Zmiany w nowej Toyocie Auris
W 2010 roku, kiedy debiutował Auris Hybrid, Toyota stała się pierwszym i jedynym producentem, posiadającym trzy rodzaje napędów (silniki benzynowe, Diesla i jednostki hybrydowe) w segmencie samochodów kompaktowych.
Dlaczego co piąty Auris sprzedawany w Polsce to hybryda?
W 2010 roku, kiedy debiutował Auris Hybrid, Toyota stała się pierwszym i jedynym producentem, posiadającym trzy rodzaje napędów (silniki benzynowe, Diesla i jednostki hybrydowe) w segmencie samochodów kompaktowych. Auris Hybrid, dzięki napędowi spalinowo-elektrycznemu pozwala na spore oszczędności. Uzyskanie średniego spalania na poziomie 4,2 l/100 km jest w zasięgu każdego kierowcy, zaś osoby z dużym talentem do ekojazdy mogą liczyć na średnie spalanie na poziomie zaledwie 3,5 l/100 km. Dzieje się tak, ponieważ podczas jazdy silnik spalinowy jest wspomagany działaniem silnika elektrycznego, a układ hybrydowy został zaprogramowany w taki sposób, aby w ruchu miejskim minimalizować wykorzystanie silnika spalinowego i możliwie często pozwalać użytkownikowi na poruszanie się w trybie elektrycznym.
To nie koniec oszczędności. Sporo zostaje w portfelu, gdy policzymy koszty utrzymania i uwzględnimy niską utratę wartości przy odsprzedaży. Nowy, hybrydowy zespół napędowy dla Toyoty Auris budowano z myślą o maksymalnej trwałości i jak najniższych kosztach obsługi technicznej. W układzie przeniesienia napędu nie ma sprzęgła. Funkcje rozrusznika i altermatora pełnią podzespoły napędu hybrydowego. Dlatego japoński producent gwarantuje, że przez 5 lat nie będzie potrzeby wymiany ani serwisowania żadnych drogich podzespołów. Akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania samochodu.
Napęd hybrydowy zmniejsza też zużycie hamulców i opon. Pierwsza połowa każdego hamowania jest realizowana za pomocą funkcji odzyskiwania energii. Dlatego klocki i tarcze hamulcowe posłużą nam dłużej. Taki sam przebieg wytrzymają z powodzeniem opony. W modelach hybrydowych stosuje się też o 20 proc. wyższe ciśnienie w ogumieniu. Rozkład obciążeń jest równomierny, a przyspieszanie z napędem hybrydowym jest bardziej płynne.
W Polsce niestety nie, ale w wielu innych krajach Europy dodatkową zachętą do korzystania z hybryd są również ulgi podatkowe. Popularność technologii hybrydowej szybko rośnie, bo kierowcy doceniają cichą, płynną i oszczędną jazdę. Udział napędu hybrydowego w całkowitej sprzedaży Aurisa w Europie Zachodniej wynosi obecnie ponad 50 proc. i rośnie. Odkąd napęd hybrydowy pojawił się pod maską Aurisa, znalazł już ponad 200 tys. nabywców, a Toyota Auris jest najlepiej sprzedającym się samochodem hybrydowym w Europie. W Polsce hybrydy stanowią już konkurencję dla nowych samochodów, zasilanych LPG.
Po raz pierwszy Toyota zastosowała w swoim kompakcie silnik 1.2 turbo
Pod maską nowego Aurisa, oprócz napędów hybrydowych i silników Diesla może się znaleźć również trubodoładowany silnik benzynowy 1.2. Dołączył do dotychczas oferowanych silników benzynowych 1.33 Dual VVT-i (99 KM) i 1.6 Valvematic (132 KM). Dodajmy, że zmiany są też w ofercie silników Diesla. Jednostka 2.0 D-4D została zastąpiona przez silnik 1.6 D-4D, montowany w kooperacji z BMW. W ramach współpracy Niemcy dostarczają Japończykom swoje Diesle, a Toyota przekazuje BMW swoją wiedzę na temat technologii hybrydowej.
Nowy silnik benzynowy 1.2 turbo ma bezpośredni wtrysk paliwa, cztery cylindry i pojemność 1197 cm3. Dzięki tym rozwiązaniom, pomimo mniejszej pojemności, jest w stanie zapewnić osiągi na poziomie dotychczasowej jednostki benzynowej 1.6 Valvematic, przy zdecydowanie niższym zużyciu paliwa. Średnie spalanie to - według danych producenta - zaledwie 5,4 l/100 km, a w wariancie z automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów Multidrive S, nawet 4,6 l/100 km.
Nowe serce Aurisa wykorzystuje szereg zaawansowanych technologii, jak zmodernizowany system zmiennych faz rozrządu Dual Variable Valve Timing-intelligent Wide (VVT-iW), zachowując przy tym kompaktowe rozmiary i niską masę własną.
Moc nowej jednostki turbo to 116 KM, a maksymalny moment obrotowy w wysokości 185 Nm jest dostępny w szerokim zakresie obrotów (od 1500 do 4000 obr./min.). W połączeniu z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów, daje to przyśpieszenie do 100 km/h w 10,1 s oraz prędkość maksymalną 200 km/h.
To jeden z największych bagażników na rynku
Przestronne wnętrze Toyoty Auris pozwala zabrać więcej bagażu, niż mogłyby sugerować wymiary zewnętrzne tego samochodu. Wersja Touring Sports, czyli kombi, dysponuje przestrzenią załadunkową o pojemności 600 l, a gdy złożymy oparcie wzrasta ona do 1658 l. To jeden z najlepszych wyników na rynku, który zapewnia, że nie będzie problemu z zabraniem bagażu nawet na dłuższy wyjazd.
Toyota pomyślała też o wygodzie korzystania z przestrzeni bagażowej swojego nowego kombi. W wersji kombi tylne siedzenie można złożyć za pomocą jednego przycisku. Zastosowano też podwójną podłogę bagażnika, co pozwala na lepsze ułożenie toreb i walizek. Uzupełnieniem praktycznych rozwiązań są siatki, która pomogą utrzymać bagaż na miejscu.
Dobre prowadzenie to podstawa bezpieczeństwa
Prowadzenie się samochodu ma kluczowe znaczenie nie tylko dla przyjemności z jazdy, ale dla bezpieczeństwa. Z tego powodu inżynierowie bardzo mocno pracowali nad układem jezdnym i zawieszeniem nowego Aurisa. W wersjach z silnikami 1.2 Turbo, 1.6 Valvematic, 1.6 D-4D i pełnym napędem hybrydowym tylne zawieszenie ma konstrukcję wielowahaczową. Takie rozwiązanie łączy lepszą przyczepność i pewność jazdy z poprawionym komfortem.
Zmieniono także oprogramowanie elektronicznego wspomagania kierownicy, dzięki czemu wzrosła precyzja prowadzenia przy wysokich prędkościach. Dzięki tym nowościom Toyota Auris znalazła się wśród liderów segmentu pod względem prowadzenia, właściwości jezdnych i przyjemności za kierownicą.
Nowoczesne wyposażenie
Nowa Toyota Auris otrzymała rozwiązania wykorzystujące najnowsze technologię. Poprawia ono nie tylko wygodę prowadzenia, ale też bezpieczeństwo. Reflektory przednie wyposażono w technologię LED, zarówno do jazdy dziennej, jak i w światłach mijania. Diody zapewniają światło o kolorze zbliżonym do słonecznego, a do tego zużywają mniej prądu i są dużo bardziej wytrzymałe.
W jeszcze bardziej znaczący sposób bezpieczeństwo poprawimy dzięki pakietowi Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzi pięć rozwiązań. Pierwszym z nich jest układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia. W razie zagrożenia wypadkiem ostrzeże on kierowcę, a w razie potrzeby sam zatrzyma samochód. Bardzo przydatnym dodatkiem jest też system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Nowa Toyora Auris potrafi rozpoznawać znaki drogowe i informację o ograniczeniach prędkości oraz zakazie wyprzedzania wyświetla na desce rozdzielczej. Uzupełnieniem pakietu bezpieczeństwa są automatyczne światła drogowe i aktywny tempomat, który automatycznie utrzyma bezpieczną odległość do poprzedzającego samochodu.
System automatycznego parkowania SIPA sam wprowadzi samochód na wybrane miejsce parkingowe bez względu na to, czy znajduje się ono pomiędzy dwoma pojazdami, czy za jednym zaparkowanym autem. Wykorzystując ultradźwiękowe czujniki umieszczone w przednim i tylnym zderzaku, SIPA wykrywa optymalne miejsce postojowe (wystarczy, że jest ono tylko o 90 cm dłuższe od pojazdu), a następnie automatycznie rozpoczyna manewr. Jedyną czynnością, jaką musi wykonać kierowca, jest kontrola prędkości.