Dbaj o swoje koła

None

Obraz

/ 101. Wybrane zostały właściwe opony

Obraz

Upewnijmy się, że opony, które wybraliśmy są właściwe dla naszego samochodu. Część kierowców wybiera je na podstawie ceny, czy zasłyszanych opinii. Opony powinny być dobrane do samochodu, stylu jazdy i charakteru pokonywanych tras (np. w mieście doskonale sprawdzi się Goodyear DuraGrip, a na długich dystansach ekonomiczna Fulda EcoControl lub opona dostosowana do samochodów o wysokich osiągach – Dunlop SP Sport Maxx TT). Należy pamiętać, iż wyznacznikiem doboru opon jest homologacja producenta a nie maksymalna prędkość z jaką będziemy się poruszać. To producent pojazdu dobiera właściwe ogumienie do parametrów oraz osiągów auta. Przed zakupem opon powinniśmy poradzić się fachowca. Pozwoli nam to uniknąć kosztownych błędów.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 102. Stan techniczny opon i felg jest dobry

Obraz

Należy regularnie sprawdzać, czy opony nie są uszkodzone, popękane, czy nie mają widocznych ubytków. Przy naszym stanie dróg felgi często ulegają uszkodzeniom mechanicznym, co może utrudnić prawidłowe wyważenie kół. Szczególnie podatne na uszkodzenia są felgi aluminiowe. Co najmniej dwa razy do roku powinien je obejrzeć fachowiec w profesjonalnym serwisie oponiarskim.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 103. Opony mają właściwe ciśnienie

Obraz

Przed każdą dalszą podróżą należy sprawdzać ciśnienie w oponach. Powinno się je mierzyć przy zimnych oponach. Ciśnienie w kołach rozgrzanych po przejechaniu kilku kilometrów zwiększa się o ok. 0,3 bara. Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach naszego auta zazwyczaj można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, na słupku drzwi lub w schowku. Prawidłowe ciśnienie w oponach to gwarancja ich większej trwałości i mniejsze zużycie paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie może doprowadzić nawet do wypadku.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 104. Bieżnik nie jest zużyty

Obraz

Opony dobrze trzymają się drogi tylko wtedy, gdy bieżnik nie jest ponad miarę zużyty. Tzw. łyse opony mogą być przyczyną groźnych wypadków. Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego minimalna wymagana wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają zmianę opon letnich na nowe już przy klockach bieżnika o wysokości poniżej 3 mm. Jeśli nie mamy pewności co do stanu bieżnika, wystarczy przeprowadzić prosty test. Należy włożyć monetę dwugroszową w rowek bieżnika (koroną orła w dół). Jeśli widoczna jest cała korona orła – trzeba wymienić oponę.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 105. Ustawiona jest prawidłowa geometria kół

Obraz

Niewłaściwa zbieżność jest przyczyną utraty naturalnego ruchu pojazdu i trudności w kierowaniu, zmęczenia kierowcy oraz zbyt szybkiego, nieregularnego zużycia bieżnika. Najczęstszym objawem niewłaściwej zbieżności jest nierównomierne lub nagłe zużycie bieżnika oraz ściąganie pojazdu na jedną stronę. Występowanie tego rodzaju symptomów może oznaczać nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół. W takich przypadkach należy oddać samochód do przeglądu w punkcie serwisowym, wyposażonym w specjalistyczny sprzęt komputerowy do pomiaru zbieżności, oferujący usługi z zakresu geometrii kół.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 106. Nie przekraczamy dopuszczalnej prędkości

Obraz

Długa jazda z dużą szybkością szczególnie w bardzo ciepłe dni powoduje o wiele szybsze zużycie opon i pogorszenie ich własności jezdnych. Pamiętajmy o tym, zwłaszcza jeśli jedziemy mocno obciążonym samochodem. W praktyce na polskich drogach należy po prostu przestrzegać ograniczeń prędkości.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 107. Wszystkie opony są takie same

Obraz

Najlepiej jeśli wszystkie cztery opony są identyczne. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, należy zadbać, by na jednej osi samochodu znajdowały się – zgodnie z przepisami prawa – opony o takiej samej rzeźbie bieżnika. Opony montowane na jednej osi powinny również posiadać tę samą wysokość. W przypadku, kiedy wymieniamy jedną oponę na nową, jeżeli różnica w wysokości bieżnika w porównaniu do drugiej opony jest znaczna, należy wymienić opony na całej osi. Od tego zależy nasze bezpieczeństwo.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 108. Opony wymieniał fachowiec

Obraz

Samodzielna wymiana opon może przynieść więcej szkód niż pożytku. Nie warto na tym oszczędzać. Po pierwsze można uszkodzić oponę, a po drugie bez profesjonalnego sprzętu odpowiednie wyważenie koła jest niemożliwe.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 109. Auto nie jest przeładowane

Obraz

Przeładowanie pojazdu może grozić uszkodzeniem opon i samochodu. Wartość graniczna ładunku odpowiednia dla danego samochodu znajduje się w jego instrukcji obsługi.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

10 / 1010. Opony były przechowywane w odpowiednich warunkach

Obraz

Odpowiednio oczyszczone opony powinny być przechowywane w przewiewnych i zaciemnionych pomieszczeniach, w których temperatura nie spada poniżej -5 stopni Celsjusza i nie przekracza +25 stopni Celsjusza . Ogumienie należy chronić przed szkodliwym działaniem tlenu, ozonu wytwarzanego przez silniki elektryczne, światła, ciepła, środków ropopochodnych (oleje, smary, paliwa), organicznych rozpuszczalników i kwasów. Jeśli nie mamy odpowiedniego miejsca, należy oddać opony na przechowanie do profesjonalnego serwisu oponiarskiego.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła