Zimowy olej napędowy
Wszędzie taki sam?
Mroźna zima to dla kierowców przede wszystkim czas problemów z rozruchem samochodu. Słupek termometru z napięciem obserwują przede wszystkim właściciele samochodów z silnikiem Diesla.
Mroźna zima to dla kierowców przede wszystkim czas problemów z rozruchem samochodu. Słupek termometru z napięciem obserwują głównie właściciele samochodów z silnikiem Diesla. Olej napędowy, w przeciwieństwie do benzyny, nie zapali się pod wpływem łatwej do wytworzenia iskry. By nastąpiło spalanie, mieszanka paliwowo-powietrzna musi zostać ściśnięta z ogromną siłą. To sprawia, że zapalenie diesla wymaga większego wydatku energii. Na tym jednak nie koniec. Olej napędowy zawiera parafinę, która wytrąca się z niego pod wpływem bardzo niskiej temperatury. Jeśli tak się stanie, na nic zda się "pożyczka" prądu od sąsiada. Samochód nie zapali. By temu przeciwdziałać, stacje sprzedają paliwa zimowe. Kierowcy często zastanawiają się jednak, która firma sprzedaje najlepszy olej napędowy na zimę. A może nie ma między nimi różnic?
To, jakie paliwo lejemy do naszych baków, reguluje Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych dla oleju napędowego standardowego. Dokument określa, jaką wartość temperatury zablokowania zimnego filtru (CFPP), a więc wytrącenia się parafiny i unieruchomienia samochodu, powinien mieć olej napędowy sprzedawany w poszczególnych okresach. Zgodnie z rozporządzeniem wartość ta od 16 kwietnia do 30 września powinna wynosić maksymalnie 0 stopni Celsjusza, od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada -15 stopni Celsjusza, a od 16 listopada do końca lutego -20 stopni Celsjusza.
Dokument ten oczywiście nie zakazuje poszczególnym dostawcom oferowania paliwa o lepszych parametrach. Poza tym w badaniach paliw wyróżnia się jeszcze jeden ważny parametr - temperaturę mętnienia. Oczywiście im jest ona niższa tym lepiej. Niestety ministerialne rozporządzenie w żaden sposób go nie normuje. O to, jaką charakterystykę mają zimowe paliwa dostępne na stacjach, zapytaliśmy przedstawicieli najważniejszych koncernów. Na kolejnych slajdach zamieszczamy otrzymane odpowiedzi.