Ford Focus III
None
Nowa fala
Kiedy debiutował w 1998 roku, zjednał sobie sympatię kierowców oryginalnym, wysmakowanym stylem nadwozia i wnętrza, a przede wszystkim - niespotykanym wcześniej w tej klasie, znakomitym poziomem własności jezdnych. Pod względem precyzji prowadzenia żaden konkurent nie był mu w stanie dorównać. Od czasu premiery modelu pierwszej generacji sprzedano w sumie ponad 10 mln egzemplarzy. Jednak konkurencja nie śpi. W klasie kompakt pojawiło się w międzyczasie sporo nowych, dobrych modeli. To stawia przed najnowszym Focusem III trudne wyzwanie.
mw/mw/mw
Nowa fala
Nie tylko musi sprostać rywalom, ale także kolejny raz zmierzyć się z własną legendą. Nie wypada przecież, by nowy model był gorszy od swojego poprzednika. Czy nowy Focus jest w stanie sprostać temu zadaniu? Projektując najnowszego Focusa inżynierowie Forda wiedzieli jedno: muszą jeszcze wyżej podnieść poprzeczkę. Dotyczyło to przede wszystkim układu kierowniczego i zawieszenia, ale też bezpieczeństwa i wyposażenia auta. Pytani o konkurencję Focusa III przedstawiciele Forda, podczas prasowej prezentacji w hiszpańskim Jerez de la Frontera wymienili jeden model: Volkswagen Golf.
Nowa fala
Focus pierwszej generacji był w stanie nawiązać walkę z rywalami między innymi za sprawą oryginalnego wyglądu. Model drugiej generacji był zdecydowanym pożegnaniem z awangardą na rzecz nudnej jak flaki z olejem, zachowawczej stylistyki, która ma podobać się wszystkim, a tak naprawdę... nikomu nie przypada do gustu. Focus "trójka" jest nieśmiałą próbą powrotu do szlachetnych korzeni bezkompromisowego stylu. Niestety, trzeba podkreślić, że bardzo nieśmiałą. Projektanci mogli wykazać się odrobiną finezji, projektując przedni i tylny pas auta. Z przodu widzimy trochę nienaturalnie rozciągnięty zderzak z trzema dużymi atrapami, a z tyłu lampy w charakterystyczny sposób zachodzące na bok nadwozia. I na tym koniec awangardy. Reszta zaprojektowana z gustem, ale bardzo podobnie do wielu innych, współcześnie produkowanych aut. Szkoda.
Nowa fala
Przy wysokości 1484 mm, długości 4358 mm i szerokości 1,823 mm, 5-drzwiowa wersja nowego Focusa jest o 16 mm niższa, 21 mm dłuższa i 16 mm węższa od wytwarzanej do tej pory europejskiej wersji tego modelu. Rozstaw osi zwiększono o 8 mm i wynosi obecnie 2648 mm.
Nowa fala
Konstrukcję nadwozia wzmocniono w porównaniu z modelem drugiej generacji o 15 procent, stosując większą liczbę elementów ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Pomimo wyższego poziomu bezpieczeństwa i znacznie bogatszego wyposażenia, masa nowego Focusa nie zwiększyła się.
Nowa fala
Do niedawna w klasie kompakt mogliśmy tylko marzyć o takich rozwiązaniach, jak system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, czy układ wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu.
Nowa fala
Nowy Ford Focus ma na pokładzie rozbudowany system kamer. Z przodu zamontowano radar, a z tyłu lidar. Informacji do komputera sterującego pracą systemów bezpieczeństwa dostarczają również ultradźwiękowe czujniki parkowania. Miniaturowa kamera, zamontowana tuż obok lusterka wstecznego przekazuje obraz drogi przed pojazdem.
Nowa fala
Informacje przekazywane przez kamerę mogą być następnie wykorzystywane przez układy wspomagające kierowcę, pomagając mu w zachowaniu koncentracji za kierownicą, bezpiecznym utrzymywaniu pojazdu na wybranym pasie ruchu, monitorowaniu mijanych znaków drogowych i przełączaniu świateł drogowych. Podobny system znajdziemy w samochodach Volvo. Jednak po raz pierwszy zastosowano go u Forda.
Nowa fala
System zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, gdy wykryje zbyt szybko zbliżającą się przeszkodę, podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i ostrzega kierowcę, a w przypadku braku jego reakcji sam rozpoczyna hamowanie. Do 15 km/h jest w stanie zapobiec kolizji, a do 30 km/h potrafi ograniczyć jej skutki. Wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem za pomocą lasera podczerwieni, zamontowanego obok lusterka wstecznego. 100 razy na sekundę monitoruje odległość do pojazdu z przodu oraz prędkość zbliżania się do niego i w ten sposób oszacowuje ryzyko kolizji.
Nowa fala
Wnętrze wita modnym w ostatnich latach stylem: pionowo ustawione dysze nadmuchu w środkowej części kokpitu, lakier fortepianowy i spora ilość przycisków. Tu i ówdzie chromowane obwódki. Charakterystyczny dla Focusa jest mocno rozbudowany system sterowania z pomocą licznych, umieszczonych w kierownicy przycisków i przełączników. Obsługa podstawowych funkcji nie sprawi nikomu problemu, ale do pokładowego komputera i jego menu trzeba się przyzwyczaić.
Nowa fala
O ile nowy Focus może nieco rozczarować pod względem stylistycznym, o tyle pod względem technicznym na pewno was nie zawiedzie. Nie chodzi o trwałość, bo tą poznamy dopiero za kilka lat, ale o nowoczesne rozwiązania, zarezerwowane do tej pory dla samochodów wyższej klasy.
Nowa fala
System zapobiegający niekontrolowanej zmianie pasa ruchu ma możliwość automatycznej korekty toru jazdy auta z użyciem elektrycznego wspomagania kierownicy. Kierowca ma do wyboru dwa progi czułości urządzenia. Może je też całkowicie wyłączyć. Na pokładzie nowego Forda Focusa znalazło się także miejsce na inteligentny tempomat i układ wspomagający parkowanie.
Nowa fala
Z przodu nie sposób narzekać na ilość miejsca. Z tyłu trochę go brakuje dla nóg.
Nowa fala
Bagażnik w wersjach wyposażonych w zestaw naprawczy ma pojemność 363 litrów. Jeśli chcemy mieć pełnowymiarowe koło zapasowe, musimy liczyć się z ograniczeniem przestrzeni bagażowej do 277 litrów.
Nowa fala
Po złożeniu tylnej kanapy mamy do dyspozycji 1148 litrów przestrzeni bagażowej.
Nowa fala
Pod maską mogą się znaleźć silniki o pojemności 1.6 lub 2.0 litra. Jednostki benzynowe występują tylko w wersjach o pojemności 1.6 litra. Bez turbodoładowania osiągają moce 105 i 125 KM. Wersje z turbiną i bezpośrednim wtryskiem paliwa mają odpowiednio 150 i 182 KM. W przypadku diesli w każdym zdecydowano się na zastosowanie turbosprężarki. Jednostki o pojemności 1.6 uzyskują moce 95 i 115 KM. Dwulitrowy diesel występuje w odmianach o mocy 115 (tylko w połączeniu z 6-stopniową, dwusprzęgłową przekładnią Powershift), 140 i 163 KM. Silniki 1.6 EcoBoost i TDCi w standardzie mają systemy Start/Stop.
Na krętych, hiszpańskich drogach w okolicach Jerez nowy Focus pokazał swoje mistrzostwo. Inżynierowie poprawili tylną, wielowahaczową konstrukcję z płaskim elementem ustalającym o nazwie Control Blade oraz ramę pomocniczą przedniego zawieszenia, posiadającą własne elementy, tłumiące drgania. Zastosowano także nową wersję elektrycznego wspomagania kierownicy z funkcją kompensacji ściągania pojazdu i układ kontroli trakcji, który nie ujmuje gazu, a przez to nie spowalnia drastycznie auta w zakrętach. Podwyższono sztywność górnych punktów mocowania zawieszenia i odchudzono jego poszczególne elementy. Starano się sprawić, by było wygodniejsze niż u poprzednika.
mw/mw/mw