Trwa ładowanie...
03-08-2016 14:34

Zużyte tarcze hamulcowe: to one mogą odpowiadać za drgania kierownicy

Zużyte tarcze hamulcowe: to one mogą odpowiadać za drgania kierownicyŹródło: Materiały prasowe
dm85kpy
dm85kpy

Drgania kierownicy podczas hamowania są zjawiskiem dość powszechnym. Jedną z głównych przyczyn jest zmiana grubości tarczy hamulcowej. W wyniku czego powstaje i jak temu zaradzić?

Powierzchnię roboczą tarczy i klocka hamulcowego dzieli minimalna odległość. U kierowców, którzy preferują spokojną jazdę i rzadko korzystają z pełnej mocy układu hamulcowego, klocki długi czas znajdują się w jednym i tym samym położeniu względem tarcz hamulcowych. Od pasywnego tarcia zaczynają przenosić cząsteczki materiału ciernego na powierzchnię tarczy. Z czasem grubość będzie różniła się od ogólnej grubości odlewu tarczy hamulcowej. Amatorom aktywnej jazdy takie problemy nie zagrażają. Częstsze korzystanie z pedału hamulca pozwala na bieżąco usuwać wspomniane pogrubienia już na wczesnym etapie ich powstawania.

Jeśli w trakcie normalnej eksploatacji te uszczelnienia nie usuwają się (nie ścierają się), temperatura w miejscu pogrubienia zaczyna drastycznie wzrastać w stosunku do temperatury reszty tarczy. W dalszej kolejności dochodzi do procesu, który nazywamy przegrzewaniem tarczy hamulcowej. W czasie przegrzewania w jednym punkcie powstaje tak zwany cementyt - materiał posiadający większą gęstość aniżeli żeliwo. W efekcie tarcza w przegrzanym miejscu zużywa się o wiele wolnej niż w innych punktach. Z biegiem czasu grubość różni się coraz bardziej, prowadząc do jeszcze szybszego przegrzewania. Od tegeo cementyt rozrasta się na kolejne fragmenty tarczy hamulcowej.

Producenci tarcz hamulcowych przeważnie zalecają wymianę tego elementu przy każdej wymianie klocków, czyli co ok. 30 000 km. Przy normalnej eksploatacji tarcza wytrzymuje jednak dwa razy dłuższy przebieg. Podczas wymiany klocków warto jednak skorzystać z usługi toczenia powierzchni roboczej tarczy hamulcowej. Kosztujący od 50 do 150 zł zabieg sprawi, że powierzchnia będzie w odpowiedni sposób przylegała do nowych klocków.

Zanim zdecydujemy się na zabieg toczenia, warto zasięgnąć opinii mechanika, który oceni, czy element jeszcze się nadaje do "reanimacji", czy należy go wymienić na nowy.

dm85kpy

Źródło: Brakestock.pl

ll

dm85kpy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dm85kpy
Więcej tematów