Korki w miastach kosztują każdego kierowcę średnio 3,3 tys. zł rocznie

Kierowcy i gospodarka tracą miliardy złotych przez korki w polskich miastach. Tylko w Warszawie średni koszt na jednego kierowcę to blisko 4 tys. zł. Dla wszystkich przebadanych miast jest to 3,3 tys. zł.

Przez korki w siedmiu największych polskich miastach kierowcy tracą rocznie aż 3,8 mld zł, a gospodarka (po odjęciu dochodów podatkowych) prawie 3,3 mld zł, czyli 0,19 proc. PKB w ubiegłym roku – oszacowali eksperci firmy konsultingowej Deloitte i Targeo.pl. Dodatkowo problem korków narasta z roku na rok. W porównaniu z poprzednią edycją badania koszt korków wzrósł o 12 proc. To wystarczające powody, aby poświęcać coraz więcej uwagi sznurom samochodów blokujących ulice aglomeracji.

Według szacunków Deloitte w samej Warszawie - stolicy i centrum biznesowym kraju - koszt korków w 2015 r. na jednego kierowcę to średnio 15 zł na dzień pracujący i 3976 zł rocznie. Z kolei średnio w siedmiu monitorowanych miastach to 12,5 zł dziennie i 3350 zł rocznie. Statystycznie najgorzej jest we Wrocławiu, gdzie według danych kierowca z powodu korków traci rocznie ok. 80 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia, stojąc w korkach średnio niemal 9 godzin miesięcznie.

Choć nominalnie najwięcej pieniędzy w korkach zostawiają warszawiacy, to ze względu na relatywnie wysokie zarobki ich obciążenie pozostaje na poziomie średniej krajowej, czyli 70 proc. miesięcznego wynagrodzenia w skali roku. Gorzej wygląda sytuacja w Poznaniu, którego mieszkańcy tracą 74 proc. pensji i Krakowie – 78 proc. Najbardziej poszkodowani są wrocławianie, którzy tracą rocznie 81 proc. miesięcznej płacy.

Do wyliczenia kosztów korków autorzy raportu wykorzystali specjalne algorytmy i założenia, dotyczące m.in. czasu pracy, średniej efektywności i zarobków w danym przedziale czasowym. Kierowcy stojący w korkach są (przynajmniej teoretycznie) bezproduktywni, nie poświęcają tego czasu ani na pracę, ani na wypoczynek. Zatem w większości nie chodzi tu o koszty wynikające ze zużytego paliwa, ale przede wszystkim o stracony czas, a jak wiadomo – czas to pieniądz. I choć wyliczenia te mogą się wydawać nieco na wyrost, to jednak dają obraz tego, jak dużym problemem są korki.

– Jako sposoby na zmniejszenie problemu w miastach rozpatrujemy tutaj dwa obszary: miękkie i twarde – mówi Adam Penkala, współzałożyciel firmy informatycznej Velis IT Systems. – W obszarach twardych, tzw. infrastrukturalnych, mówimy o pewnych tradycyjnych rozwiązaniach: usprawnienia skrzyżowań, obszary świateł drogowych, ale my skupiamy się w szczególności na obszarach miękkich, czyli zmianie zachowań kierowców w zakresie transportu i jazdy autem.

Eksperci jako jedno z rozwiązań proponują popularyzację współdzielenia samochodów. Po zbadaniu sytuacji na warszawskim Służewcu okazało się, że aż 87 proc. aut przewozi jedynie kierowcę, co powoduje korki, ale też problemy z pakowaniem w miejscach pracy. Zachęty do wspólnych dojazdów działają już w innych krajach. Np. w USA już na przełomie lat 60. i 70. na autostradach zaczęto wydzielać pasy, którymi mogą poruszać się tylko samochody z większą liczbą pasażerów.

sj

Źródło artykułu: Newseria
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła