwidlonymi głowicami. Zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową pozwoliło zamontować motor niżej a co za tym idzie - obniżyć środek ciężkości i umożliwić uzyskanie lepszego przyspieszenia bocznego.

Z jednostką współpracuje zamontowana w układzie transaxle (przy tylnej osi) 7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT. Auto jest wyposażone w mechaniczną (GT) lub elektroniczną (GT S) blokadę dyferencjału tylnej osi, sportowe zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach z tyłu i przodu, elektroniczną regulację siły tłumienia, sportowy układ kierowniczy oraz wykład wydechowy z aktywnymi klapami. Odmiana GT S może zostać doposażona w pakiet AMG DYNAMIC PLUS, obejmujący aktywne poduszki silnika i skrzyni biegów. Zapewniają one skuteczniejszą izolację wibracji.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Za hamowanie odpowiadają wewnętrznie wentylowane, perforowane tarcze o średnicy 360 mm (lub 390 mm - GT S) oraz polakierowane na czerwono zaciski. Opcjonalnie dostępne są hamulce ceramiczno-kompozytowe z tarczami 420 mm z przodu i 360 mm z tyłu. Standardowo model GT przemieszcza się na 10-ramiennych felgach z lekkich stopó o wymiarach 9x19 cali z przodu i 11x19 cali z tyłu. Wariant GT S ma obręcze w rozmiarze 9x19 cali na przedniej osi i 11x20 cali z tyłu. Założono na nich sportowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2.

Konstrukcja pojazdu ma lekką budowę - rama przestrzenna składa się w ponad 90 proc. z aluminium. Tylną klapę wykonano ze stali a przedni odcinek podłogi z lekkiego magnezu. Nadwozie waży 231 kg, charakteryzując się przy tym wysoką odpornością na zginanie i sztywnością skrętną. Za bezpieczeństwo odpowiadają takie układy jak Collision Prevention Assist Plus, Adaptive Brake, Attention Assist, system kontroli ciśnienia w ogumieniu oraz zestaw poduszek czołowych, kolanowych i bocznych.

Źródło: Mercedes-AMG

ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy