Zimowy olej napędowy

Mroźna zima to dla kierowców przede wszystkim czas problemów z rozruchem samochodu. Słupek termometru z napięciem obserwują przede wszystkim właściciele samochodów z silnikiem Diesla.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska

/ 5Wszędzie taki sam?

Obraz
© Wirtualna Polska

Mroźna zima to dla kierowców przede wszystkim czas problemów z rozruchem samochodu. Słupek termometru z napięciem obserwują głównie właściciele samochodów z silnikiem Diesla. Olej napędowy, w przeciwieństwie do benzyny, nie zapali się pod wpływem łatwej do wytworzenia iskry. By nastąpiło spalanie, mieszanka paliwowo-powietrzna musi zostać ściśnięta z ogromną siłą. To sprawia, że zapalenie diesla wymaga większego wydatku energii. Na tym jednak nie koniec. Olej napędowy zawiera parafinę, która wytrąca się z niego pod wpływem bardzo niskiej temperatury. Jeśli tak się stanie, na nic zda się "pożyczka" prądu od sąsiada. Samochód nie zapali. By temu przeciwdziałać, stacje sprzedają paliwa zimowe. Kierowcy często zastanawiają się jednak, która firma sprzedaje najlepszy olej napędowy na zimę. A może nie ma między nimi różnic?

To, jakie paliwo lejemy do naszych baków, reguluje Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych dla oleju napędowego standardowego. Dokument określa, jaką wartość temperatury zablokowania zimnego filtru (CFPP), a więc wytrącenia się parafiny i unieruchomienia samochodu, powinien mieć olej napędowy sprzedawany w poszczególnych okresach. Zgodnie z rozporządzeniem wartość ta od 16 kwietnia do 30 września powinna wynosić maksymalnie 0 stopni Celsjusza, od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada -15 stopni Celsjusza, a od 16 listopada do końca lutego -20 stopni Celsjusza.

Dokument ten oczywiście nie zakazuje poszczególnym dostawcom oferowania paliwa o lepszych parametrach. Poza tym w badaniach paliw wyróżnia się jeszcze jeden ważny parametr - temperaturę mętnienia. Oczywiście im jest ona niższa tym lepiej. Niestety ministerialne rozporządzenie w żaden sposób go nie normuje. O to, jaką charakterystykę mają zimowe paliwa dostępne na stacjach, zapytaliśmy przedstawicieli najważniejszych koncernów. Na kolejnych slajdach zamieszczamy otrzymane odpowiedzi.

/ 5Orlen

Obraz
© PAP/Piotr Polak

Wszystkie paliwa sprzedawane przez PKN ORLEN spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Wymagania parametrów zimowych (temperatura mętnienia i blokady zimnego filtra) są jednakowe dla wszystkich rodzajów oleju napędowego i zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem nałożone są obowiązkowe terminy ich dotrzymania.

W zakresie temperatury zablokowania zimnego filtra (CFPP):
- Okres letni 16 kwietnia - 30 września maksymalnie 0 °C
- Okres przejściowy 1 marca - 15 kwietnia oraz 1 października - 15 listopada maksymalnie -10 °C
- Okres zimowy 16 listopada - koniec lutego maksymalnie -20 °C

W zakresie temperatury mętnienia nie zostały określone wymagania normatywne dla żadnego okresu, jednak w praktyce wartość ta waha się w przedziale -7 °C do -15 °C w okresie zimowym. Gwarantujemy spełnienie wszystkich wymagań normatywnych, co poświadczają wyniki ostatnich 6 lat z kontroli Inspekcji Handlowej - ani jedna próbka paliwa PKN Orlen nie została zakwestionowana pod kątem parametrów zimowych.

/ 5BP

Obraz
© PAP/Darek Delmanowicz

Na stacjach BP mamy dostępne dwa rodzaje paliw zimowych do silników diesla. Zimowe paliwo ON Regular i zimowy ON Ultimate. Oleje napędowe Regular dostępne na stacji BP spełniają wymagania normy PN-EN 590:2013 dla gatunku F (wymaganie normy dla parametru CFPP max. -20 °C) oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych dla oleju napędowego standardowego.
ON Ultimate zawiera " zimowy pakiet dodatków Ultimate" dodatkowo poprawiający właściwości niskotemperaturowe naszego paliwa Premium.

BP zaopatruje sieć z około 20 terminali krajowych i zagranicznych. Obecnie Paliwa Regular dostępne na stacjach BP w zależności od terminala, z którego są odbierane posiadają następujące parametry zimowe:
Temperatury mętnienia od -6 do -10 najczęściej -10, -9, -8 °C
Temperatury CFPP od -20 do -30 najczęściej -28, -27 °C

Parametry zimowe wahają się w dopuszczalnych normach w trakcie trwania sezonu zimowego. Parametry paliwa będącego w sprzedaży można sprawdzić na stacji, gdzie dostępne są aktualne świadectwa jakości. Zimowe Paliwa Ultimate wzbogacone dodatkami poprawiającymi właściwości niskotemperaturowe mają parametr CFPP o kilka stopni niższy w stosunku do paliw regularnych. Zimowe paliwa dostępne są na naszych stacja w okresie od 16 listopada do końca lutego.

/ 5LOTOS

Obraz
© Wirtualna Polska

Od 16 listopada na stacjach sieci LOTOS dostępny jest zimowy olej napędowy. Od 1 listopada jest już dostępna benzyna spełniająca normy paliwa zimowego. LOTOS sprzedaje również w swojej sieci olej napędowy LOTOS Dynamic, produkowany na bazie oleju arktycznego IZ-40.

Czym różni się paliwo letnie od zimowego? W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich np. butanu. Wyższa prężność benzyny w jesienno-zimowym okresie pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w niskich temperaturach. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.

W Polsce, wg normy, w okresie letnim CFPP limitowany jest na poziomie maksymalnie 0°C, w okresie przejściowym -10°C, a w okresie zimowym limit tego parametru to maksymalnie -20°C. Warto podkreślić, że standardowy olej napędowy zimowy to nie to samo co olej arktyczny IZ-40 z rafinerii Grupy LOTOS, który gwarantuje temperaturę blokady zimnego filtra (CFPP) do -32°C oraz temperaturę mętnienia do -22°C.

W Dynamic Diesel są dodatki uszlachetniające. Depresatory, dodawane do oleju - od początku października do połowy kwietnia - sprawiają, że podczas krystalizacji parafin, gdy temperatura spada poniżej temperatury mętnienia, powstają mniejsze kryształy, które do pewnej temperatury nie zapychają filtra. Natomiast dodatki WASA spowalniają opadanie na dno zbiornika już skrystalizowanych parafin. To ważne, bo paliwo zasysane jest z dołu zbiornika i jeśli jest tam warstwa parafin, to filtr szybko się zapcha.

/ 5Zima jest kosztowna

Obraz
© Fotolia/Neirfy

Unieruchomienie samochodu to ostatnie, o czym marzy kierowca. By do tego nie dopuścić, w razie siarczystych mrozów lepiej zatankować droższe paliwo klasy premium. Dodatkowo w całym okresie zimowym warto jeździć z jak największą ilością paliwa w baku. W ten sposób zostawiamy mniej powierzchni, na których, po wewnętrznej stronie pojemnika, może skraplać się woda. To zapewni nam łatwiejszy rozruch i równą pracę jednostki napędowej po jej uruchomieniu. Niestety, zapłacimy za to lekkim wzrostem spalania, gdyż musimy wozić ze sobą kilkadziesiąt kilogramów dodatkowego balastu.

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka