Zużyte tarcze hamulcowe: to one mogą odpowiadać za drgania kierownicy

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Drgania kierownicy podczas hamowania są zjawiskiem dość powszechnym. Jedną z głównych przyczyn jest zmiana grubości tarczy hamulcowej. W wyniku czego powstaje i jak temu zaradzić?

Powierzchnię roboczą tarczy i klocka hamulcowego dzieli minimalna odległość. U kierowców, którzy preferują spokojną jazdę i rzadko korzystają z pełnej mocy układu hamulcowego, klocki długi czas znajdują się w jednym i tym samym położeniu względem tarcz hamulcowych. Od pasywnego tarcia zaczynają przenosić cząsteczki materiału ciernego na powierzchnię tarczy. Z czasem grubość będzie różniła się od ogólnej grubości odlewu tarczy hamulcowej. Amatorom aktywnej jazdy takie problemy nie zagrażają. Częstsze korzystanie z pedału hamulca pozwala na bieżąco usuwać wspomniane pogrubienia już na wczesnym etapie ich powstawania.

Jeśli w trakcie normalnej eksploatacji te uszczelnienia nie usuwają się (nie ścierają się), temperatura w miejscu pogrubienia zaczyna drastycznie wzrastać w stosunku do temperatury reszty tarczy. W dalszej kolejności dochodzi do procesu, który nazywamy przegrzewaniem tarczy hamulcowej. W czasie przegrzewania w jednym punkcie powstaje tak zwany cementyt - materiał posiadający większą gęstość aniżeli żeliwo. W efekcie tarcza w przegrzanym miejscu zużywa się o wiele wolnej niż w innych punktach. Z biegiem czasu grubość różni się coraz bardziej, prowadząc do jeszcze szybszego przegrzewania. Od tegeo cementyt rozrasta się na kolejne fragmenty tarczy hamulcowej.

Producenci tarcz hamulcowych przeważnie zalecają wymianę tego elementu przy każdej wymianie klocków, czyli co ok. 30 000 km. Przy normalnej eksploatacji tarcza wytrzymuje jednak dwa razy dłuższy przebieg. Podczas wymiany klocków warto jednak skorzystać z usługi toczenia powierzchni roboczej tarczy hamulcowej. Kosztujący od 50 do 150 zł zabieg sprawi, że powierzchnia będzie w odpowiedni sposób przylegała do nowych klocków.

Zanim zdecydujemy się na zabieg toczenia, warto zasięgnąć opinii mechanika, który oceni, czy element jeszcze się nadaje do "reanimacji", czy należy go wymienić na nowy.

Źródło: Brakestock.pl

ll

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy